ETKİLEŞİMLİ SERGİLERDE DOKUNMATİK CİHAZLARIN GRAFİK ARAYÜZ TASARIMININ GELİŞTİRİLMESİ

Bu çalışmanın amacı, müze ve sergilerde bilgi vermek amacı ile kullanılan dokunmatik ekranların arayüz tasarımında dikkat edilmesi gereken tasarım ilkelerini literatür taraması yöntemiyle ve mevcut müze arayüz ekranları üzerinden incelemek; ardından arayüz tasarımında önemli olduğu görülen tasarım ilkeleri doğrultusunda bir müze içeriği sunma arayüzü için tasarım önerisi geliştirmektir. Araştırmada, üç farklı müzede kullanılmakta olan dokunmatik cihazların arayüz örnekleri irdelenmiştir. Arayüz ekranı örneği olarak Tarsus Müzesi Osmanlı Dönemi Yapıları Dokunmatik Kiosk Ekranı, Kayseri Arkeoloji Müzesi Kaplar Bilgi Ekranı ve Okçuluk Müzesi Ok Atışı Bilgilendirme Ekranı kullanılmıştır. Yapılan literatür taramasına ve örneklerin incelenmesinden elde edilen bulgulara göre grafik arayüz geliştirmede dikkat edilmesi gereken temel ilkelerin renk, yerleşim düzeni ve yazı/sembol kullanımı olduğu görülmüştür. Çalışma kapsamında bu ilkelerle uyumlu olarak dokunmatik ekran arayüzü tasarımı geliştirilmiştir. Arayüz tasarımı yapılırken eserlerin sunumunda teknolojik imkanlardan yararlanılan, Troya Müzesi’nde bulunan “Polyksena Lahti” ve “Troya Savaşı” sergi içeriklerinden yararlanılmıştır. Söz konusu sergi bölümlerinin yazılı ve görsel olarak zengin içeriklere sahip olmaları, tasarım ilkelerinin kullanımının açık şekilde gösterilebilmesine olanak sağlamıştır. Araştırmada dokunmatik ekran arayüzünde kullanılan grafik tasarımın ve tasarım ilkelerinin doğru kullanılmasının önemi tartışılmaktadır. Bu çalışmada elde edilen çıktılar, çalışmanın sonraki adımında girdi olarak kullanılacaktır. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulardan ve belirlenen kriterlerden müze yönetimi, eğitim teknolojileri, öğretim tasarımı alanlarında yapılan çalışmalarda yararlanılması beklenmektedir.

___

  • Adams, M., Moussouri, T., 2002, The interactive experience: Linking research and practice. In Proceedings of International Conference on Interactive Learning in Museums of Art and Design. London: Victoria and Albert Museum. UK.
  • Akçaova A., Köse Doğan R., 2020, Innovative Approaches to Museology in the Digital Age, IDA: International Design and Art Journal, 67, V:2 No:1
  • Allen, S., 2004, Designs for learning: Studying science museums exhibits that do more than entertain. Science Education 88 Supplement 1 S17-S33.
  • Blair-Early A., Zender M., 2008, User Interface Design Principles for Interaction Design, Design Issues, V:24 No:3
  • Bonnardel N., Piolat A., Bigot L, 2010, The impact of colour on Website appeal and users’ cognitive processes, Elseviver, 32, 69–80
  • Demir Ü., 2015, Üniversite Öğrencilerinin Eğitsel Yazılım Ekran Tasarımı Seçimlerinin Değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11, Sayı 1, ss. 198-214
  • Diker, O., 2019, Karma Gerçeklikli Görsel Müze Olarak Troya Müzesinin Karma Görsellik Yöntemi ile İncelenmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, v.3, i.1, 197-224.
  • Dinçer, S., Doğanay, A., 2016, Eğitsel Arayüz Değerlendirme Ölçeği Türkçe Uyarlama Çalışması, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 647-674.
  • Gadsby, J., 2011, The effect of encouraging emotional value in museum experiences. Museological Review, sayı 15, 1-13.
  • Goulding, C., 2000, The museum environment and the visitor experience. European Journal of Marketing, 34 (314): 261-278.
  • Gürer M. D., , Yıldırım Z., 2014, Öğrenme Nesnesi Değerlendirme Ölçeği’nin (ÖNDÖ) Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Eğitim ve Bilim, Cilt 39, Sayı 176, 121-130
  • Güzelci H., 2017, Sanat Sergileri İçin Diyagram Tabanlı Ve Kullanıcı Etkileşimli Görselleştirme Arayüzü Tasarımı, Doktora tezi
  • Higgins, S. E., Mercier, E., Burd, E., ve Hatch A., 2011, Multi-touch tables and the relationship with collaborative classroom pedagogies: A synthetic review, International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning v. 6, s 515–538
  • Karadeniz C., Okvuran A., ARTAR M., Çakır İlhan A., 2015, Contemporary Approaches and Museum Educator within the Context of New Museology, Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, Vol: 48, No: 2, 203-226
  • Keller, J.M., 2010, Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. New York, NY: Springer.
  • Keller, T., & Tergan, S. O., 2005, Visualizing knowledge and information: An introduction. In Knowledge and information visualization. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 1-23.
  • Korkmaz, H., Savaşçı, U. & Aydın, B., 2019, Müze Tanıtım Faaliyetleri ve Ziyaretçi Deneyiminin Değerlendirilmesi: Troya Müzesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4), 3156-3173.
  • Korkmaz, H., 2020, Troya Müzesi Elektronik Ziyaretçi Yorumlarının Hizmet Özellikleri, Memnuniyet Ve Tavsiye Açısından İncelenmesi, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research v.4, i.1, 43-56.
  • Liu, K., 2013, Designing visitor experience for open- ended creative engagement in art museums : A conceptual multi-touch prototype design. (Graduate Theses and Dissertations), Iowa State University, Ames: Iowa: USA.
  • Marcus, S. A., Stoddard, D. J.; Woodward, W.W., 2012, Teaching History with Museums: Strategies for K-12 Social Studies. UK: Routledge
  • Mayer, R. E., 2002, Multimedia Learning, The Annual Report of Educational Psychology in Japan,Vol. 41, 27-29
  • Mercin L., 2017, Müze Eğitimi, Bilgilendirme Ve Tanıtım Açısından Görsel İletişim Tasarımı Ürünlerinin Önemi, Milli Eğitim, Sayı:214
  • Norman, D. A., 1988, The design of everyday things. New York: Doubleday
  • Sanver, M. R., 2020, Discussion of “Symbolism from the Perspective of a Linguist” by Aleksandar Jovanovic, Open Lectures on Freemasonry
  • Saraç A. E., Koçoğlu F. Ö. , Ayvaz Reis Z., 2011, Web Tabanlı Eğitimde İçerik Tasarımı, Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 2 - 4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi,
  • Tuzcu T.İ., 2019, Kullanıcı Deneyiminin Arayüz Tasarımına Etkisi Ve Bir Uygulama Önerisi, Yüksek lisans tezi
  • Yapıcı, H., Baştürk, G., CFD, 2004, Modelling of Conjugate Heat Transfer and Homogeneously Mixing Two Different Fluids in a Stirred and Heated Hemispherical Vessel. Computers and Chemical Engineering 28 (11), 2233-2244.
  • Yaşar, O., 2004, İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı ile Coğrafya Konularının Eğitim ve Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:163, Ankara.
  • Yıldırım Y. S., Perdahçı Z. N., 2019, Eğitimde İnteraktif İnfografik Kullanımının Öğrenci Başarı, Tutum Ve Motivasyonuna Etkisi, TOJDAC, 146-5193, p. 449-463
  • Zaharias, P., Machael, D., & Chrysanthou, Y. 2013, Learning through Multi-touch Interfaces in Museum Exhibits: An Empirical Investigation. Educational Technology & Society, 16 (3), 374–384