MÜZE-İ HÜMAYUN'DA İSKENDER LAHDİ

İskender Lahdi, üzerindeki betimlemeleri ve tarihsel anlatımıyla Roma sanatınınyegâne örneklerindendir. Müze-i Hümayun'a geliş öyküsü ve müzeye kattığı değerde bir o kadar ilgi çekici ve önemlidir.Osman Hamdi Bey'in Sayda'da yaptığı kazılarda bulunan lahitlerden en gö-ze çarpanı İskender Lahdi'dir. Böylece Osman Hamdi Bey, başarılı bir arkeologolarak dünya arkeoloji literatürüne geçmiştir. Ayrıca Müze-i Hümayun'un zenginlahit koleksiyonuna sahip olmasına, müzenin ün kazanmasına yardımcı olmuştur.Sayesinde müze ve müzecilik anlayışı büyük atılım sağlamış ve Avrupa tarzı boyutadoğru gelişim göstermiştir.Dünyaca ünlü olan lahit Türk müzecilik tarihinde önemli bir yere sahiptir. Bugünİstanbul Arkeoloji Müzeleri'nin en nadide parçalarından biri olarak sergilenmektedir.

ALEXANDER SARCOPHAGUS IN THE IMPERIAL MUSEUM

Alexander Sarcophagus is one of the unique samples of Roman art with thedescriptions and the historical narratives on it. The story of its coming to imperialmuseum and its valuable contribution to the museum is also interesting and important.The most remarkable of the sarcophagi found in the excavations by OsmanHamdi in Saida is the Alexander Sarcophagus. Thus, Osman Hamdi Bey, as a successfularchaeologist, has put his stamp on the world archaeology literature. Besides,it also helped Imperial Museum to have a rich collection of sarcophagi and to gainfame. The conception of museums and museums has made great progress and hasdeveloped towards a European style dimension.The world famous sarcophagus has an important place in the history of Turkishmuseology. Today it is exhibited as one of the most precious beauties of IstanbulArchaeological Museums.

___

  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA)
  • Maarif Nezareti Mektubi Kalemi Belgeleri (MF.MKT.)
  • Meclis-i Vükela Mazbataları (MV)
  • Sadaret Mektubi Mühimme Kalemi Evrakı (A.MKT.MHM.)
  • İrade Dahiliye (İ.DH.)
  • Yıldız Perakende Evrakı Umumi (Y.PRK.UM.)
  • Atasoy, Sümer, Müzecilikten Yansımalar, Anka Yayınları, İstanbul 1999.
  • Aytekin, Osman, “Nizamnameler Işığında Eski Eser Kaçakçılığının Anadolu’daki Tarihi Serüveni”, Yeni Türkiye Dergisi, sayı 43 (Ocak- Şubat 2002), s. 663-672.
  • Başgelen, Nezih, İstanbul Arkeoloji Müzesi İskender Lahti, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 2013.
  • Cezar, Mustafa, Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi Bey, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, I, İstanbul 1995.
  • Çal, Halit, “Osmanlı Devletinde Asar-ı Atika Nizamnameleri”, Vakıflar Dergisi, sayı 26 (Ankara 1997), s. 391-400.
  • Çoker, Adnan, Osman Hamdi ve Mekteb-i Sanayi-i Nefise-i Şahane, Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları, İstanbul 1983.
  • Çördük, Abdullah, Yunan ve Roma Mimarisindeki Yapı Teknikleri, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir 2006.
  • Lewis, Thomas Hayter, “The Sarcophagi of Sidon”, Palestine Exploration Fund: Quartely Statement for 1888, s. 5-8.
  • Ozaner, Sancar, “Dörtyol-Payas (İssos) Ovası’nda Antakya Tarihi Çağlarından Günümüze Süregelen Jeomorfolojik Değişikliklerin Kinet Höyük Üzerindeki Etkileri”, XII. Araştırma Sonuçları Toplantısı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1994, s. 513-527.
  • Paksoy, İsmail Günay, “Bazı Belgeler Işığında Osmanlı Devleti’nin Kültür Mirası Politikası Üzerine Düşünceler”, Osman Hamdi Bey ve Dönemi Sempozyum (17-18 Aralık 1992), ed. Zeynep Rona, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1993, s. 201-211.
  • Pasinler, Alpay, İstanbul Arkeoloji Müzesi, Akbank Kültür ve Sanat Merkezi Yayınları, İstanbul 2003.
  • Shaw, Wendy M. K., Osmanlı Müzeciliği: Müzeler, Arkeoloji ve Tarihin Görselleştirilmesi, çev. Esin Soğancılar, İletişim Yayınları, İstanbul 2004.
  • Su, Kamil, Osman Hamdi Bey’e Kadar Türk Müzesi, Icom Türkiye Milli Komitesi Yayınları, İstanbul 1965.
  • Terzi, Arzu, “Samarra Excavations in Ottoman Bureaucracy”, Beitrage zur Islamischen Kunst und Archaologie, Band 4, Herausgegeben von der ErnstHerzfeld-Gesellschaft, Wiesbaden 2014, s. 10-17.
  • Thalasso, Adolphe, “Le Sarcophage D’Alexandre Au Musée Imperial de Constantinople”, Les Arts Revue Mensuelle des Musees, Collections Expositions, No: 109, Paris 1911, s. 1-25.
  • Uzun, Derya, “Heykel Sanatının Türk Kültürü İçindeki Yeri ve Yervant Oskan Efendi”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, I/1 (Batman 2012), s. 279-291.
  • Vahid Bey, Müze-i Hümayun, Ebüzziya Matbaası, İstanbul 1330 (1914).
  • Vahid Bey, “Müze-i Hümayun’da İskender Lahdi”, Darülfünun Edebiyat Fakültesi Mecmuası, I/2 (Mayıs 1332), Matbaa-i Âmire, İstanbul 1332-1334 (1916), s. 155-169.
  • Vahid Bey, “Lahid-i İskender”, Darülfünun Edebiyat Fakültesi Mecmuası, I/3 (Temmuz 1332), Matbaa-i Âmire, İstanbul 1332-1334 (1916), s. 271-285.
  • Yaman, Nilgün, Uygarlıklar Tarihi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2015.
  • Yıldırım, Şeyma, Eski Çağda Anadolu’nun Savaş Kapıları, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli 2006.