ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR

CTH 633 katalog numaralı ḫaššumaš bayram metni A. IBoT 1.29, B. KBo 45.52(+)KUB 51.57, C. KBo 51.135, D. KBo 45.51 ve E. CHDS 5.2 nüshalarından oluşur. ḫaššumaš bayramı bazı özellikleri ile diğer Hitit bayram törenlerinden ayrılmaktadır. Dört gün süren bu bayramda, prens ve ona eşlik eden çeşitli görevlilerin katıldığı ziyafet sahneleri betimlenmektedir. Hitit bayram törenlerine kraliyet ailesinden katılanlar genellikle kral ve kraliçeler olmuştur. Prensler ise bayramlarda kral ve kraliçeye eşlik etmişler veya nadiren tek başlarına bayramları icra etmişlerdir. Ancak ḫaššumaš bayramında kraliçe adına hiç rastlamamakla beraber kral sözcüğü bir defa geçmektedir. Prensin bu bayramda baş karakter olduğu açıktır. Diğer taraftan birçok tanrıya kurbanların sunulması ve burada tüketilen yiyecek çeşitliliği ḫaššumaš bayramının dikkat çekici özelliklerindendir. Yine prensin farklı mekanlara gidip mutfaktan yemek istemesi sonrasında sürekli hazırlanan sofralar bir çeşit ziyafet yapıldığının göstergesidir. ḫaššumaš bayramına ait metnin elimizde olan nüshalarından bayramın hangi amaçla yapıldığını tam olarak bilmiyor olsak da yorumlamalara burada yer verilecektir. Çalışmamızın amacı ḫaššumaš bayram metninin transliterasyon ve Türkçe çevirisini yapıp metinde adı geçen sunuları filolojik yönden değerlendirmektir.

___

  • Alp, S. (1954). “The -n(n)- Formations in the Hittite Language”, Belleten, S. 18, s. 449-467. Alp, S. (1979). “Das hethitische Wort für ‘Palast’”, StMed, S. 1, (FsMeriggi2), s. 17-25. Alp, S. (1999). Hititlerde Şarkı, Müzik ve Dans. Hitit Çağında Anadolu’da Üzüm ve Şarap, Kavaklıdere Kültür Yayınları, Ankara. Archi, A. (1977). “Rev. of: Friedrich J. - Kammenhuber A. 1975-1984a”, Or NS S. 46, s. 148-150.