Sinema ve Dizi Filmlerde Kültür ve Mekân Algısının Turizme Etkisi

Turizm sektörünün ülke ekonomisine katkısı çok fazladır. Bu sebeple ülkemizde turist artışının sağlanması önemlidir. Özellikle diğer ülkelerden gelecek turistlerin ekonomiye katkısı yadsınamayacak kadar çoktur. Bu bağlamda turist artışını sağlayabilecek, insanların ilgisini mekanlara çekebilecek günümüzün en güçlü tanıtım aracı olarak filmler görülmektedir. Filmlerde oluşturulan mekân algısının insanlarda etkisinin kuvvetli ve uzun süreli olduğu bilinmektedir. Bu şekilde gösterime alınan mekanlara ilginin sağlanması ile ziyaret sayılarında artış sağlanarak, ekonomiye katkı sağlanabilecektir. Bu çalışmada da sinema ve dizi filmleri aracılığı ile mekân ve kültür algısının turizme etkisi olacağı düşünelerek konu ile ilgili geniş kapsamlı bir literatür taraması yapılmıştır. Sinemanın, mimarlık ve kültür bağlamında turizme katkısı incelenmiştir. Çalışmanın ikinci kısmı olarakta anket çalışması yapılmıştır. Türkçe ve ingilizce olmak üzere farklı ilki dilde anket hazırlanmıştır. Çalışmaya yabancı ve Türk katılımcılar dahil edilmiştir. Türk ve yabancı katılımcıların anket sonuçlarına göre filmlerin mekanlara merak uyandırabileceği ve kişileri mekanları araştırmaya yönelttiği anlaşılmıştır. Bunun sonucu olarakta kişilerin filmler aracılığı ile etkilendiği mekanları ziyaret ederek yörenin turizmini canlandırabileceği gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelimeler:

MİMARLIK, SİNEMA, DİZİ FİLM

___

  • KAYNAKÇA Adiloğlu, F., (2005). Sinemada Mimari Açılımlar, 1. Baskı, ES Yayınları, İstanbul
  • Akbulut, H. (2010). Bellek Olarak Belgesel Sinema: Son Dönem Belgesel Sinemasına Bir Bakış, Sinecine 1(2), 119-124
  • Akdu, U.; Akın, H., M.(2016), Film ve Dizilerin Destinasyon Tercihine Etkileri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, C:9,Sayı:9 Issue:45
  • Akkaya, A.K.; Şimşek Tolacı, S. (2019), “Yeme-İçme Kültürü Mekânları: Pekmezlik / Pekmez Damı, Antalya Çukurköy Örneği”, ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi Aralık'19 Cilt:12 Özel Sayı.
  • Akyıdız, Ö.“Mimari Mekanların, Sinemanın Kurgusal Mekanları Üzerine Etkileri”, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Entitüsü, Yüksek lisans tezi,2012.
  • Civelek, S.,(2019), İçine Doğulanın Reddi: Ferahfeza’da Heterotopik Mekanlar, sinecine, 10(2), 321-340
  • Demir Y.,1994 Filmde Zaman ve Mekan Üzerine, Turkuaz Yayınları, Eskişehir.
  • Duruel, A., S., (2002), Sinema Tarih İlişkileri ve Türk Sinemasında Tarihe Bakış, Sanatta Yeterlilik, T.C. Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema-Tv Ana Sanat Dalı, Sinema-Tv Programı
  • Eroğlu, Aslıhan, “Mimarlık, Kent ve Sinema İlişkisi”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek lisans tesi, 2003.
  • Ersoy, Esra, “Mimarlık ve Sinema Etkileşimi Bağlamında Mekansal İmge Kullanımıyla Durağan Mekanın Dinamik Mekana Dönüşümü”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Entitüsü, Yüksel lisans tezi,2010
  • Holl, Steven, Parallax, Enmeshed Experience, pp.56-58, Duration, pp.190-200, Princeton Architectural Press, New York, 2000
  • Hudson, S. ve Ritchi, B., R., J., (2006), Promoting Destinations via Film Tourism: An Empirical Identification of Supporting Marketing Initiatives, Journal of Travel Research, Vol. 44, May 2006, 387–396
  • Hudson, S. ve Ritchie, J.R.B. (2006). “Film Tourism And Destination Marketing: The Case Of Captain Corelli’s Mandolin”, Journal of Vacation Marketing, 12 (3):256–268.
  • Kale, G. “ Sinemada görsel Deneyim ve Mimarlık”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Entitüsü, Yüksel lisans tezi,2004.
  • Karadağ, Y. (2011), “Television Series and Tourism - Impacts of a Television Series on Its Screened Location and The Relationship Between The Film Production and The Location”, Master Thesis, Stockholm/Sweden: Södertörn University.
  • Köseoğlu, Ş., (2013) Kültür, Mekan ve Sinema: Yeşim Ustaoğlu Filmleri, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Entitüsü, Yüksek lisans tezi.
  • Kuban, D., (2010). Tarihsel Perspektif İçerisinde Mimarlığın Kuramsal Sözlüğüne Giriş, 9. Baskı, Yem Yayınevi, İstanbul.
  • Pallasma, J. (2016). Tenin Gözleri: Mimarlık ve Duyular (3. Baskı) (Çev. A. U. Kılıç). İstanbul:YEM
  • Sarı, T., (2010), Türk Sinemasında Yaşam Kurgusunun Mekan Kullanımına Yansıması, Yüksek Lisans Tezi, , İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Entitüsü.
  • Schulz, C.N., (1971). Existence, Space &Architecture, Studio Vista, London.
  • Süalp, Z., T., A., (2004) Zaman, Mekan, Kuram ve Sinema, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • ŞAHBAZ, R. Pars; KILIÇLAR, Arzu (2009), “Filmlerin ve Televizyon Dizilerinin Destinasyon İmajına Etkileri”, İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt:1, No: 1, ss. 31-52.
  • Thurnell-Read, 2017: 61. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/773573/// Thurnell-Read, T. (2017). “What”s on your bucket list?’: Tourism, identity and imperative experiential discourse. Annals of Tourism Research, 67, 58–66
  • Yanmaz, P. (2006), Turizm Tanıtımında Sinemanın Sinemanın Rolü, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Ana Bilim Dalı, İletişim Programı, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli
  • URL-1 Uslu, M. (2011), Sinemasal Yolculuklar, https://www.skylife.com/tr/2011-01/sinemasal-yolculuk.
  • URL-1 Tanrıöven, Z.(2016), Pazarlamada Sherlock Holmes Etkisi, https://pazarlamasyon.com/pazarlamada-sherlock-holmes-etkisi/