Almanya'daki Türk İşçiler Örneğinde Göç Anlatısının Bir Aracı Olarak Müzik

Göçe ve göçmenlerin deneyimlerine yönelik akademik ilgi, edebiyat, sinema, yemek, mimari, müzik gibi kültürel unsurların da araştırılmasını beraberinde getirmiştir. Bu bağlamda müzik, ulaşılması en kolay kültürel üretim biçimlerinden biri olarak oldukça ilgi çekicidir. Bu çalışma 1970’li yıllarda yazılmış göç temalı şarkılardaki anlatıyı içerik analizi yöntemi ile ele almaktadır. Çalışmanın amacı şarkı sözlerinin söylemini yapılandıran unsurları tespit ederek göç sürecine ve Almanya’daki Türk isçilerin ilk dönemine dair izleri takip etmektir. Şarkı sözleri göçün toplumsal ve siyasal boyutunun yanı sıra hatta belki daha çok bireysel boyutunu anlatmakta, tek tek bireylerin deneyimlerine odaklanmaktadır. Göç sürecini, göçün nedenlerini ve ev sahibi ülkede yaşanan zorlukları anlatan bu şarkılarda vatan hasreti, özlem, uzaklık, gurbet, yoksulluk, garibanlık gibi temaların tekrarlandığı görülmektedir.

___

  • Bayındır Goularas, G., and Goularas D. (2014). The Impact of Migration on Music: The Case of Rebetiko. European Journal of Research on Social Sciences, 1 (2), pp. 8-11.
  • Baily, J. (1994) Music and the Afghan National ıdentity. M. Stokes (Eds.), In Ethnicity, Identity and Music. The Musical Construction of Place (pp. 45-60). Oxford: Berg Publishers.
  • Baily, J., and Collyer, M. (2006). Introduction: Music and Migration. Journal of Ethnic and Migration Studies, 32 (2), pp. 167-182.
  • Gedik E. (2010) Almanya’da “Öteki” Olmak, “Öteki” Kalmak. Folklor/Edebiyat, 16 (62), s. 41-68
  • Greve M. (2009). Music in The European-Turkish Diaspora. B. Clausen, U. Hemetek, E. SÆther (Eds.), In Music in Motion Diversity and Dialogue in Europe (pp. 125-147). München: Allitera.
  • De Martini Ugolotti, N. (2022). Music-making and forced migrants’ affective practices of diasporic belonging. Journal of Ethnic and Migration Studies, 48 (1), pp. 92-109.
  • Güney S., Pakman C., Kabaş B. (2014). Diasporic Music in Transition: Turkish Immigrant Performers on the Stage of “Multikulti” Berlin. Popular Music and Society, 37 (2), pp. 132-151.
  • Güney, S.; Pekman, C. ve Kabaş, B. (2013). Sokaklardan “club”lara: Alman-Türk Gençliğinin Müzik Serüveni, Sosyoloji Dergisi, 3( 27) s. 251-271.
  • Kafkasyalı, A. (2005). Batı Avrupa'ya Giden Türklerin Sosyal ve Kültürel Meselelerinin Anadolu Aşık Edebiyatına Yansıması, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi Prof. Dr. Fahrettin Kırzıoğlu Özel Sayısı, 28, s. 241-255.
  • Kaya, A. (2000). 'Sicher in Kreuzberg' Berlin'deki Küçük İstanbul, İstanbul: Büke Yayınları.
  • Khorsandi, A., and Saarikallio, S. (2013). Music-Related Nostalgic Experiences of Young Migrants. G. Luck, O. Brabant (Eds.), In Proceedings of the 3rd International Conference on Music & Emotion (ICME3), Jyväskylä, Finland.
  • Sedikides C., Wildschut T., Arndt J., and Routledge G. (2008). Nostalgia Past, Present, and Future. Association for Psychological Science, 17 (5), pp. 304-307. Lomax A. (1959). Folk Song Style. American Anthropologist, 61 (6), pp. 927-954.
  • Simmel, G. [1908] (1950). The Stranger. H. K. Wolff (Eds.), In The Sociology of George Simmel (pp. 402-408). London: Free Press.
  • Siu, P. (1952). The sojourner. The American Journal of Sociology, 58 (1), pp. 34-44.
  • Sunata, U. (2013). Göçmen işçinin sıla hasreti: Bir yabancılaşma hikâyesi, Sosyoloji Dergisi, 3. (27), s. 197-218.
  • Tummala-narra, P. (2009). The immigrant's real and imagined return home. Psychoanalysis, Culture & Society, 14 (3), pp. 237–252. Zhang B. (2000). Identity in Diaspora and Diaspora in Writing: The poetics of cultural transrelation. Journal of Intercultural Studies, 21 (2), pp. 125-142.