İslâm Ekonomisi ve Yeni Muhafazakâr Orta Sınıfın Temsilcisi Olarak MÜSİAD

Bu çalışma son yıllarda Türkiye’de yaşanan ekonomik ve siyasi dönüşümler sonucu gittikçe belirgin ve etkin hale gelen muhafazakâr sermayenin MÜSİAD özelinde nasıl örgütlendiğine odaklanmaktadır. Çalışmada öncelikle İslâm ekonomisine dair yapılan bazı çalışmalar üzerinde durulmakta, daha sonra MÜSİAD’ın ortaya çıkmasını ve güçlenmesini sağlayan tarihsel süreç aktarılmaktadır. Ayrıca bu süreçte MÜSİAD’ın kendisini hangi açılardan diğer sanayici ve iş adamları derneklerinden farklı gördüğü ve aslında bu derneklerle hangi açılardan benzeştiği üzerinde durulmaktadır.

___

  • Akşit, B., Şentürk, R., Küçükkural, Ö., Cengiz, K. (2012). Türkiye’de Dindarlık: Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Beriş, H. E. (2008). Türkiye’de 1980 Sonrası Devlet Sermaye İlişkileri ve “Parçalı Burjuvazi”nin Oluşumu. Ekonomik Yaklaşım, C. 19 S. 69, s. 33-45.
  • Boyner, Ü. (2012). Kültürel Değil Rasyonel Kodlarla Hareket Etmek. Görüş, S. 76, s. 11-12.
  • Bölükbaşı, M. (2012). Milli Görüş’ten Muhafazakâr Demokrasiye: Türkiye’de 28 Şubat Süreci Sonrası İslâmi Elitlerin Dönüşümü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C. 1 S. 2, s. 166-187.
  • Buğra, A. (1998). Class, Culture, and State: An Analysis of Interest Representation by Two Turkish Business Associations. International Journal of Middle East Studies, C. 30 S. 4, s. 521-539. Buğra, A., Savaşkan, O. (2015). Türkiye’de Yeni Kapitalizm: Siyaset, Din ve İş Dünyası. (Çev.: B. Doğan). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Döndüren, H. (1993). Delilleriyle Ticaret ve İktisat İlmihali. İstanbul: Erkam Yayınları.
  • Durak, Y. (2011). Emeğin Tevekkülü: Konya’da İşçi-İşveren İlişkileri ve Dindarlık. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ESI. (2005). İslâmi Kalvinistler: Orta Anadolu’da Değişim ve Muhafazakârlık. Berlin-İstanbul. http://www.esiweb.org/pdf/esi_document_id_70.pdf (15.11.2013).
  • Gülfidan Ş. (1993). Big Business and The State in Turkey: The Case of TÜSİAD. İstanbul: Boğaziçi University Press.
  • Haenni, P. (2011). Piyasa İslâmı. (Çev.: L. Ünsaldı). Ankara: Maki Basın Yayın.
  • İnsel, A. (2012). Türkiye’de Burjuvazinin Serüveni. Görüş, S. 76, s. 14-17.
  • Keyman, E. F. (2012). Türkiye’nin Geleceğini Yeni Orta Sınıf Belirleyecek. Görüş, S. 76, s. 23-27.
  • Keyman, E. F., Koyuncu, B. (2005). Globalization, alterntaive modernities and the political economy of Turkey. Review of International Political Economy, C. 12 S. 1, s. 105-128.
  • Koyuncu Lorasdağı, B. (2010). 1990 Sonrası Türkiye’de İslâm ve Küreselleşme İlişkisi: MÜSİAD Örneği. Bilig, Kış S. 52, s. 105-128.
  • Kuran, T. (2002). İslâm’ın Ekonomik Yüzleri. (Çev.: Y. Tezgiden). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kutub: (1967). İslâm ve Kapitalizm Çatışması. (Çev.: M. Uysal). Konya: Dini Neşriyat.
  • Mevdudî, E. (Tarihsiz) İslâmda Siyaset Nizamı. (Çev.: A. Zengin). Ankara: Hilal Yayınları.
  • Mevdudî, E. (1968). İslâm ve Muasır Nizamlara Göre İktisat Prensipleri. (Çev.: İ. Toksarı). İstanbul: Nida Yayınevi
  • Mumyakmaz, A. (2014). Elitlerin Yeni Yüzü, İslâmi Burjuvazi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 11 S. 27, s. 367-382.
  • Öniş, T., Türem, U. (2001). Business, Globalization and Democracy: A Comparative Analysis of Turkish Business Associations. Turkish Studies, C. 2 S. 2, s. 94-120.
  • Özdemir, Ş. (2006). MÜSİAD: Anadolu Sermayesinin Dönüşümü ve Türk Modernleşmesinin Derinleşmesi. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Rodinson, M. (1978). İslâm ve Kapitalizm. (Çev.: O. Suda). İstanbul: Hür Yayın.
  • Yankaya, D. (2012). 28 Şubat, İslâmi Burjuvazinin İktidarı Yolunda Bir Milat. Birikim Dergisi, S. 278-279, s. 29-37.
  • Yankaya, D. (2014). Yeni İslâmi Burjuvazi: Türk Modeli. (Çev.: M. I. Durmaz). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Zaim: (1994). Ekonomik Hayatta Müslüman İnsanın Tutum ve Davranışları. İş Hayatında İslâm İnsanı: Homo Islamicus içinde (s. 101-112). H. Şencan (Ed.). MÜSİAD Araştırma Raporları: 9.
  • Zeybek, I. (2004). Topluluğa Seslenme (Metin Çözümleme Kitabı): Bir TÜSİAD-MÜSİAD Örneği. İstanbul: ID Kitap.