İş İlişkileri Bağlamında Sanatçı Hakları: Kanada Örneği

Sanatın ve sanatçının bir toplumsal yapıda yer aldığı konum, o toplumsal yapıdaki bilinç düzeyi, kültürel miras konusundaki duyarlılık konusunda da fikir vermektedir. Sanatçıların çalışma ilişkileri bakımından sahip oldukları haklara ulaşabilmeleri gerek yaşam ve çalışma koşulları gerekse sanatsal verimlilikleri konusunda önem taşımaktadır. Bu çalışmada, Kanada özelinde sanatçıların çalışma ilişkileri ve kategorik olarak hakları ele alınmıştır. Bu ülkenin seçilmesinde, sanatçıların özel çalışma koşullarını ve sendikal haklarını tanıyan uluslararası anlamda ilk hukuki düzenlemeyi hayata geçirmiş olması, güçlü ve merkezi sendikal yapı ile elde edilen kazanımların önemi, belirleyici olmuştur. Sanatçıların çalışma yaşamına ilişkin hakları konusunda ilgili ülke düzenleme ve uygulamaları incelenerek, konuya ilişkin olarak ülkemizde geliştirilecek çözüm önerilerine ve literatüre katkı sunulması amaçlanmıştır.

Artist Rights in the Context of Business Relations: The Canadian Case

The position of art and the artist in a social structure, the level of consciousness in that social structure, and the sensitivity to cultural heritage also give an idea. Artists need to reach their rights regarding working relations in terms of living and working conditions and artistic efficiency. This study discusses the working relations and categorical rights of artists in Canada. In selecting this country, it has implemented the first international legal regulation that recognises artists' special working conditions and union rights. The importance of the gains achieved by the strong and centralised union structure has been decisive. It aims to contribute to the solution proposals developed in our country and the literature by examining the relevant country regulations and practices on artists’ rights regarding working life.

___

  • Anselmi, W. & K. Gouliamos (1994), Mediating culture: The politics of representation, Toronto: Guernica.
  • Atalay, E. (2004), “Sanat Özgürlüğü Temel Hakkının Kapsamı ve Diğer Temel Hak ve Özgürlüklerle İlişkisi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-28.
  • Boztaş, E. & N. Düz (2013), “Sanatta Denge Unsurunun Sanat yapıtına Kazandırdığı Estetik Değerler”, Akademik Bakış, (39), 1-14.
  • British Columbia Advisory Committee on the Status of the Artist (1994), In spirit and in law: Report of the British Columbia Advisory Committee on the Status of the Artist, Victoria: Ministry of Small Business, Tourism and Culture.
  • Campbell, J.D. (2011), Employment Agreements, , 25.10.2021.
  • Capiau, S. & A.J. Wiesand (2006), The Status of Artists in Europe, Brussels: European Parliament European Institute for Comparative Cultural Research.
  • Cliche, D. & M. Lenet (1992), Under the umbrella of Bill C-7: The professional artist as public servant, Ottawa.
  • Cliche, D. (1996), Status of the Artist or of Arts Organizations?: A Brief Discussion on the Canadian Status of the Artist Act, , 25.10.2021.
  • Çakır-Aydın, M. (2009), Sanatlar ve Toplumsal Etkileşim: Sanat ve Sosyoloji İlişkisi Üzerine, İstanbul: E yayınları.
  • Federal Cultural Policy Review Committee (1982), Report of the Federal Cultural Policy Review Committee, Ottawa: Information Services, Department of Communications.
  • Forsey, E. (1961), The Canadian Historical Review, Toronto: University of Toronto Press.
  • Kutup, N. (2010), “İnternet ve Sanat, Yeni Medya ve net.art”, XII. Akademik Bilişim Konferansı, , 25.10.2021.
  • Leger, M.J. (2010), “The Non‐Productive Role of the Artist: The Creative Industries in Canada”, Third Text, 24(5), 557-570.
  • Mcandrew, C. (2002), Artists, Taxes and Benefits: An International Review, London: Arts Council of England.
  • Nelson, J. (1988), The Colonized Eye, Toronto: Between the Lines.
  • Ontario Ministry of Culture and Communication (1992), The status of the artist in Ontario: Summary of consultations, Toronto: Ontario Ministry of Culture and Communication.
  • Serdaroğlu, F. (2015), “Entelektüel Sanatçı İlişkisi ve Türkiye’de Entelektüelin Konumu”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (41), 85-101.
  • Tippett, M. (1990), Making culture: English-Canadian institutions and the arts before the Massey Commission, Toronto: University of Toronto Press.
  • Wilkinson, J. & N. Caughey (2011), Overview of Canada’s Legal Framework for Employment Matters.
  • Yates, S. (1989), “In Canadian Artists’ Representation” (ed.), Power of association /L’union fait la force: Twenty years of artists’ representation, Ottawa: Canadian Artists’ Representation.
  • Yılmaz, E. (1999), “Etik Açısından Sanatçı ve Sanat Eseri”, Anadolu Sanat, (9), 166-172.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.
  • , 25.10.2021.