THE MIRROR METAPHOR IN “LÂ: SONSUZLUK HECESI”

Bu çalışmanın amacı Nazan Bekiroğlu'nun "Lâ: Sonsuzluk Hecesi" adlı romanında ayna metaforunu incelemektir. Çalışmada nitel araştırma metodu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri doküman analizi metodu ile toplanmıştır. Yansıtıcı özelliği dolayısıyla ayna, felsefi, dinî ve edebî metinler başta olmak üzere birçok anlatıda, özellikle mistik doktrinlerde Tanrı'nın evren ve insandaki yansımasını sembolize etmek amacıyla kullanılmıştır. Araştırmada ayna metaforu, Tanrı'nın yansıması nosyonu olarak incelenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgularına dayanarak Nazan Bekiroğlu'nun, Lâ: Sonsuzluk Hecesi adlı romanında Adem peygamberin yaratılış öyküsünü, cennetteki günlerini, cennetten sürgünü sonrası dünyadaki hayatını anlatırken ayna metaforundan yararlandığı tespiti yapılmıştır.

LA: SONSUZLUK HECESI" ADLI ROMANDA AYNA METAFORU

The aim of this study is to determine the mirror metaphor in the novel named ”Lâ: Sonsuzluk Hecesi" written by Nazan Bekiroglu. In this research, the qualitative research method was used. The data was collected using document analysis method. By the reason of reflection feature, the mirror has been used in many narrative texts Abstract in fields such as philosophy, religion and literature etc. Especially, it was used in the mystic doctrine to explain reflection of God in universe and human. In the research, the mirror metaphor can be used as the notion of the reflection of God, was determined. Based on the findings of this study, it has been specified that Nazan Bekiroglu used the mirror metaphor in her novel named ”Lâ: Sonsuzluk Hecesi” telling the story of the Adam's creation, heaven days and the earth days after falling from heaven.

___

  • Affifî, E. (1974), Muhyiddîn Ġbnü‟l-Arabî‟nin Tasavvuf Felsefesi, (Translated by: Mehmet Dağ), Ankara: Ankara University Faculty of Divinity Publishing.
  • Anderson, M. (2007), The Book of the Mirror: An Interdisciplinary Collection Exploring the Cultural Story of the Mirror, Cambridge Scholars Publishing, New Castle.
  • Bekiroğlu, N. (2016), Lâ: Sonsuzluk Hecesi, Ġstanbul: TimaĢ Publishing.
  • Birinci, Z. (2014), “An Evaluation on Creation of the Female with Reference to Nefs-i Vâhide”, Journal of Marmara University Faculty of Divinity, 47: 151-164.
  • Bowen, G. A. (2009), “Document Analysis as a Qualitative Research Method”, Qualitative Research Journal, 9 (2): 27-40.
  • Demos, R. (1939), Philosophy of Plato, New York: The Scrimber Press. El-Hakim, S. (2004), Ġbnü‟l Arabi Sözlüğü (Translated by: Ekrem Demirli), Ġstanbul: Kabalcı Publishing.
  • Güler, Z. (2004), “ġeyh Gâlib Divanında Ayna Sembolü”, Fırat University Journal of Social Sciences, 1: 103-121.
  • Ibn Arabî (2005) Fütûhat-ı Mekkiye (Translated by: Selahaddin Alpay), Ġstanbul: Esma Publishing.
  • Izutsu, T. (2005), Ibn Arabî‟nin Fusûs‟undaki Anahtar-Kavramlar (Translated by: Ahmed Yüksel Özemre), Ġstanbul: Kaknüs Publishing.
  • Karadayı, O. N. (2015), “Alvarlı Hâce Muhammed Lutfî Efendi‟nin ġiirlerinde Ayna Sembolizmi”, Journal of Atatürk University Faculty of Divinity, 43: 306-329.
  • Mary P. (2012), “The Mirror in Literature”, https://hubpages.com/literature/TheMirror-in-Literature, Access date: March 15, 2017.
  • Mays, N. & Pope, C. (1995), “Qualitative Research: Rigour and Qualitative Research”, http://www.bmj.com/content/311/6997/109, Access date: March 17, 2017.
  • Moran, B. (2013), Edebiyat Kuramları ve EleĢtiri, Ġstanbul: ĠletiĢim Publishing.
  • Ögke, A. (2009), “Ġbn‟ül Arabi‟nin Fusû‟l-Hikem‟inde Ayna Metaforu”, Tasavvuf Ġlmî ve Akademik AraĢtırma Dergisi, 23: 75-89.
  • Sinemoğlu, N. (1991), “Ayna” entry, Ġslam Ansiklopedisi, Ġstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Publishing.
  • Uluç, T. (2009), Ġbn Arabi‟de Sembolizm, Ġstanbul: Ġnsan Publishing.
  • Yıldırım, A.&ġimĢek, H. (2008), “Sosyal Bilimlerde Nitel AraĢtırma Yöntemleri”, Ankara: Seçkin Publishing