Sarah KANE’in Blasted Oyununda Şiddet Ögesi

Sarah KANE 1990’lı yıllarda öne çıkan yeni nesil yazarlar içinde en yetenekli ve tartışmalı oyun yazarlarından biri olarak tanımlanmıştır. Sahne dışında olup biten eylemleri oyunlarında konu dışı bırakan yazar, şiddet ile yönetilen çağdaş dünyayı oyunlarına konu edinmiştir ve oyunlarında yer alan şiddet eylemlerini gerçek olaylardan esinlenerek yazmıştır. Yazara göre tiyatronun ereği yaşamın ürkütücü gizli gerçeğini yansıtmaktır. Bu çalışmada, fiziksel, sözsel ve cinsel şiddetin kısır döngüsünü deneysel bir tiyatro ile ele alan yazarın 1995 yılında sahnelenen Blasted adlı oyununda Leeds’te bir otel odasında üç kişi arasında gelişen olayları ele alarak modern savaşın insanlık üzerindeki etkileri incelenmiştir

Violence in Sarah KANE’s Play, Blasted

Sarah KANE has always been identified as one of the most talented and controversial of the new generation of playwrights who made debut in 1990s. As a playwright, She was not in favour of plays in which everything happened off-stage and wrote about modern world which is ruled by violence and the violent incidents in her plays are inspired by real facts. As to Kane, the function of theatre is to reflect the terrifying undercurrents of life. In this study; the impacts of modern war on humanity is examined by handling the events occurred in a hotel room in Leeds among three individuals in Blasted, acted in 1995

___

  • Akın, N. C.; Balcı, E.; Dursun, E.; Taşkın, O. A.; Güner, G.; Karataş, Z.; Öndil, S.; Özcan, Ö.; Şahin, İ.; Hekime Yönelik Şiddet: Fenomenolojik Bir Değerlendirme. Yurt ve Dünya Dergisi. http://yurtvedunyadergisi.files.wordpress.com/2014/02/6-4.pdf
  • Amstrong, J. (2003), Postmodernism and Trauma: Four and Fore Plays of Sarah Kane, Edmonton: Alberta.
  • Ansorge, P. (1994), From Liverpool to London: On Writing for Theatre, Film and Television, London:Faber and Faber.
  • Biçer, A. G. (2010a), Dramın Öteki Tarafı: Sarah Kane’in 4.48 Psychosis Adlı Metninde Postdramatik Öğeler. Littera Edebiyat Yazıları, Cilt:27. http://www.littera.hacettepe.edu.tr/TURKCE/27_cilt/12.pdf
  • ________. (2010b), Sarah Kane’in Postdramatik Tiyatrosunda Şiddet. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Billington, M. (2006, 9 Kasım) Sarah Kane’s lost soul cry louder than ever. Guardian. http://www.theguardian.com/artanddesign/2006/nov/09/artsreviews.theatre
  • Boll, J. (2013), The New War Plays, From Kane to Harris. New York: Palgrave Macmillan.
  • Büyük Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları: 549 Ankara.
  • Carney, S. (2005), The tragedy of History in Sarah Kane’s Blasted. Theatre Survey. Vol:46 Issue:2.
  • Cohn, R. (2001), Sarah Kane, An Architect of Drama, Le Théâtre Britannique Au Tournant Du Millénaire. Advance Online Publication. Vol.18. http://revel.unice.fr/cycnos/?id=1668
  • De Vos, L. (2003), Pariahs of Reason, Sarah Kane’s Torture Chambers. Belgium: Ghent University.
  • Dworkin, A. (1981), Pornography, Men Possessing Women, New York: G. P. Putnam’s Sons.
  • Gottlieb, V.; Chambers, C. (1999), Lukewarm Britain, Theatre and Cool Climate. Oxford:Amber Lane.
  • Iball, H. (2008), Sarah Kane’s Blasted. London: Modern Theatre Guides.
  • Kane, S. (2002), Complete Plays: Blasted, Phaedra’s Love, Cleansed, Crave, 4.48 Psychosis, Skin. London: Methuen Drama.
  • Kocacık, F. (2001), Şiddet Olgusu Üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi, İİBF Dergisi., C. 2, S. 1. http://iibfdergi.cumhuriyet.edu.tr/archive/%C5%9Eiddet%20olgusu%20%C3%9Czerin e.pdf
  • Michaud, Y. (1991), Şiddet. C. Muhtaroğlu (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Saunders, G. (2002), Love me or Kill me: Sarah Kane and the Theatre of Extremes. Manchester: Manchester University Press.
  • ________. (2004), Out Vile Jelly:Sarah Kane’s Blasted and Shakespeare’s King Lear. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sellar, T. (2002), Truth and Dare, Sarah Kane’s Blasted. Theatre, (New Haven, CT.), 27:1.
  • Sierz, A. (2001, 28 Mart). “Raising Game”, What’s On in London Magazine.
  • ______. (2003), Art flourishes in Times of Struggle; Creativity, Funding and New Writing. Contemporary Theatre Review 13(1).
  • ______. (2009), Suratına Tiyatro, Britanya’da In-Yer-Face Tiyatrosu. S. Giritli(Çev.). İstanbul: Mitos Boyut.
  • Singer, A. (2004), Don’t Want to be This: The Elusive Sarah Kane. The Drama Review, Vol.48, No.2, T182, Summer.
  • Stephenson, H.; Langridge, N. (1997), Rage and Reason: Women Playwrights on Playwriting. London: Methuen.
  • Taş, N. (2011, 14 Ekim), ‘Medyanın eril dili kadın cinayetlerini estetize ediyor’. http://www.ozgur- gundem.com/index.php?haberID=22809&haberBaslik=%E2%80%98Medyan%C4%B1 n%20eril%20dili%20kad%C4%B1n%20cinayetlerini%20estetize%20ediyor%E2%80% 99&action=haber_detay&module=nuce
  • T.C.Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu. (1998), Aile İçinde Şiddet ve Toplumsal Alanda Şiddet, Bilim Serisi 113. Başbakanlık Basımevi: Ankara. http://www.ailetoplum.gov.tr/upload/athgm.gov.tr/mce/eskisite/files/kutuphane_33_Ail e_Icinde_ve_Toplumsal_Alanda_Siddet.pdf
  • Tycer, A. W. (2006), Voices of Witness During the ‘Crisis in Masculinity: Contemporary British Women Playwrights at the Royal Court Theatre, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Irvine and San Diego:University of California.
  • Ünsal, A. (1996), Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi. Cogito Sayı 6-7, Yapı Kredi Yayınları.
  • Wehmeier, S. (Ed.). (2000), Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English, (Sixth Ed.). Oxford University Press: Oxford.
  • Woodworth, C. (2005), Beyond Brutality: A Recontextualization of the work of Sarah Kane. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Bowling Green State University.
  • Zhurba, D. (2008), The Engendered Representational of Sexual Violence in Sarah Kane’s Blasted. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Virginia: Richmond University.