ORTADOĞU’DA KADIN OLMANIN SİNEMATOGRAFİK BETİMLEMESİ: İÇİMDEKİ YANGIN FİLM ÖRNEĞİ
Orta Doğu denildiği zaman birçok kişinin aklına gelebilecek kelimeler birbiriyle benzerlik göstermektedir. Dram, savaş, kan, sömürü, gibi nitelemeler adeta Orta Doğuyla özdeşleşmiştir. Birçok medeniyete ev sahipliği yapmış bu coğrafya hiçbir dönemde kendi kaderine bırakılmamış Batılı devletlerin gözünde kapitalist ve emperyalist sistemin devamını sağlayacak nimetleri elinde bulunduran bir saha olarak görülmüştür. Bununla birlikte eşitsizlik insanlık tarihinde fazlasıyla yer almış ve tartışılmış bir kavramdır. Bu eşitsizlikten belki de en fazla payı kadınlar almıştır. İlkel toplumdaki kadının ikincilleştirilmesi, ev içi hizmete mahkûm edilip emeğinin sömürülmesiyle başlayan süreç günümüze kadar devam etmiş ve hala giderilmiş değildir. Feminist hareketlerin ortaya çıkmasıyla birlikte tarih boyunca kadınların siyasi, kültürel, ekonomik vb. alanlarda vermiş olduğu hak mücadelesi karşılığını almaya başlamıştır. Fakat bu her toplamda böyle olmayıp özellikle Orta Doğu kadınlarının yeterince haklara kavuştuğu söylenemez. Çalışmada Batının Doğu algısı ve Orta Doğuda özellikle savaş dönemine denk gelindiğinde kadın olmanın zorlukları sinemadan yararlanılarak anlatılacaktır. Lübnan iç savaşını anlatan ‘İçimdeki Yangın(2010)’ filmi analiz edilerek genel olarak Orta Doğu toplumlarında kadın olmanın zorluğu ve var olma savaşına değinilecektir. Bu çalışma yapılırken bilimsel kaynaklardan yararlanılacak olup özellikle savaş dönemlerinde kadının yaşamış olduğu zorluklara sinema sektörünün kayıtsız kalmamasından ötürü bu konuyla ilgili pek çok film beyazperdeye aktarılmıştır. Bu açıklamalar bağlamında; sosyolojik analiz ortaya konulmaya çalışılacaktır.
CINEMATOGRAPHIC DESCRIPTION OF WOMANHOOD IN MIDDLE EAST: İÇİMDEKİ YANGIN, A SAMPLE MOVIE
When thinking about the Middle East, the thoughts that appear in one’s mind are more or less similar. Concepts like drama, war, blood, exploitation; are the first thoughts of people about the Middle East. It’s always taken as a rich area of resources to fuel the capitalist and imperialist system in a geography which houses many civilizations in the eyes of the western countries and never left alone to decide its own destiny. Having said that, inequality is frequently observed over human history and it’s long discussed. The women are one of the main victims suffering from inequality. The subordination of women in the primitive societies, the process of chaining women to do only housework continued to this day and still not solved today. Thanks to the feminist movement, women started to gain the political, economical, cultural and other rights well-deserved through their hardworking efforts throughout history. But this is not the same for every society around the world, especially women in the Middle East are far from fully utilizing these rights.In this study, how westerners perceive the Middle East and hardships of womanhood in the Middle East especially in the times of war are conveyed through the movie. The movie showing the Lebanese Civil War, İçimdeki Yangın (2010), will be analyzed and hardships and existential struggle will be presented. While doing this research, we will utilize the scientific resources and many movies are made concerning the difficulties women suffered in war times thanks to the movie industry that they didn’t turn a blind eye over this issue. Above all these, a sociological analysis will be presented.
___
- Anbarlı, A.S.(2021). 17.12.2022 tarihinde https://www.sanatlaart.com/sanatta-semboller-agaclar/ adresinden alındı.
- Baltacı, A. (2019). ‘Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?’, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
- Bauman, Z.(2019). Iskarta Hayatlar Modernite ve Safraları(2.Baskı) (Çev. Osman Yener). İstanbul: Can Yayınları.
- Çapçıoğlu, F.(2020). ‘Müslümanlıkta ve Hıristiyanlık’ta İnsan’, Dini Araştırmalar, 23 (57), 251-254.
- Davaz, A.(2014). Eşitsiz Kız Kardeşlik(Uluslararası ve Orta Doğu Kadın Hareketleri, 1935 Kongresi ve Türk Kadın Birliği). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
- Dursun, D.(2005). ‘Orta Doğunun Ekonomik, Sosyal ve Siyasi Yapı Özellikleri Üzerine Genel Tespitler’, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 0 (50), 1231-1274.
- Eskin, F.(2018). ‘Oryantalizm ve Oksidentalizm Arasında Ahmet Mithat Efendi’, İslam Tarihi Araştırmaları Dergisi, (3), 1-22.
- Gökdemir, A.(2021). ‘Orta Doğu’da Kadının Yeri ve Sinemada Temsili: Sorayayı Taşlamak Film Analizi’, İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 81-96.
- Güç, A.(2008). ‘İslamcı Feminizm: Müslüman Kadınların Birey Olma Çabaları’, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (2), 649-673.
- Harari, Y.N.(2020). Hayvanlardan Tanrılara Sapiens(54.Baskı). İstanbul: Kolektif Kitap.
- Işık, M.(2020). ‘Oryantalizm ve Batının Doğu Algısı’, Ağrı İslami İlimler Dergisi, (7), 135-154.
- İpek, B.(2015). ‘Bireyde Dil Bilinci’, Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 1 (2), 33-44.
- Kahraman,A.(2017).17.12.2022 tarihinde https://www.denizhummasi.com/collatz-sanisi-kanitlanamamis-bir-matematik-teoremi/ adresinden alındı.
- Köse,M. &Küçük, M.(2015). ‘Oryantalizm ve “Öteki” Algısı’, Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), 1 (1), 107-127.
- Kristeva, J.(2018 ). Simone de Beauvoir Aramızda(2.Baskı) (Çev. Özgü Berksoy). İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Palabıyık, A. (2020). ‘Ebeveynlik Nöbetinden Evlat Nöbetine: Diyarbakır Anneleri Üzerine Sosyolojik Gözlemler’, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 272-286.
- Slattery, M.(2017). Sosyolojide Temel Fikirler(9.Baskı) (çev. Tatlıcan vd..). Ankara: Sentez Yayıncılık.
- Şeriati, A.(2021). İnsanın Dört Zindanı(12.Baskı) (çev. Ejder Okumuş). Ankara: Fecr Yayınları.
- Tanyıldızı, N. İ. (2010). ‘Filmde Müzik Kullanımı: “Mutluluk” Filmi Örneğiyle’, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (14), 169-187.
- Topçu, Ç.(2022). Sinemasal Diyalektik ve Melez Anlatı Bağlamında İçimdeki Yangın, Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 9 (2), 408-433.
- Toprak, Z.(2016). Türkiye’de Kadın Özgürlüğü ve Feminizm(1908-1935) (2.Baskı), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları