Bir Etnograf Olarak Turgut Zaim

Kültürel çalışmaların temel odak noktası, insani yeti ve eylemlerin dayanaklarını, benlik hakkında düşünce ve duyguları incelemesidir. Etnografya kültür kavramını merkezine alır. Çoğunlukla katılımcı gözlem yoluyla günlük yaşamın içinden derinlemesine mülakatlar ve geniş çaplı gözlemler yoluyla birey ve grup üzerine odaklanır. Araştırma yöntemi olarak etnografya, sanatsal kavrayış ve anlatıya ihtiyaç duyar. Aynı şekilde sanat da gerçekliği keşfetme aracı olarak etnografyayı bir sanat pratiği olarak kullanması üretken bir ortak alan sağlar. Bu araştırmada Turgut Zaim’in eserlerinde belgeci bir kesinlik, sıcak bir içtenlikle ele aldığı Yörük kültürü ve yaşamını eser analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Zaim’in eserleri gözlemlediği topluluğun yaşamını, giyim kuşamını, eşyalarını, geçim kaynaklarını, mutluluğunu, hüznünü kısacası maddi, manevi kültür yapısının eserlerinde görsel etnografik anlatıya dönüştüğü görülmektedir.

___

  • Artun E. (2006). “Adana Ve Osmaniye Halk Kültüründe Giyim- Kuşam Geleneği”. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi. no. 1361 EDGÜ, Amelie, (Ed.), (1998). “Yurt Gezileri ve Yurt Resimleri (1938-1943)”. Milli Resurans Yayınları, İstanbul. Erkoçak, M., Gizlice, A. (2003). “Osmaniye Folkloru”. Osmaniye: OFAD Kültür Yayınları-1. Foster, H. (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü (Çev. Esin Hoşsucu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Gizlice, A., Önal, S. (2004). “Osmaniye Geleneksel Kıyafetlerinde Kadın ve Erkek Başlıkları”, Karacaoğlan’dan – Bela Bartok’a Dadaloğlu’ndan –Âşık Feymani’ye Osmaniye Kültür Sanat ve Folklor Sempozyumu, Osmaniye. Kırgızoğlu, N. (1992), “Anadolu’da Geleneksel Kadın Başlıkları”, 4. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, 5. Cilt, Maddi Kültür. Ankara: Kültür Bakanlığı HKAG Yayınları. Kılıç, E. (2013). “Çağdaş Türk Resminde Geleneksel Etkileşim”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 6 Sayı: 25 Volume: 6 Issue: 25, ss. 327-340. Kieran, M. (2005). Revealing Art. London: Routledge. Koç, A., Karoğlu, A. (2017). “Sanatın Genişleyen Sahası ve Görsel Etnografya”. idil, 6 (36), s.2259-2272. Pink, S. (2007). “Doing visual ethnography”, London: SAGE Publications. Tansuğ, S. (1993). “Çağdaş Türk Resim Sanatı”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uz, A. (2012). Tuvale Yansıyan Anadolu Kültürü. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt:1- Sayı:1,66-73. Uzunoğlu, M. (2013. ) Kültür-Sanat İlişkisi Bağlamında Cumhuriyetin İlk Yıllarında Özgün Türk Resmi Oluşturma Çabaları. İdil, , Cilt 2, Sayı 10. 150-169. Yalman, A.R. (1993), “Cenup’ta Türkmen Oymakları 1-2”. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Yücel, H. Â. (1954). Duhamel'in Dedikleri, Cumhuriyet Gazetesi, 15.08.1954 s. 2. Biçinciler, N. "Ulusal Resim Sanatının Ustası Turgut Zaim” 5 Mayıs 2018 Tarihinde H.https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/1137/352347.pdf?isAllowed=&sequence=1 adresinden erişildi.