PEYZAJ MİMARLIĞI EĞİTİMİNDE PROJE TASARIM SÜRECİ: TRABZON “KARAGÖZ MEYDANI” ÇEVRE TASARIM PROJELERİ

Tasarlanan açık mekânlarda kullanıcı çeşitliliğine bağlı olarak kullanıcı ihtiyaçları, kullanıcı ihtiyaçlarının hangi etkinliklerle yapıldığı ve bu etkinliklerin hangi mekanlarda hangi tasarım ilkeleriyle dizayn edilmesi gerekliliği ise peyzaj tasarımcısı tarafından belirlenmesi gereken bir durumdur. Bu dizge içerisinde etkinliklerin yan yana gelme kurgusu peyzaj tasarımının başarısını oluşturur. Peyzaj mimarlığı eğitim süreci tasarımın yaşam boyu eğitim olmasını amaçlayan ve öğreten bir sistemdir. Eğitim sürecinde öğrencilere tasarımın özgün, yaratıcı ve probleme çözüm olma odağı iletilir ve kavratılır. Bu çalışmada peyzaj tasarım eğitim çalışması kapsamında 2017-2018 Eğitim-Öğretim güz döneminde KTÜ Peyzaj Mimarlığı Bölümü 3. sınıfta zorunlu bir ders olan Çevre Tasarım IV’ni alan öğrencilerin bir dönem boyunca tasarlamış oldukları proje ve süreci anlatılmıştır. Projenin çalışma alanı olarak Trabzon kent merkezinde Karagöz Meydanı olarak bilinen, etrafında pek çok tarihi yapı bulunduran, kente kimlik kazandırabilecek ve yoğun kullanıma sahip kent avlusu niteliğindedir. Sonuç olarak öğrenciler 16. Haftanın sonunda yaratıcı, özgün ve modern çizgilerle hem proje tasarım sürecine uygun, hem de kent kimliğini öne çıkaran bir tasarım süreci takip ederek ürünlerinin ortaya koymuşlardır.

PROJECT DESIGN PROCESS IN LANDSCAPE ARCHITECTURE EDUCATION: TRABZON “KARAGÖZ SQUARE” ENVIRONMENTAL DESIGN PROJECT

Depending on the user diversity of the designed outdoor spaces, the user needs, the activities that user needs are made of and the necessity of designing these activities with which design principles should be determined by the landscape designer. In this system, the side-by-side arrangement of activities is the success of landscape design. The landscape architecture education process is a system that aims to design and teach life-long education. In the process of education, the students are conveyed to the original, creative and focusing on the problem. In this study, the project and process that the students who took Environmental Design IV, which is a compulsory course in 3rd year of KTÜ Landscape Architecture Department during the fall semester of 2017-2018 Education, were explained within the scope of landscape design education study. The project was carried out according to the principle of creating a functional and aesthetic space according to different scenarios within the creativity of each student's own product. It has a lot of historical buildings around it, it is an urban courtyard which can gain the identity of the city and has intensive use. As a result, at the end of the 16th week, students exhibited their products with creative, original and modern lines, following a design process that fits both the project design process and the city identity.

___

  • • Alexander, C., (1971). Synthesis of Form, Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press.
  • • Booth, K.N., (1989). Basic Elements of Landscape Architectural Design. Waveland Press, Illinois.
  • • Düzenli, T. ve Alpak, E.M., (2016). Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Doğaya Öykünme Yaklaşımının Yaratıcılık Üzerindeki Etkisi. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 1(1), 13-21.
  • • Düzenli, T., Alpak, E.M. ve Özkan, G.D., (2017). Peyzaj Mimarlığında Temel Tasarım Dersinin Öğrenme Ve Yaratıcılık Sürecine Etkileri. Electronic Journal of Social Sciences, 16(64).
  • • Düzenli, T., Mumcu, S. ve Çiğdem, A., (2018). Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Oturma Donatısı Tasarımı: Ktu Peyzaj Mimarlığı Bölümü Örneğinde İncelenmesi. Social Science, 13(4):126-134.
  • • Eckert, C. ve Stacey, M., (2000). Sources of inspiration: a language of design. Design Studies, Sayı:21, ss:523–538.
  • • EFLA,2008. Ifla education report. http://www.efla.org/base/frames/centre.asp?LG=uk
  • • Erarslan, A., (2016). Mimaride Anlam; Yapıdaki “Sembolik Dil” Üzerine Bir Değerlendirme. Tasarım+Kuram, 10(18), 18-35.
  • • Erdem, A., (1995). İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ortamda Genel Amaçlı Bir Mekan Tasarım Modeli, Doktora tezi, Mayıs 1995, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • • Kahvecioğlu, N.P., (2001). Mimari Tasarım Eğitiminde Bilgi ve Yaratıcılık Etkileşimi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Doktora Tezi, ss:1-247.
  • • Milburna, S. ve Brown, R.D., (2003). The Relationship Between Research and Design in Landscape Architecture. Landscape and Urban Planning: an International Journal of Landscape Ecology, Sayı:64, ss:47-66.
  • • Mumcu, S. ve Düzenli, T., (2018). Peyzaj Mimarlığı Tasarım Stüdyosunda Kavramsal Yaklaşımlar ve Esin Kaynakları, MEGARON, 3(4), 665-678.
  • • Newell, A. and Simon, H.A., (1972). Human Problem Solving (Vol:104, No:9). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • • Nerdinger, W., (2004). Dinner for Architects. New York, NY: W. W. Norton & Company, Inc. s.21.
  • • Önal, G.K., (2011). Architectural Design Process in Creativity And Cultural Schema Context. Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering, 16(1).
  • • Rodiek, J.E. and Steiner, F.R., (1998). Special Issue: Landscape architecture research and education. Landscape and Urban Planning, 42(73), 74.
  • • Steinitz, C.A., (1990). Framework for Theory Applicable to the Education of Landscape Architects”, Landscape Journal, Sayı:9, pp:136-143.
  • • Takala, T., (1993). A Neuropyschologically-Based Approach to Creativity, Modeling Creativity and Knowledge-Based Creative Design, pp:91-108, Eds. Gero, J.S. and Maher, M.L., Lawrence Erlbaum Assoc., Inc. Publishers, New Jersey.
  • • Vries, A.E., (1994). Structuring Information for Design Problem Solving, Eindhoven University of Technology, Eindhoven.
  • • Yılmaz, H. ve Yılmaz, S., (2000). Peyzaj Mimarlığında Tasarım Süreci ve Proje Örnekleri, Atatürk Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Erzurum.
  • • Yılmaz, S., Düzenli, T. ve Çiğdem, A., (2018). Peyzaj Tasarım Eğitiminde Bir Biçim Arama Yöntemi: Doğadan Esinlenme/A Form Creating Method in Landscape Design Education: Inspiration from Nature. Journal of History Culture and Art Research, 7(2), 376-389.