Necip Fazıl Kısakürek’in Felsefe Anlayışı

Müslümanların felsefe karşısındaki tutumlarını üç ana kategoride değerlendirmek mümkündür. Bir gurup tamamıyla felsef düşünceyi ret ederken başka bir gurup da aksine her şeyin ölçüsü olarak kabul etmiştir. Diğer bir gurup da felsefeyi yeri geldiğinde tenkit etmiştir. Bu guruba dâhil olanlar, teorik akla dayalı her türlü düşünceyi ret ederek sezgici aklı kabul ederler. Necip Fazıl Kısakürek’i de bu kategoride değerlendirmek mümkündür. Ona göre felsefe, aklın kendi hükümranlığını kurmak için kurduğu bir kurumdur. Felsefe tarafsız olmadığı ve vahyin emrine girmediği gerekçesi ile ret eder. Ona göre felsefe peşinen vahyin emrine girse akılda bedahete köle olsa hikmet olur ki bu da insanı kurtuluşa götürür.  

___

  • Bayraktar, Mehmet. İslam Felsefesine Giriş. Ankara 1988.
  • Bolay, Süleyman Hayri. Felsefi Doktrinler Sözlüğü. Ankara 1990.
  • Bulaç, Ali. Akıl-Vahiy ilişkisi. İstanbul 1994.
  • Çubukçu, İbrahim Agâh. Türk İslam Kültürü Üzerine Araştırmalar ve Görüşler. Ankara 1987.
  • Çubukçu, İbrahim Agâh. Gazali ve Şüphecilik. Ankara 1989.
  • Hançerlioğlu, Orhan. Felsefe sözlüğü. İstanbul 1982.
  • İbn Mace. Sünen. İstanbul 1992.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. Mü’min Kâfir. İstanbul 1994.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. Batı Tefekkürü ve İslam Tasavvufu. İstanbul 1994.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. Çerçeve. İstanbul 1990.
  • Topaloğlu, Bekir ve İlyas Çelebi. Kelâm Terimleri Sözlüğü. İstanbul: İsmar Yayınları, 2015.