TAŞRADA KALAN ERKEKLİKLER

Bu çalışmada, kentin taşrasında geçen Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2008), Bornova Bornova (İnan Temelkuran, 2009) ve Kara Köpekler Havlarken (Mehmet Bahadır Er & Maryna Gorbach, 2009) filmleri, taşranın değişen anlamlarına bağlı olarak, dışarıda kalma ve erkeklik bağlamında tartışılmaktadır. Taşra; sıkıntı hali, kenara itilme, tekinsizlik ve dışarıda kalmayla tanımlanmış, kentin taşrası olarak kenar mahalle temsili ve bu temsile bağlı olarak kenarda kalan erkekler üzerinden değerlendirilmiştir. Kenar mahalle, iç içe geçen, birbirini dışlayarak, kenara iterek var olmaya çalışan tüm durum ve ilişki biçimlerini tanımlamak için kullanılmaktadır. Bu dışlama ve kenara itmenin parçaları olarak erkekler arası ilişkiler ve kadınların temsili, sıkıntı ve tekinsizliğin ruh hali içerisinde ele alınmaktadır. Seçilen üç filmin de 90 sonrasının toplumsal krizlerini bu krizlere eşlik eden erkeklik halleriyle birlikte anlatması çalışmanın temel argümanıdır.

The Men Stuck in the Suburbs

While recognizing the changing contexts of suburbia, this study, examines themes of masculinity and of being left out in the films Başka Semtin Çocukları (Children of the Otherside, Aydın Bulut, 2008), Bornova Bornova (İnan Temelkuran, 2009) and Kara Köpekler Havlarken(Black Dogs Barking, Mehmet Bahadır Er & Maryna Gorbach, 2009), each of which has the suburbs as its setting. Taken together, the suburbs are associated with states of boredom, of the uncanny, of being marginalised and left out. The representation of suburbs as urban countryside is explored through the state of males in suburban society and the relationships characterized by externalizing and pushing one another aside as they struggle to exist. These relationships among men and representations of women as fragments from this practice of externalising and pushing aside are evaluated in terms of the psychological states of boredom and the uncanny. The main argument of the study is that all three of the films analysed are reflections of a social crisis and states of manhood found in the post-90s.

___

  • Ahmad, F. (2009). Modern Türkiye’nin Oluşumu. İstanbul: Kaynak.
  • Akbal Süalp, Z. T. (2010). Taşrada Saklı Zaman-Geri Dönülemeyen. Z. T. Akbal Süalp & A. Güneş (Ed.), Taşrada Var Bir Zaman (s. 87-116). İstanbul: Çitlembik.
  • Akbal Süalp, Z. T. (2004). Zamanmekan. İstanbul: Bağlam.
  • Barış, J. (2010). Kentin Taşralaşmasıyla İçiçe Geçen Haller. Z. T. Akbal Süalp & A. Güneş (Ed.), Taşrada Var Bir Zaman (s. 279-291). İstanbul: Çitlembik.
  • Büker, S. & Öztürk, S. R. (2016). Mutlu Son’dan Abluka’ya Türk Sineması. L. Özgenel (Ed.), Sanat Üzerine Okumalar: 60 Yıla Bakış (s. 197-240). Ankara: ODTÜ.
  • Büyükdüvenci, S. & Öztürk, S. R. (2007). Yeni Türk Sinemasında Estetik Arayışı. Felsefe Dünyası, 2(46), 45-49.
  • Bora, T. (Ed.). (2006). Taşralaşan ve Taşrasını Kaybeden Türkiye. Taşraya Bakmak (s. 37-66). İstanbul: İletişim.
  • Bora, T. & Gökmen, Ö. (2011). Kara Köpekler Havlarken Filmi Üzerine Yönetmen Mehmet Bahadır Er ile Söyleşi: Balinayla Bir Sıkıntımız Yok. Birikim, 263, 84-88.
  • Bulut, A. (Yönetmen/Senarist). (2008). Başka Semtin Çocukları [Film]. Türkiye: Bulut.
  • Connell, R. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar (Çev. Cem Soydemir). İstanbul: Metis.
  • Er, M. B. & Gorbach, M. (Yönetmen/Senarist). (2009). Kara Köpekler Havlarken [Film]. Türkiye: Fono.
  • Erdoğan, N. (Ed.). (2007). Yok-sanma: Yoksulluk-Maduniyet ve Fark Yaraları. Yoksulluk Halleri (s. 47-97). İstanbul: İletişim.
  • Ergun, Z. (2009). Erkeğin Yittiği Yerde. İstanbul: Everest.
  • Erkılıç, H. (2011). Türk Sinemasında Hegemonik Erkek(lik): Kahramandan Anti-Kahramana Erkeklik Temsil(ler)i. İ. Erdoğan (Ed.), Medyada Hegemonik Erkeklik ve Temsil (s. 231-243). İstanbul: Kalkedon.
  • Esen, Ş. (2000). 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. İstanbul: Beta.
  • Gökmen, Ö. & Bora, T. (2010, Ocak). Bornova Bornova İşte o İzmir’dir. İnan Temelkuran’la Söyleşi. Birikim, 249, 98-104 .
  • Gürbilek, N. (2005). Yer Değiştiren Gölge. İstanbul: Metis. Gürbilek, N. (2009). Vitrinde Yaşamak. İstanbul: Metis.
  • Güven, Y. (2010). Bir 12 Eylül Filmi Olarak Bornova Bornova. Yeni Film, 19, 26-30.
  • Kimmel, M. S. (2013). Homofobi Olarak Erkeklik: Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik. Fe Dergi, 5(2), 92-107. http://cins.ankara.edu.tr/10_12.pdf
  • Lipman-Blumen, J. (1976). Toward a Homosocial Theory of Sex Roles. Signs, 1, 15-31.
  • Mayol, P. (2009). Mahalle (Çev. Ç. Eroğlu & E. Ataçay). L. G. M. De Certau (Ed.), Gündelik Hayatın Keşfi (s. 28-37). Ankara: Dost Yayınevi.
  • Özkazanç, A. (2007). Siyaset Sosyolojisi Yazıları: Yeni Sağ ve Sonrası. Ankara: Dipnot.
  • Özkazanç, A. & Ağtaş, Ö. (2014). “Bütün toplumun çelişkide olduğunu söyleyeceğim size!” Seyyar Esnafın Sokakla İmtihanı. F. Şenol Cantek (Ed.), Kenarın Kitabı (s. 11-58). İstanbul: İletişim.
  • Öztürk, S. R. (2004). Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye’de Kadın Yönetmenler. İstanbul: Om.
  • Polat, N. (2008). Cinsiyet ve Mekan: Erkek Kahveleri. Toplum ve Bilim, 112, 147-158.
  • Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkansız İktidar Ailede, Piyasada, Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis.
  • Sedgwick, E. K. (1985). Between Men: English Literature and Homosocial Desire. New York: Colombia University Press.
  • Sorgu, V. (2011). Kara Köpekler Havlarken’e Dair Naçizane bir Yazı. Birikim, 263, 89-92.
  • Suner, A. (2006). Hayalet Ev. İstanbul: Metis.
  • Taşra. (T. Y.). Büyük Türkçe Sözlük. http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts.
  • Temelkuran, İ. (Yönetmen/Senarist). (2009). Bornova Bornova [Film]. Türkiye: Temelkuran.
  • Ulusay, N. (2004). Erkek Filmleri’nin Yükselişi ve Erkeklik Krizi. Toplum ve Bilim, 101, 144-162.
  • Ün, H. (2016). Bornova Bornova’da Kendini Gerçekleştirememe. H. Köse & Ö. İpek (Ed.), Gözdeki Kıymık (s. 361- 379), İstanbul: Metis.
  • Yüksel, E. (2013). Bir Savaş Anlatısı Olarak Nefes: Vatan Sağolsun ve Hegemonik Erkekliğin Krizi. Fe Dergi, 5(1), 15-31. http://cins.ankara. edu.tr/9_3.pdf
  • Yüksel, S. E. (2016). Travma Anlatıları: Türk Sinemasında Melodram ve Toplumsal Fantezi. İstanbul: Agora.