Sınırlar ve Hayaletler: Görsel Kültürde Göç Hareketleri

Bu çalışmada, Nermin Saybaşılı’nın Sınırlar ve Hayaletler: Görsel Kültürde Göç Hareketleri (2011) adlı kitabı incelenmiştir. Disiplinler arası bir doktora tezinin kitaplaştırılmış hâli olan yayın görsel kültür ürünleri üzerinden, göç, göçmenlik, mültecilik deneyimlerini sorgularken bilindik coğrafi tanımlara farklı bir perspektiften yaklaşmaktadır. Kitabın bölümlerinin her biri hem gerçek hem sanal coğrafyalardan beslenmektedir. Saybaşılı, her coğrafi bölge için değerlendirme ve analizlerinin temeline özellikle Jacques Derrida’nın hayalet ve musallatbilim kavramlarını yerleştirmektedir. Bu çerçevede bir taraftan da moderniteyle dönüşmeye başlayan sınırları ve ulus-devletleri sorgulamakta, diğer taraftan da göçmenlik ve mültecilik deneyimlerinin güncel durumlarına birçok farklı bakış açısı geliştirmektedir. Filmlerden, gazete haberlerine, fotoğraflardan, video çalışmalarına kadar birçok görsel kültür ürününün analizine yer veren yazar, güncel bir konuyu tüm katmanları ekseninde tartışmaya açmaktadır.

Borders and Ghosts: Migratory Hauntings in Contemporary Visual Cultures

This article analyzes Nermin Saybaşılı’s book Sınırlar ve Hayaletler: Görsel Kültürde Göç Hareketleri (2011). Based on her doctoral thesis, the book examines immigration, migration, and refugee experiences through products of visual culture rather than well-worn geographical descriptors. Drawing on Jacques Derrida’s concepts of hauntology and ghosts, Saybaşılı devotes each chapter of her study to a mix of the virtual and the real, questioning the borders and nation-states transformed by modernity and exploring multiple points of view on the current status of migration and refugee experiences. The author utilizes a range of visual-cultural products, from films and press reports to photographs and videos, and in doing opens one of the more pressing issues of our day to deep and multifaceted analysis.

___

  • Saybaşılı, N. (2011). Sınırlar ve Hayaletler: Görsel Kültürde Göç Hareketleri (çev. B. Doğan). İstanbul, Metis