SEYİRCİ VE FİLM ÜRETİM İLİŞKİSİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR: KİTLESEL FONLAMA UYGULAMALARI VE TÜRKİYE’DEKİ DENEYİMLER

Charles Ackland, film izlemenin bir dizi sosyal davranış, hareket ve duygu içeren bir eylem olması dolayısıyla, dijital sinema ile gelen değişimin, yalnızca dijital projeksiyonların sinemaya yerleştirilmesi, filmlerin üretim ve dağıtım aşamalarındaki değişim değil, sinemaya gitme ve film izleme alışkanlıklarındaki farklılıkları da içerdiğini belirtmektedir. Jeff Howe tarafından “sosyal bir devrim” olarak tanımlanan “kitle kaynak” (crowdsourcing) uygulamalarının bir türü olan “kitlesel fonlama” (crowdfunding) uygulamaları, çalışmada dünya ve Türkiye örnekleri üzerinden incelenmektedir. Çalışmanın amacı, Türkiye’de film üreticileri için alternatif bir finansman kaynağı olan kitlesel fonlamanın, elde edilen fon miktarları ve üreten tüketici bağlamında değerlendirilen destekçi sayılarına ilişkin güncel verileri sunmaktır. Bu yönüyle çalışma, daha sonraki çalışmalar için katkı sağlayacağı var sayılan betimleyici bir özellik taşımaktadır. Çalışmanın sonucunda kitlesel fonlamanın Türkiye’ye özgü sonuçlarına dair ulaşılan veriler yorumlanarak, kitlesel fonlama kampanyalarının Türkiye’de film alanındaki genel işleyişine dair değerlendirmeler yapılmaktadır.

New Approaches to the Relationship Between Audience and Film Production: Experiences of Crowdfunding Campaigns in Turkey

As Charles Ackland reminds us, “Watching movies always consists of a variety of behaviors, actions, moods, and intentions.” The changes that come with digital cinema are not limited to the distribution and screening of movies; they also include the social practice of watching movies. The effects of new communication technologies on film production must be analyzed in terms of the relationship between audience and film. A new audience of “prosumers” expects to have an influence on films that are going to be released. Crowdfunding, a type of crowdsourcing first described by Jeff Howe as a social revolution, is a remarkable way to analyze this new audience that wants to influence the production process. This research study attempts to present actual data related to crowdfunding campaigns for selected platforms in Turkey. The data for quantitative analysis will be collected from selected platforms and from interviews with the producers of selected films. The presentation of statistical data is aimed at an understanding of crowdfunding campaigns and improvement of subsequent studies in the field.

___

  • Anomalisa Campaign. (2015). https://www.kickstarter.com/projects/ anomalisa/charlie-kaufmans-anomalisa adresinden 01.01.2016 tarihinde erişildi.
  • Bannerman, S. (2013, 3 Haziran). Crowdfunding Culture. Journal of Mobile Media Sound Moves, 7(1). http://wi.mobilities.ca/crowdfunding- culture/
  • Barr, Stephen G. (2013, 25 Ocak). Crowdfunding Goes To Sundance Film Festival. Crowdfunding Times. http://crowdfundingtimes. wordpress.com/2013/01/25/crowdfunding-goes-to-the-sundance-film- festival/
  • Baughan, N. (2013, 2 Ağustos). Has Veronica Mars changed Crowdfunding Forever?. Moviescope. http://www.moviescopemag. com/market-news/featured-editorial/has- veronica-mars-changed- crowdfunding-forever/
  • Brabham, D. (2008). Moving The Crowd at iStockphoto: The Composition of The Crowd and Motivations For Participation in a Crowdsourcing Application. First Monday. http://firstmonday.org/ojs/ index.php/fm/article/view/2159/1969
  • Bruns, A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang.
  • Castrataro, D. (2011, 12 Aralık). A social history of crowdfunding - Social Media Week. http://socialmediaweek.org/blog/2011/12/a-social- history-of-crowdfunding/
  • Crowdfon Sıkça Sorulan Sorular. (2014). https://crowdfon.com/sikca_ sorulan_sorular#1 adresinden 01.01.2016 tarihinde erişildi.
  • Crowdfunding Industry Report, (2012, 5 Mayıs). http://www. crowdfunding.nl/wp-content/uploads/2012/05/92834651-Massolution- abridged-Crowd-Funding-Industry- Report1.pdf
  • Crowdfunding: Worldwide Funding Volume (2012). http://www.statista. com/statistics/251572/development-in-worldwide-crowdfunding- funding-volume/ adresinden 03.04.2016 tarihinde erişildi.
  • Drake, D. (2015, 24 Kasım). 3 Things You May Not Know about Investment Crowdfunding. Huffpost Business. http:// www.huffingtonpost.com/david-drake/top-3-sec- crowdfunding- ru_b_8625266.html
  • Erdoğan, E. & Atsan, N. (2015). Girişimciler İçin Alternatif Bir Finansman Yöntemi: Kitlesel Fonlama (Crowdfunding). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(1), 297- 320. http://iibfdergi.ogu.edu.tr/makaleler/1247434_10- 1_N%C4%B0SAN%202015_Makale_0.pdf
  • Erkılıç, H. & Toprak, G. A. (2013, 7-8 Mayıs). Kitlesel Fonlamanın Türkiye’deki Belgesel Sinema Üzerine Olası Etkileri. Yeni Medya Çalışmaları I. Ulusal Kongresi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Kongre Kitabı. İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği, 292-307. http://ekitap.alternatifbilisim.org/files/yeni_medya_calismalari-1_ kongre_kitabi.pdf
  • Fonla Beni Ücretler. (2013). http://www.fonlabeni.com/yardim/ SSS/191 adresinden 05.02.2015 tarihinde erişildi.
  • Fongogo, Kategori Liderleri. (2014). http://www.fongogo.com/ Fongogo/Elciler adresinden 15.04.2015 tarihinde erişildi.
  • Fongogo Nasıl Çalışır. (2014). http://www.fongogo.com/NasilCalisir adresinden 05.02.2015 tarihinde erişildi.
  • Fongogo, Sıkça Sorulan Sorular. (2014). http://www.fongogo.com/ Fongogo/SSS adresinden 11.02.2015 tarihinde erişildi.
  • Gaylord, C. (2015, 17 Haziran). How Crowdfunding Brought The Statue of Liberty to America. http://www.csmonitor.com/ Technology/2015/0617Gerçek Gizlidir Filmleri, Fongogo. (2014). http://www.fongogo.com/p/gercek-gizlidir-filmleri-1 adresinden 20.01.2015 tarihinde erişildi.
  • Hills, M. (2015, 4 Haziran). Veronica Mars, fandom, and the ‘Affective Economics’ of Crowdfunding Poachers. New Media & Society, 17(2) 183 –197. DOI: 10.1177/1461444814558909
  • Indiegogo’s Record Breaking Films. (2015, Ocak 29). https:// go.indiegogo.com/blog/2015/01/indiegogo-record-breaking-films.html adresinden 03.01.2016 tarihinde erişildi.
  • Indiegogo, Support. (2013). https://support.indiegogo.com/hc/en-us adresinden 12.01.2014 tarihinde erişildi.
  • Iron Sky The Coming Race Campaign. (2014). https://www.indiegogo. com/projects/iron-sky-the-coming-race--2#/story adresinden 10.03.2015 tarihinde erişildi.
  • Iron Sky War Bond. (t.y). https://www.invesdor.com/en/pitches/545 adresinden 03.02.2016 tarihinde erişildi.
  • Howe, J. (2010). Crowdsourcing: Kalabalıkların Gücü Bir İşin Geleceğine Nasıl Şekil Verebilir?. (Günseli Aksoy, Çev.). İstanbul: Optimist
  • Jenkins, H. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture. London: The MIT Press
  • Kaukoma, T. (2013, 9 Ekim). İzleyicilerle Birlikte Film Yapmak / Iron Sky’ın Ardındaki Kitleler Bağımsız Film Yapımcılığında Yeni Yönelimler Toplantısı. SEYAP. http://docplayer.biz.tr/1660021- Bagimsiz-film-yapimciliginda-yeni-yonelimler-se-yap-in-katkilariyla- izleyicilerle-birlikte-film-yapmak-iron-sky-in-ardindaki-kitleler.html
  • Kickstarter Stats. (2014). https://www.kickstarter.com/help/stats adresinden 03.03.2015 tarihinde erişildi.
  • Kickstarter Basics. (2012). https://www.kickstarter.com/help/faq/ kickstarter%20basics adresinden 03.03.2016 tarihinde erişildi.
  • Koçer, S. (2015, 17 Ocak). Social Business in Online Financing: Crowdfunding Narratives of Independent Documentary Producers in Turkey. New Media & Society, 17(2), 231–248, DOI: 10.1177/1461444814558913
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. London: The MIT Press.
  • Most active crowdfunding categories Statistic. (2012). http://www. statista.com/statistics/269975/most-active-crowdfunding-categories- of-2012/ adresinden 03.04.2016 tarihinde erişildi.
  • Newman, R. (2012, 5 Nisan). 3 Myths Contained in the JOBS Act. U.S News. http://www.usnews.com/news/blogs/rick- newman/2012/04/05/3-myths-contained-in-the- jobs-act
  • Overwiev Projects on Kickstarter. (2015). http://www.statista.com/ statistics/251727/projects-and-dollars-overview-on-crowdfunding- platform-kickstarter/ adresinden 22.01.2016 tarihinde erişildi.
  • Reid, J. (2012, 22 Aralık). Letter on Crowdfunding to The Honourable Christian Paradis, Minister of Industry. CATA Allience. http://www.cata.ca/Cata_Members/News/members_pr06221201.html adresinden 18.06.2014 tarihinde erişildi.
  • Sermaye Piyasaları Kurulu. (2014). SPK 2014- 2016 Stratejik Plan. http://www.spk.gov.tr/displayfile. aspx?action=displayfile&pageid=1005&ext=pdf
  • South Facing Wall Kickstarter Campaign.(2012). https://www. kickstarter.com/projects/sae/south-facing-wall-guneye-bakan-duvar adresinden 07.03.2014 tarihinde erişildi.
  • Trigonis, J. (2013). Crowdfunding For Film Makers. USA: Mc Naughton & Gunn.
  • Tryon, C. (2009). Reinventing Cinema, Movies in the Age of Media Convergence. New Jersey: Rutgers University Press.
  • Toffler, A. (1980). The Third Wave. Canada: Banthamand William Morrow & Co.
  • Watercuter, A. (2013, 25 Şubat) The First Kickstarter Film To Win Oscar Takes Home Crowdsourced Gold. Wired. http://www.wired. com/2013/02/kickstarter-first-oscar/
  • Whiteman, D. (2001). Using Grassroots Documentary Films for Political Change. Media Rights. http://www.mediarights.org/news/articles/using_grassroots_documentary_films_politi cal_change.php
  • Yengin, S. A. (2011, 29 Temmuz). El Yazısı Tam Bir İmece Filmi. Akşam. http://www.aksam.com.tr/cumartesi/el-yazisi-tam-bir-imece- filmi--58035h/haber-58035
  • Zeoli, A. (2015, 31 Aralık). Crowdfunding: A Look at 2015 & Beyond!, Crowdfundinsider. http://www.crowdfundinsider.com/2015/12/79574-crowdfunding-a- look-at-2015-beyond/