Belgesel Filmin İcra Edilişi Üzerine

Yazıda belgesel sinemanın görülmeyeni gösterme ve açığa çıkarma çabası sorunsallaştırılıyor. Yazar, kendinden farklı olana odaklanmakla birlikte belgeselin alışılagelmişin dışında eleştirel bir üslup sergileyebileceğini savunuyor. “Belgelemek nedir?” ve “Neden belgeleme ihtiyacı duyarız?” sorularından yola çıkan yazar, sinema alanına gelindiğinde belgelemenin, “görülmeyenin” ya da belirsiz olanın metinlerle değil imajlarla açığa çıkarılmak ihtiyacını karşıladığını öne sürüyor.
Anahtar Kelimeler:

sinecine

On the Performance of Documentary Film

The efforts of documentary cinema to reveal the unseen are examined in this text. Umut Kocagöz focuses on what is different about documentaries and argues that they develop an unusual critical style. He starts his text by asking “What is ‘documenting?’” and “Why do we need to document?” Subsequently, he argues that documenting in cinema can fulfill the need to “see the unseen” as revealed through images instead of text.
Keywords:

sinecine,

___

  • Phelan, P. (1993). The Golden Apple: Jennie Livingston’s Paris Is Burning. Unmarked: Politics of Performance (s. 93-111). Londra: Routledge.
  • Butler, J. (1993). Gender is Burning: Questions of Appropriation and Subversion. Bodies That Matter: On the Discursive Limits of “Sex” (s. 121-140). Londra: Routledge.
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet Belası (B. Ertür, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Moffat, Z. (2008). The Gender of the Audio-Visual Counter Gift. Queer Giving. http://queergiving.co.uk/read/
  • Foucault, M. & Deleuze, G. (1972). Intellectuals and Power: A conversation between Michel Foucault and Gilles Deleuze. http://libcom.org/library/ intellectuals-power-a-conversation-between-michel-foucault-and-gilles-deleuze.
  • Rancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation (K. Ross, Çev.). California: Standford University Press.