Konya Kaşık Havalarının Usul, Makam ve Ayak Yönünden İncelenmesi

Türk Halk Müziği’nin bir türü olarak karşımıza çıkan kaşık havaları, Konya’da gelenekselbir muhafazakârlık ve Mevleviliğin de etkisiyle yaygın bir musiki anlayışı olmasınakarşın, halkın eğlence aracı olarak sürekliliğini sürdürmüş ve günümüze kadar ulaşmıştır.Bu çalışmada, Konya’nın geleneksel müzik ve eğlence kültürü hakkında genel bilgilerverilmiş bu çerçevede geleneksel eğlence kültürünün öğelerinden biri olan kaşıkhavaları; usul, makam ve ayak yönünden incelenmiştir. Verilere, betimsel araştırmayöntemlerinden literatür taraması ile ulaşılmıştır. Çalışmanın kapsamını, TRT müzikdairesi bünyesindeki Türk Halk Müziği notalarından seçilen 10 adet Konya türküsüoluşturmuştur. Sonuç olarak, türkülerin çoğunun makam karşılıklarıyla uyuşmadıkları,sadece benzerlik gösterdikleri görülmüştür. Farklı dizi kullanan birçok türkünün tek birayak ismiyle ifade edildiği, mevcut ayakların türkülerin sınıflandırılmasında yetersiz vebelirsiz kaldığı saptanmıştır. Çalışmanın sonucunda, Konya Kaşık Havalarının dolayısıylada Türk Halk Müziği teorisinin kendine özgü özellikleriyle tekrar ele alınıp araştırılmasıve yapılandırılması gerekliliği ortaya çıkmıştır.

Examination of Konya Spoon Tunes in Terms of Rhythmic Pattern, Scala and Melodic Pattern

Spoon Tune which is a form of Turkish Folk Music, although a widespread understanding of the music, has been maintained the continuity of the people as a means of entertainment and has reached up to the present day although conservatism and Mevlevi sect in Konya. This study provided a general information about the culture of Konya and spoon tunes are examinated in terms of rhythmic pattern, scala and melodic pattern. The data were obtained from in descriptive literature. 10 notes of Konya folk songs selected from the TRT music office. The most of the folk songs were determined that they were indiscrepancy for the scala. The most of the folk songs were specified as different scalas, however; they were named in a single melodic pattern. Current melodic pattern classification hasn’t been enough for folk songs. Further sudies about Spoon Tune have needed for classification in features of Turkish Folk Music