İstanbul Beyaz, Rakı Rengârenk, Kırmızı Yorgunları, Gözü Kara Alaturka Adlı Oyunlardaki İstanbul

İstanbul tarih boyunca birçok medeniyete beşiklik ederek dünya coğrafyasında önemli bir yeresahip olmuştur. Türk ve Dünya edebiyatındaki birçok edebi kişiliği etkileyen, onlara ilhamkaynağı olan yedi tepeli İstanbul kimi eserlerde can yakan bir kadın kimi eserlerde hayatınmerkezi olarak ele alınmıştır. Batılıların özellikle gezi yazılarında oryantalist bir bakış açısıylada değerlendirdiği İstanbul büyük bir şehir olmanın imkânlarını ve sorunlarını içindebarındırdığı insanlarla birlikte yaşar. Bu çalışmada da Türk edebiyatının önemli isimlerindenAhmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal Beyatlı, Orhan Pamuk gibi İstanbul’dan ilham alançağdaş oyun yazarı Özen Yula’nın İstanbul Beyaz, Rakı Rengârenk, Kırmızı Yorgunları,Gözü Kara Alaturka adlı oyunlarında İstanbul’u ele alış tarzı incelenecektir. Oyun kişilerininİstanbul’la ilişkisi, İstanbul’un bireyler üzerindeki olumlu-olumsuz etkisi irdelenecektir.Mekânın insanın hayatını şekillendirmedeki önemi dikkate alındığında oyun kişileriningeçmişlerinin ve geleceklerinin de İstanbul tarafından belirlendiği, bunun farkında olan kimioyun kişilerinin özgür alan yaratmak için kaçışlara sığındıkları görülür. Bu çalışmadaİstanbul’un karanlık yüzü toplum tarafından ötekileştirilen sıra dışı oyun kişileriaracılığıyla dile getirilir.

İstanbul in the Plays İstanbul Beyaz, Rakı Rengârenk, Kırmızı Yor- gunları, Gözü Kara Alaturka

İstanbul is one of the most important centre of the world with its historical and cultural background. It is known that most of the literary figures are attrackted by the beauty, history and culture of İstanbul and this city is dealt sometimes as a woman and sometimes as the centre of life. In this study like the most important literary figures such as Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal Beyatlı, Orhan Pamuk one of the contemporary playwright Özen Yula’s İstanbul is going to be analysed through his plays İstanbul Beyaz, Rakı Rengârenk, Kırmızı Yorgunları, Gözü Kara Alaturka. The main aim of this paper is to foreground the relation between the characters and İstanbul. It is the fact that place gives shape to the life of the individual. Thus the characters of these three plays know that their past and future is under the control of İstanbul. For that reason they want to run away from İstanbul to reach freedom, but cannot leave this city. In these plays the dark side of İstanbul is portroyed by the individuals who experiences ‘the otherness’ in this city