Diyarbakır’da “Kırklı” Kavramı ve “Kırk Çıkarma” Etrafında Oluşan İnanış ve Uygulamalar

Bu makalede, Diyarbakır yöresindeki “kırklı” kavramı ve “kırk çıkarma” etrafında oluüan inanıü ve uygulamalar deùerlendirilecektir. Çalıümamız özellikle Diyarbakır merkez, Ergani, Çermik ve Çüngüü ilçelerindeki inanıü ve uygulamalar etrafında üekillenecektir. Yaptıùımızaraütırma ve gözlemler sonucunda Diyarbakır’da “kırklı” kavramıyla ilgili olarak “kırklı, nevse/nefse, loùusa, kırk çıkarma, kırkını dökmek, kırk karıüması, kırk basması, kırkı kalmak” gibi tabirlerin yaüadıùı, al karısından ise çoùunlukla isim verilmeden bahsedildiùi tespit edilmiütir. Yörede doùumdan sonraki kırk gün tamamlandıktan sonra “kırk çıkarma” iülemi yapılır. Bu pratikle ilgili olarak “dokuz kırkın” ve “yarı kırkın çıkarılması” uygulamasının sadece Çüngüüyöresinde, “loùusanın 7. gecesinin beklenmesi” ritüelinin ise Diyarbakır merkez ve Ergani’de gerçekleütirildiùi görülmektedir. Günümüz Diyarbakır toplumunda aüaùıda belirteceùimiz gelenek ve inanıüların bir kısmı yaüamaya devam ederken bazıları ise geçerliliùini yitirmiütir.•

The Practises and Beliefs about “Forty-Removal” and “Forties” Concept in Diyarbakir

In this paper, about the “forties” concept and the beliefs and traditional practices “fortyremoval” in Diyarbakır will be evaluated. Our study takes its form around the beliefs and practices particularly in central Diyarbakir, Ergani, Cermik and Cungus districts. As a result of our research and observations in relation to the concept of forties exists such expressions as “forties, nevse (a mother newly gave birth), postpartum period, forty removal, pouring forty, forty-contamination, flooding- forty, forty-stay”, but it has been uncovered that it’s mentioned Al Karisi mostly without giving any definite name. Forty days after birth in the region, “fortyremoval” is performed. In this practice, “nine-forty” and “semi-forty removals” are carried out solely in Cungus, while the ritual waiting for the seventh night of postpartum period is performed in central Diyarbakir and Ergani. In today’s society of Diyarbakir, some traditions and beliefs indicated below continue to exist, whereas others have lost their validity