SOLFEJ ÖĞRETİMİNDE MAKAMSAL MATERYALLERİN KULLANIMINA İLİŞKİN UZMAN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR BETİMSEL ANALİZ

Kulak eğitimi dersleri, müzik eğitiminde oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu derste öğrencilere nitelikli bir müzisyen olabilmek için gerekli olan temel altyapının kazandırılması hedeflenmektedir. Dolayısıyla öğrencinin bu dersteki başarı düzeyi, bütün müzik eğitimini doğrudan etkilemektedir. Solfej öğretiminde makamsal materyallerin kullanılması, gerek eğitim öğretim ilkeleri, gerekse kültürel açılardan büyük önem taşımaktadır. Bu yaklaşımlar çerçevesinde kulak eğitimi derslerinin, öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamada daha etkili olacağı düşünülmektedir. Bu araştırma, solfej öğretiminde makamsal materyallerin kullanımına ilişkin uzman görüşlerinden elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve bu değerlendirmeler ışığında kulak eğitimi derslerinin eğitimsel ve kültürel açılardan niteliğinin artırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada her biri en az 10 yıllık kulak eğitimi ders tecrübesine sahip uzmanların görüşleri alınmış, bu görüşler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Betimsel analiz sonucunda elde edilen veriler yorumlanmış, kulak eğitimi derslerinde makamsal solfeje başlama düzeyi, makam dizilerinin kullanımı, öğretim aşamaları, karşılaşılan problemler, hedefler, makamsal solfej parçalarının özellikleri, derste kullanılan kaynaklar gibi konularda önemli veriler elde edilmiştir.

___

  • [1] Turan, Ş. (2005), Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • [2] Kıncal, R. (2006), Eğitim Bilimine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara.
  • [3] Başaran, İ. E. (2007), Eğitim Bilimine Giriş, Ekinoks Yayıncılık, Ankara.
  • [4] Şişman, M. (2008), Eğitim Bilimine Giriş, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • [5] Özdemir, N. (1997), Anadolu Halk Kültüründe Resim, Heykel ve Müziğin Yeri, Önemi, Nurol Matbaacılık, Ankara.
  • [6] Erinç, S. M. (2008), Sanat Sosyolojisine Giriş, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • [7] Günay, E. (2006), Müzik Sosyolojisi Sosyolojiden Müzik Kültürüne Genel Bir Bakış, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • [8] Uçan, A. (2005), Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durumu, Evrensel Müzikevi, Ankara.
  • [9] Uçan, A. (1996), İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • [10] Otacıoğlu, S. G. (2005), Müzik Öğretmenliği Piyano Eğitimi Dersi İçin Bir Model Denemesi, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [11] Egemen, H. (2003), Sistematik Solfej Öğretimi, Bemol Yayıncılık, İstanbul.