Açlık Sorunsalında Karakterin Kimlik Yolculuğu: Platform Filmi Örneği

Çalışmanın Sinema; toplumsal olayları, oluşturduğu temsil sistemi ve çeşitli kodlarla kitlelere sunmaktadır. İletişimsel, sosyal ve kültürel boyutuyla öne çıkan yemek, barındırdığı gösterge ve temsillerle sinema için değerli bir unsur haline gelmiştir. Yemek de sinema gibi farklı temsiller barındırmaktadır. Dolayısıyla toplumsal temsiller barındıran yemek ve sinemanın bir arada incelenmesi, bireyin kimlik inşa ve değişim sürecinde yemek göstergesinin işlevinin anlaşılmasını kolaylaştıracaktır. Bu çalışma, yemek, açlık ve çevresel faktörlerin bireyin kimliğinde oluşturacağı değişim ve etkileri analiz etmeyi amaçlamaktadır. Yemeği merkeze alan Platform (The Platform, Galder, Gaztelu-Urrutia, 2019), filminin ana karakteri olan Goreng (Iván Massagué)’in film boyunca hem kendisi hem de diğer karakterlerle olan ilişkisine odaklanan çalışmada, karakterin kimlik yolculuğunun Albert Bandura’nın sosyal öğrenme kuramı bağlamında analiz edilerek açıklanması ve kimliksel değişimlerin gözlemlendiği sahnelerin içeriksel bağlamda çözümlenmesi hedeflenmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Sinema, Kimlik, Platform, Yemek, Bandura

The Character’s Identity Journey In The Problem Of Hunger: The Platform

Cinema conveys social events to the masses with the representation system and various codes. Food, which stands out with its communicative, social, and cultural dimensions, has become a valuable element for cinema with its indicators and representations. Food also has different representations like cinema. Therefore, examining food and cinema together, which contain social representations, will facilitate the understanding of the function of the food indicator in the process of identity construction and change of the individual. This study aims to analyze the changes and effects of food, hunger, and environmental factors on the identity of the individual. Focusing on the relationship between Goreng (Iván Massagué), the main character of The Platform (Galder, Gaztelu-Urrutia, 2019) film, which focuses on food, both with himself and with other characters throughout the film, the study aims to analyze the identity journey of the character in the context of Albert Bandura's social learning theory. It is aimed to analyze and explain in the context of theory and to analyze the scenes in which identity changes are observed in context.

___

  • Ağın Gözükızıl, C. (2022). Kentsel Dönüşüm ve Devingen Gruplar, Ötelenenler, Kabullenenler, Ayrılanlar. Ankara: Akademisyen kitapevi
  • Altun, A. (2020). Sinemada Ete Dönüştürülen Hayvanın Temsili ve Ataerkilliğin Üretimi. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, (1), 47-59.
  • Atak, H. (2011). Kimlik Gelişimi ve Kimlik Biçimlenmesi: Kuramsal Bir Değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(1), 163-213.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Prentice-Hall Publication.
  • Barthes, R. (2013). Toward a Psychosociology of Contemporary Food Consumption. C. C. Esterik (Ed.), Food and Culture. Routledge.
  • Bayrakçı, M. (2007). Sosyal Öğrenme Kuramı ve Eğitimde Uygulanması. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 198-210.
  • Beşirli, H. (2010). Yemek, Kültür ve Kimlik. Milli Folklor, (87), 159-169.
  • Chae, M. H. (2001). Gender and Ethnicity in Identity Formation. The New Jersey Journal of Professional Counseling, (56), 17-23.
  • Deniz, K., & Akmeşe, Z. (2015). Sinemada Toplumsal Eşitsizliklerin Temsili: “Çoğunluk” Filmi Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 4(1), 86-96.
  • Diken, B., & Laustsen, C. B. (2010). Filmlerle Sosyoloji. Metis Yayınları.
  • Enez, E. (2022, 09 22). Yemek Sosyolojisi Üzerine: Anlamlar ve Yaklaşımlar. Toplum ve Ütopya. Erişim adresi http://www.toplumveutopya.com/yemek-sosyolojisi-uzerine-anlamlar-ve-yaklasimlar-elif-enez/#
  • Fırat, M. (2014). Kimlik Bağlamında Yemek Kültürü. Folklor/Edebiyat Dergisi, 20(80), 129-140.
  • Fernandez-Armesto, F. (2002). Near a Thousand Tables, A History of Food. Free Press.
  • Ferry, J. F. (2003). Food in Film, A Culinary Performance of Communication. Routledge.
  • Güçhan, G. (1993). Sinema-Toplum İlişkileri. Kurgu Dergisi, (12), 51-71.
  • Gürhan, N. (2017). Yemek Ve Din: Yemeğin Dini Simgesel Anlamları Üzerine Bir İnceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(6), 1204-1223.
  • Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yayınları.
  • Goode, J. (1992). Food. R. Bauman (Ed.), Folklore, Cultural Performances and Popular Entertainments. Oxford University Press.
  • Güngör, A. C. (2007), Sinematografik İmgenin Öğretimi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7(4), 697-708.
  • Kanık, İ. (2012). Seyirlik Yemek: Moderniteden Postmoderniteye Yemeğin Sinematografisi, [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Karadaş, N. (2020). Türk Sinemasında Feodal Aile Yapısı İçerisinde Erkek Kimliğinin İnşası. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(03), 1255-1270.
  • Lindenfield, L., & Parasecoli, F. (2018). Food and Cinema: An Evolving Relationship. K. L. Naccarato (Ed.), The Bloomsbury Handbook of Food and Popular Culture. Bloomsbury Publishing.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Çev.), Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur, Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı. (Ç. E. Yılmaz, Çev.) Oğlak Yayıncılık.
  • Novielli, R. (2021). Food Between Life and Death in the Cinema of Marco Ferreri and Itami Jūzō,. B. R. Maria Roberta Novielli (Ed.), Italy-Japan: Dialogues on Food. Edizioni Ca'Foscari.
  • Poole, G. (2003). Reel Meals: Food and Public Dining, Food and Sex, Food and Revenge. W. K. Rachwał (Ed.), Viands, Wines and Spirits Nourishment and (In)Digestion in the Culture of Literacy. Katowice.
  • Rosenthal, T. L., & Zimmerman, B. J. (1978). Social Learning and Cognitio. Academic Press.
  • Serinkaya, E. Y. (2017). Mutfak Kültürünün Gaziantep'in Geleneksel Konutlarında İncelenmesi. Artium, 5(1), 27-41.
  • Stano, S. (2016). Tell Me What You [Do Not] Eat, and I Shall Tell You What You Are, Food, Health and Conspiracy Theories. Lexia / Rivista di semiotica, 23-24, 327–343.
  • The Unescu Courier. (2022, 03 22). Tell Me What You Eat, and I’ll Tell You Who You Are. Erişim adresi https://courier.unesco.org/en/articles/tell-me-what-you-eat-and-ill-tell-you-who-you are?TSPD_101_R0=080713870fab20000022e68bad860a6238d09a0593ed82b26f320ff86ce30261f859b2b5ea34e8bd088d42eec0143000347c34e37d29440337a6bda66820136dd0038eff612e403566ddcdfb8e
  • Worley, R. (1997). Tajfel and Turner Intergroup Conflict Theories. Erişim adresi https://www.researchgate.net/publication/348648205_Tajfel_and_Turner_Intergroup_Conflict_Theories_1997
  • Yaylalı, H. (2019). Etkileşim: Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. Sı̇nemasal Anlatının Örneklerle Analı̇zı̇: “Fı̇lm Çalışmaları, 2(3), 214-217.
  • Zimmerman, B. J. (1990). Self-Regultaed Learning and Academic Achievement: An Overview. Educational Psychologist, 25(1), s. 3-17.
  • Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2003). Albert Bandura: The Scholar and His Contributions to Educational Psychology. B. J. Schunk (Ed.), Educational Psychology: A Century Of Contributions. Lawrence Erlbaum Associates.