Yitik Bir Hukukçu Filozof: Orhan Münir Çağıl Ve Hukukun Hikmetle Buluşması

Ord. Prof. Dr. Orhan Münir Çağıl Cumhuriyet dönemi önemli hukukçularımızdan biridir. Hukuk felsefesi ve hukuk metodolojisi başta olmak üzere farklı birçok alanda ölümsüz eserler bırakmıştır. Temel çalışma alanı “tabii hukuk” düşüncesi olsa da, tabii hukukun metafizik düşünceye elverişli olması nedeniyle, birçok metafizik konuyu tabii hukuk üzerinden irdelemiş ve son derece özgün değerlendirmeler yapmıştır. Görüşlerini ortaya koyarken bir takım kısıtlılıklar içinde olduğu hissini vermektedir. Bunun temel sebebinin yaşadığı dönemde hâkim olan ideolojinin belli düşüncelere mesafeli duruşunun olabileceğini düşünmekteyiz. Çağıl, Tanrı’nın içinde yer almadığı hiçbir denklemin dengede olamayacağını ısrarla vurgular. Bu dengenin kendisi lehine bozulduğu hiçbir ideoloji ve felsefi sisteme rağbet etmez. Müellifimiz hangi başlık altında yazarsa yazsın konuyu mutlaka metafizik alana çekmekte ve hukukun aşkın yönüne; Tanrı ile olan bağına vurgu yapmaktadır. Eserlerinde her fırsatta pozitivizmi ve pozitivist anlayışı eleştirir. Bu düşüncelere dayalı sistemleri, Özellikle, kimi zaman “fert” kimi zaman “devlet” kimi zaman da “toplum” kutsal bir yüceliğe taşındığı için eleştirir. Çağıl’ın zamanını aşan görüş ve değerlendirmelerini genç hukukçularla buluşturmanın son derece önemli olduğu kanaatindeyiz. Bu çalışmamızda özellikle müellifin; hukuk-Tanrı, insan-Tanrı ve Tanrı-evren ilişkisi bağlamındaki fikirlerini analiz edeceğiz. 

___

  • Orhan Münir Çağıl, (1978) Ruh ve Mana (Mânevi Nefs) Metafiziği Kontra “Nietzsche” ve Kozmolojik Nihilizm, İstanbul, Fakülteler Matbaası.Orhan Münir Çağıl, (1971) Hukuka ve Hukuk İlmine Giriş, İstanbul, Fakülteler Matbaası.Orhan Münir Çağıl, (1957) Hukuk Tarihinin Kıymet ve Ehemmiyetine Dair Bazı Düşünceler, (İ.Ü.H.F.M.) c. XXII, s: 1–4, İstanbul, İsmail Akgün Matbaası.Orhan Münir Çağıl, (1967) Bu Günkü Teknik Terakki Karşısında Hürriyet Kategorisi Olarak Hukuk ve Hürriyet Felsefesi Olarak Hukuk Felsefesi, (İ.Ü.H.F.M.) c. XXXIII, s: 1–2, İstanbul, Sulhi Garan Matbaası.Orhan Münir Çağıl, (1982) İnsaniyet İdesi Işığında: Goethe’nin İnsan ve Hayat Anlayışı, Hegel ve Kant’a Nispeti, (İ.Ü.H.F.M.) c. XLV, s:1-4. İstanbul, Fakülteler Matbaası.Orhan Münir Çağıl, (1961) Hukuk Başlangıcı Dersleri, İstanbul, Nazir Akbasan Matbaası.Annemarie Schimmel, (2001) İslamın Mistik Boyutları, (Çev. Ergun Kocabıyık) İstanbul, Yaylacık Matbaası.