Stranger Than Paradise Filmi Üzerine Minimalist Bir Bakış

Minimalizm, daha az aslında daha çoktur, felsefesi ile 1960'larda Amerika'da ortaya çıkan bir sanat akımıdır. İlk olarak kendini plastik sanatlarda gösterdikten sonra diğer sanat dallarında da etkin bir anlatı biçimine dönüşmüştür. Bu çalışmada ilk olarak minimalizmin tarihsel olarak ortaya çıkışı ve sinema sanatındaki yansımaları, bağımsız sinema ve minimalizm ekseninde ele alınacaktır. Jim Jarmusch sinemasının yapı taşlarını oluşturan filmlerinde minimal ögelere sıkça rastlanması ve Jarmusch'un 'bağımsız sinema' yapan bir yönetmen olması sebebi ile bağımsız sinema ve minimalizm ilişkisi, ağırlıklı olarak Jarmusch sineması üzerinden değerlendirilecektir. Jarmusch'un ilk uzun metrajlı filmi olan Stranger Than Paradise bağımsız film yapım sürecinin sonunda ortaya çıkıp, içinde minimalist ögeleri belirgin bir şekilde barındırması sebebi ile örneklem olarak seçilmiştir. Jarmusch sinemasının genel hatlarını ve Stranger Than Paradise filminin minimalist ögelerini ortaya çıkarabilmek adına, filmin minimalist anlatı kodları, niteliksel içerik analizi yöntemi kapsamında değerlendirilecektir. 

___

  • Abisel, Nilgün ve Eryılmaz Tuğrul (2011). “Sinemanın Çağdaşlaşması: Yeni Gerçekçilik, Yeni Dalga” Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar, der. Murat İri. İstanbul: Derin.
  • Andrew, Geoff (1998). Stranger Than Paradise. London: Prion.
  • Biryıldız, Esra (2016). Sinemada Akımlar. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Coşkun, E.Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar. Ankara: Phoenix Y.
  • Hertzberg, Ludvig (der.) (2007). Jim Jarmusch. Çev., Selim Özgül. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Holm, D.K (2011). Bağımsız Sinema, Çev., Barış Baysal. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Kaya, İlyas (2011). Sinemada Minimalizm ve 2000 Sonrası Türk Sinemasında Minimalist Yaklaşımlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keser, Nimet (2009). Sanat Sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • King, Geoff (2005). American Independent Cinema. Tauris: London-New York
  • Koluaçık, İhsan ve Coşkun, Sena (2016). “Türk Sineması Minimalizm İlişkisi 'Tatil Kitabı' Örneği”. Asos Congress Bildiri Kitabı. Vol.1 (1913- 1923).
  • Kovacs, A. Balint (2010). Modernizmi Seyretmek Avrupa Sanat Sineması, 1950-1990. Çev., Ertan Yılmaz. Ankara: DeKi Yayınları.
  • Linnett, Richard (1985). “As American as You Are: JIM JARMUSCH AND 'STRANGER THAN PARADISE'”. Cinéaste. Vol.14 (No.1). (pp. 26-28)
  • Özdoğru, Pelin(2004). Minimalizm ve Sinema. İstanbul: Es Yayınları.
  • Sevindi, Koray (2017). “Amerika'da Bir Yabancı Jim Jarmusch”. Hayal Perdesi. Vol.56, Ocak-Şubat. (ss. 54- 59).
  • Sözen, Mustafa (2013). “Minimal Sinema Anlatısı ve Bunun Türk Sinemasındaki İzdüşümleri'.Akdeniz Sanat Dergisi. Vol. 3(79-92).
  • Tanyeli, Uğur ve Sözen, Metin (2015). Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Teksoy, Rekin (2005). Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi ( II.Cilt ). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Yeres, Artun(der.) (2005). Göstermenin Sorumluluğu 80 Dünya Yönetmeni. İstanbul: Don Kişot Yayınları.
  • http://www.bagimsizsinema.com/bagimsiz-sinema-nedir.html. Erişim tarihi: 11.02.2018
  • Ateş, Sevil (2014). “Maleviç ile Sanatı Felsefeyle Okuyun. ''http://sanatkaravani.com/malevic-ile-sanati-felsefeyle-okuyun/. Erişim tarihi: 21.02.2018
  • “Jim Jarmusch”.http://www.imdb.com/name/nm0000464/. Erişim tarihi: 21.02.2018
  • Onur Ünlü Söyleşisi: https://www.youtube.com/watch?v=pzv0jGjzGZk. Erişim tarihi: 15.02.2018
  • Villella, Fiona A. (2001). “Lost in Paradise: The Cinema of Jim Jarmusch”. http://www.screeningthepast.com/2014/12/lost-in-paradise- the-cinema-of-jim-jarmusch/. Erişim tarihi: 22.05.2018