ZEKA OYUNLARI DERSİNE GİREN ÖĞRETMENLERİN DERSTE YAŞADIKLARI PROBLEMLERİN İNCELENMESİ

4+4+4 eğitim sisteminin gelmesi ile birlikte milli eğitim programımızda birçok değişiklik olmuştur. Bu yeniliklerden biri de hiç şüphesiz seçmeli dersler olmuştur. Ders çizelgesine bakıldığında yeni bir ders olan Zeka Oyunları dersi de seçmeli dersler arasında yerini aldığı görülmektedir. Her yeni sistemin kaçınılmaz bir takım problemleri olmaktadır. Çalışmanın amacı Zeka Oyunları dersini veren öğretmenlerimizin ne gibi problemler yaşadığını ortaya çıkarmaktır. Bu araştırmanın verileri nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme ve gözlem yöntemleri kullanılarak toplanmıştır. Konunun kapsamlı incelenmesi için önceden belirlenen başlıklara ilişkin bir tane açık uçlu sorunun olduğu bir görüşme ve gözlem formu hazırlanmıştır. Şanlıurfa ili merkez ilçeleri Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü’deki okullarda Zeka Oyunları dersini veren 6 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Ayrıca araştırmanın amacına uygun olacak şekilde görüşme yapılan öğretmenler dışında, Zeka Oyunları dersini veren iki öğretmenin 3’er dersinde gözlem yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Zeka Oyunları dersinin; fiziki şartların yetersizliği, materyal yetersizliği, ders süresinin yetersizliği ve kaynak yetersizliği problemlerinden dolayı verimli bir şekilde işlenemediği ortaya çıkmıştır.

EXAMINATION OF PROBLEMS EXPERIENCED BY TEACHERS TEACHING MIND GAMES COURSES

There have been several innovations in the Turkish educational environment with the introduction of 4+4+4 educational system. Undoubtedly, elective courses are among such innovations. Mind Games as an elective course is already in the course schedules. There are usually inevitable problems about every new system. The aim of the study is to find out what kind of problems the teachers who teach mind games lessons experience. The data in the study were collected through interviews and observations, which are among the qualitative data collection methods. An interview and observation form which contained open-ended questions about previously determined topics were prepared in order to examine the subject extensively. 6 teachers who taught Mind Games courses at schools in Eyyübiye, Haliliye and Karaköprü, which are the central districts of the province of Şanlurfa, were interviewed. Moreover, 3 lessons by two different permanent teachers were observed in accordance with the aim of the study. As the result of the study, it has been found out that Mind Games lessons are not taught efficiently due to the insufficiency of physical conditions, materials, lesson durations and resources.

___

  • Alkaş, Ç., Saygı, E. ve Umay, A. (2016). “İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersi İle İlgili Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.Altun, M., Hazar, M. ve Hazar, Z. (2016). Investigation of the Effects of Brain Teasers on Attention Spans of Pre-School Children. International Journal of Environmental and Science Education, 11(15), p. 8112-8119.Bottino, R.M., & Ott, M. (2006). Mind games, reasoning skills, and the primary school curriculum: hints from a field experiment. Learning Media & Technology, 31(4), 359-375. doi: 10.1080/17439880601022981Demirel, T. (2015). Zekâ Oyunlarının Türkçe ve Matematik Derslerinde Kullanılmasının Ortaokul Öğrencileri Üzerindeki Bilişsel ve Duyuşsal Etkilerinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Demirel, T. ve Karakuş Y.T. (16-18 Mayıs 2016b). Zekâ Oyunlarının Türkçe ve Matematik Derslerinde Kullanılmasının Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine, Akademik Başarılarına ve Derse Katılımlarına Etkisi. 10. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS), Rize, Türkiye.Devecioğlu, Y. ve Karadağ, Z. (2014). Amaç, Beklenti ve Öneriler Bağlamında Zekâ Oyunları Dersinin Değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), s.41-61.Dempsey J. V., Haynes L. L., Lucassen B. A., & Casey M. S. (2002) Forty simple computer games and what they could mean to educators. Simulation and Gaming, 33(2), 157-168.Garris, R., Ahlers, R., & Driskell, J.E. (2002). Games, motivation, and learning: A research and practice model. Simulation & Gaming, 33(4), 441-467.Lou, Y., Abrami, P., & D'Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: a meta-analysis. Review of Educational Research, 71(3), 449-521.MEB (2013). Zekâ Oyunları Dersi Öğretim Programı (5-8. Sınıflar) http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/zekâoyunlari.pdf sitesinden 25.11.2018 tarihinde erişilmiştir.Marangoz, D. (2016). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Rosas, R., Nussbaum, M., Cumsille, P., Marianov, V., Correa, M., Flores, P., Grau, V., Lagos, F., López, X., López, V., Rodriguez, P., & Salinas, M. (2003). Beyond Nintendo: design and assessment of educational video gamesSenemoğlu, N. (2013). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim - Kuramdan Uygulamaya. Yargı Yayınevi, 23. Baskı.Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.