Oryantalist Tabloların Vazgeçilmez Dekoratif Unsuru Olarak Çiniler

19. yüzyılda gelişen Oryantalizm akımı resim alanında da etkili olmuş, Fransa’da ortaya çıkarak kısa zamanda İngiltere ve diğer Avrupa ülkelerine yayılmıştır. 1798’de Napolyon’un Mısır seferi ile başlayıp 1914’de I. Dünya Savaşı ile son bulan dönemi kapsayan bu türdeki resimlerde, Doğu insanına karşı önyargılı bir bakış açısı olmasına rağmen, mimari detaylar, sokaklar ve insanlar  oldukça detaylı ve gerçekçi bir şekilde ele alınmıştır. Avrupa’da pek çok müzenin ve koleksiyonun en kıymetli parçaları  arasında  bulunan çiniler, bu türde çalışan ressamların tablolarında yerini almış ve bu renkli dünyanın ışığını yansıtmakta  sanatçılara yardımcı olmuştur. Bu yazıda, özellikle ibadet mekanları olan camiler ve türbeler gibi mekanların en zarif ve göz alıcı süsleme unsuru olan çiniler , Oryantalist ressamların  seçilmiş tablolarından oluşan örneklerle incelenecektir.
Anahtar Kelimeler:

Oryantalizm, Çini, Resim, Süsleme

___

  • Arlı, B. D. , Altun, A., (2008), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini (Osmanlı Dönemi), İstanbul:Kale Grubu Yayını,
  • Bayrak Kaya, E. , Oyman, N.E. , (2018), “Isparta Kavaklı Camii Çinileri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı:60
  • Blades, J.M. , (2017), The Art of Ludwig Deutsch, Shafik Gabr Collection Publishing
  • Cezar, M., (1995) , Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi Bey, İstanbul : EKAV Sanat Merkezi Yayını,
  • D’avennes , E. (2010), Arab Art, Köln: Taschen Books
  • Denny, W.B. ,(1993), ”Ottoman Turkish Art and European Orientalist Painting”,Muqarnas, Vol.10,219-230
  • Doğanay, A. (2009), Klasik Devir Osmanlı Hanedan Türbeleri, İstanbul : Klasik Yayınları
  • Eldem, E. (2010), Osman Hamdi Bey Sözlüğü, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını, 147
  • Ergüney, Y.D. , Pilehverian, N.K. (2015),“19. Yüzyıl Fuarlarında Osmanlı Temsiliyeti”, Megaron, 2
  • Germaner, S. ,(2006), Osmanlı Sarayında Oryantalistler (Sergi Kataloğu), TBMM Milli Saraylar Yayını No:34
  • Gürçağlar, A., (2004), “Osman Hamdi Bey ve J. L. Gérome”, Antik Dekor, Sayı: 85, 96-104
  • Harmankaya, H. (2015), “Osmanlı Dönemi Oryantalist Resimlerde Görülen Kadın Figürleri ve Giyim Özellikleri”, International Journal of Science Culture and Sport, Özel Sayı:3
  • İnankur, Z., Germaner, S.,(1989), Oryantalizm ve Türkiye, İstanbul : Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları-4,
  • İnankur, Z. (2007), “İstanbul Kaprisleri”, Uluslararası Oryantalizm Sempozyumu Bildirileri, İstanbul : İBB Kültür Yayınları
  • Makzume, E. (2016), “Bursa’da Bir Oryantalist: Rudolph Ernst”, Atlas Tarih Dergisi
  • Millner, A. (2015), Damascus Tiles, Münih: Prestel Verlag,
  • Yıldız, N. (2002),” İngiliz Kültüründe Osmanlı Etkileri”, Türkler, Vol:15, 564-580