GOYA’NIN KARA RESİMLERİ VE "KÖPEK" ADLI RESMİNİN ANALİZİ

Bu araştırmada Frédéric François Chopin’in Op.40 no.1 “Militaire” başlıklı La Majör Polonezinin biçimsel analizi yapılmıştır. Araştırmada konuyla ilgili literatür incelenmiş, F. F. Chopin’in hayatı, piyano çalma ve besteleme stiline ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Ayrıca söz konusu Polonezin anlatım ve müzikalite bakımından çeşitli özelliklerine de değinilmiştir. Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Araştırmada konu olarak ele alınan Polonezin biçimsel analizine ilişkin bulgulara göre eserin, ABA olarak üç bölüme ayrıldığı, birinci bölümün (A) aba, ikinci bölümün (B) cdc, üçüncü bölümün ise (A) aba şeklinde cümlelere ayrıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca söz konusu eserin birinci bölümünün 24, ikinci bölümünün 40, üçüncü bölümünün ise 24 ölçüden oluştuğu görülmüş, birinci bölümdeki (A) aba, ikinci bölümdeki (B) c ve üçüncü bölümdeki (A) aba cümlelerinin sekiz ölçülük periyodlardan oluştuğu, bu periyodların da kendi içlerinde öncül ve ardcıl cümlelerle dörder ölçü şeklinde ikiye bölündüğü, ikinci bölümde (B) yer alan d periyodunun ise tekrarsız olarak sekiz ölçü halinde yer aldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

GOYA’S BLACK PAINTINGS AND ANALYSIS OF HIS PAINTING NAMED “THE DOG”

In this study, a formal analysis of Frédéric François Chopin’s, Polonaise in A Major, Op.40 no.1 was performed. To that end, it reviews the relevant literature and presents information on F. F. Chopin’s life, piano playing and composing style. It furthers analyzes various features of this Polonaise related to expression and musicality. The research utilized a descriptive model. The findings from the formal analysis of the Polonaise show that this work follows a scheme with three sections as ABA: the first section (A) includes phrases in aba form; the second section (B) includes phrases in cdc form and the third one (A) includes phrases in aba form. This study further concludes that the first section breaks into 24 measures; the second section breaks into 40 and the third one breaks into 24 measures. It lastly reveals that the phrases in aba form in the first section (A), those in c form in the second section (B) and in aba form in the third section (A) consist of eight-measure periods; these periods themselves are divided into two as four measures with antecedent and consecutive phrases, and the period d in the second section (B) is in eight measures without repetition.

___

Bağçeci, E. (2003). Piyano Eğitiminin II. Yarıyılına İlişkin Analitik Yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 15, 147–161.

Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Pegem A Yayınları.

Bauer, H. R. (1996). A Technical, Musical, and Historical Analysis of Frédéric Chopin’s Etudes, Op.10. Undergraduate Honors Thesis. Indiana: Butler University USA.

Cangal, N. (2004). Müzik Formları. Arkadaş Yayınları.

Çavuş, T. (2021). Frédéric Chopin’in Müzikal Düşüncesi ve Op. 44 Polonezinin İncelenmesi. TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Mevsimlik Dergi, S. 50, 390–396.

Dağlı, H. A. (2016). Frédéric François Chopin Mazurka Opus 24 no.1 Form Analizi. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuarı Dergisi, S. 9, 63–71.

Ekinci, H. ve Gün, E. (2013). Piyano Eğitiminde Müzikal İfade ve Yorum. S. Karakelle (Ed.), Piyano öğretiminde pedagojik yaklaşımlar içinde (s. 43–78). Pegem Yayınları.

Ercan, N. ve Ertem, Ş. (2008). Piyano Eğitiminde Müzikalitenin Yeri ve Önemi. A. Say (Ed), Piyano Eğitiminde İlke ve Yöntemler içinde (s. 137- 143). Sözkesen Matbaası.

Fenmen, M. (1947). Piyanistin Kitabı. Akba Kitabevi.

Finkelstein, S. (1995). Besteci ve Ulus. 1. Basım. Pencere Yayınları.

Gonzalez, J. A. (2020). The Nation’s Shadow: The Politicization Of Frédéric Chopina. Master Thesis. Ohio: Kent State University USA.

Gökbudak, S. Z. (2013). Piyano Eğitiminde Öğretim Eserleri ve Basamakları. S. Karakelle (Ed.), Piyano Öğretiminde Pedagojik Yaklaşımlar içinde (s. 1-42). Pegem Yayınları.

Gültekin, V. (1980). Frédéric François Chopin. Rado Yayınları.

Hodeir, A. (1994). Müzik Türleri ve Biçimleri. İletişim Yayınları.

İlyasoğlu, E. (2003). Zaman İçinde Müzik. 7. Basım. Yapı Kredi Yayınları.

Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Tekışık Web Ofset Tesisleri.

Karolyi, O. (2007). Müziğe Giriş. Pan Yayıncılık.

Kuterdem, L. (2013). The Analysis of G Flat Majör Impromptu (op.51) in Terms of Structural And Harmonical Study on Chopin’s Fantasie Impromptu. Journal of Education and Future, S. 3, 127–134.

Lavignac, A. (1939). Musiki Terbiyesi. Kanaat Kitabevi.

Mimaroğlu, İ. (1990). Müzik Tarihi. Varlık Yayınları. Munzur, M. (2013). The Analysis of Fantasie Impromptu (Op. Posth. 66) in Terms of Structural And Harmonical Study on Chopin’s Fantasie Impromptu. Journal of Education and Future, S. 3, 121–126.

Pamir, L. (t.y.). Çağdaş Piyano Eğitimi. Beyaz Köşk Yayınları.

Sayın, S. ve Sayın, E. (2018). M. Ravel Alborada Del Gracioso’nun Form ve Piyano Tekniği Açısından İncelenmesi. EJMD, S. 13, 54–65.

Şenel, N. (1982). Müzik Biçimleri. Yayınlanmamış Ders Notları. Marmara Üniversitesi.

Yadeau, W. R. (1980). Tonal and Formal Structure in Selected Larger Works of Chopin. [Doctora Thesis]. Urbana: Universty of Illınois USA.

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Yıldırım, A., & Şimşek H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Chopin, F. F. (1905). Sämtliche Pianoforte-Werke, Band I Polonaises, Op.40, ed. Herrmann Scholtz, Leipzig: C.F. Peters.https://ks4.imslp.net/files/ imglnks/usimg/b/b7/IMSLP41730-PMLP02331-Chopin_Klavierwerke_ Band_1_Peters_9462_Op.40_600dpi.pdf. (Erişim tarihi: 15.05.2021).

Smendzianka, R. (t.y.). “How To Play Chopin? Part 4: Chopin’s Polonaises”, https://static1.squarespace.com/static/5cd2fefcd662540001c0c 287/t/5ced7db3a4222ff37a05f427/1559068084342/How+To+Pla y+Chopin+Part+IV+-+Smendzianka.pdf. (Erişim tarihi: 21.07.2021).

Görsel 1. F. F. Chopin, “Op.40 no.1 Polonaise”, 1905, Sämtliche Pianoforte- Werke, Band I Polonaises,Op.40, ed. Herrmann Scholtz, Leipzig: C.F.Peters. s.164. https://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/b/b7/IMS LP41730-PMLP02331-Chopin_Klavierwerke_Band_1_Peters_9462_ Op.40_600dpi.pdf. (Erişim tarihi: 15.05.2021).

Görsel 2. F. F. Chopin, “Op.40 no.1 Polonaise”, 1905, Sämtliche Pianoforte- Werke, Band I Polonaises,Op.40, ed. Herrmann Scholtz, Leipzig: C.F.Peters. s.164. https://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/b/b7/IMS LP41730-PMLP02331-Chopin_Klavierwerke_Band_1_Peters_9462_ Op.40_600dpi.pdf. (Erişim tarihi: 15.05.2021).

Görsel 3. F. F. Chopin, “Op.40 no.1 Polonaise”, 1905, Sämtliche Pianoforte- Werke, Band I Polonaises,Op.40, ed. Herrmann Scholtz, Leipzig: C.F.Peters. s.164-165. https://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/b/b7/ IMSLP41730-PMLP02331 Chopin_Klavierwerke_Band_1_Peters_9 462_Op.40_600dpi.pdf. (Erişim tarihi: 15.05.2021).

Görsel 4. F. F. Chopin, “Op.40 no.1 Polonaise”, 1905, Sämtliche Pianoforte- Werke, Band I Polonaises,Op.40, ed. Herrmann Scholtz, Leipzig: C.F.Peters. s.165. https://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/b/b7/IMS LP41730-PMLP02331-Chopin_Klavierwerke_Band_1_Peters_9462_ Op.40_600dpi.pdf. (Erişim tarihi: 15.05.2021).

Görsel 5. F. F. Chopin, “Op.40 no.1 Polonaise”, 1905, Sämtliche Pianoforte- Werke, Band I Polonaises,Op.40, ed. Herrmann Scholtz, Leipzig: C.F.Peters. s.165. https://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/b/b7/IMS LP41730-PMLP02331-Chopin_Klavierwerke_Band_1_Peters_9462_ Op.40_600dpi.pdf. (Erişim tarihi: 15.05.2021).

Görsel 6. F. F. Chopin, “Op.40 no.1 Polonaise”, 1905, Sämtliche Pianoforte- Werke, Band I Polonaises,Op.40, ed. Herrmann Scholtz, Leipzig: C.F.Peters. s.166. https://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/b/b7/IMS LP41730-PMLP02331-Chopin_Klavierwerke_Band_1_Peters_9462_ Op.40_600dpi.pdf. (Erişim tarihi: 15.05.2021).

Görsel 7. F. F. Chopin, “Op.40 no.1 Polonaise”, 1905, Sämtliche Pianoforte- Werke, Band I Polonaises,Op.40, ed. Herrmann Scholtz, Leipzig: C.F.Peters. s.164-167. https://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/b/b7/ IMSLP41730-PMLP02331-Chopin_ Klavierwerke_Band_1_ Peter s_9462_Op.40_600dpi.pdf. (Erişim tarihi: 15.05.2021).