Batı’da çağdaş olarak ifade edilen
kavram bağlamında sanatçılar arasında ortaya çıkan yenilikçi yaklaşımlar, Cumhuriyet’in ilanı
ile birlikte Türk resim sanatçıları arasında da yeni bir algı süreci meydana
getirmiştir. Batıya eğitim amacıyla gönderilen sanatçıların Anadolu’ya
döndüklerinde Batı’nın resim ve baskı resim alanındaki teknikleri Türk
sanatçılar arasında da benimsenerek
geleneksel ve ulusal düşünce yapısının farklı tekniklerle ifade etme
imkanı sağlamış, sanatçılar plastik değerler açısından farklı eserler meydana
getirmiştir.
1968 yılı itibariyle resim sürecinde
farklı bir yol izleyen Ergin İnan, resim eğitimi için Almanya’da bulunduğu
süreçte Karl Schlamminger ve Helmut Hungerbergin atölyesinde öğrenim görmüş, bu
sayede resim sanatında elde ettiği izlenimleri Anadolu’nun kültürel değerleri
ile birleştirerek desen ve kolajlarla resimlerine yansıtmıştır. Farklı biçimsel
uslubu, çizimleriyle özdeşleşmiş, aynı zamanda Mesnevi’den yola çıkarak
düşüncelerini baskı resim sanatı ile içselleştirme yoluna başvurmuştur. Bu
sayede Ergin İnan’ın resimleri felsefi düşünce yapısına bürünmüş ve hat
yazıları resimlerin dili haline gelerek anlatımı etkin kılmıştır.
Bu
çalışma; Ergin İnan’ın özgün baskı
resimlerine Mesnevi’nin düşünce yapısının yansıması olan resimleri ile
sınırlandırılmış, konu bağlamında literatür taraması yapılarak baskı
resimlerdeki kompozisyonlar incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın Çağdaş
Türk Özgün Baskı Resim sanatı içerisinde Anadolu’nun kültürel değerleri ile
hareket ederek eser veren sanatçılara yenilikçi
bir bakış açısı getireceği düşünülmektedir.
___
AKALAN , G. (2000). Gravür. İstanbul: Kale Keramik Sanat Yayınları.
ASLIER, M. (1987). Türkiye’de ve Almanya’da Baskı Sanatı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
ELMAS, H. (2000). Çağdaş Türk Resminde Minyatür Etkileri. Konya: T.C Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü.
GİRAY, K. (2011). Ergin İnan, Sanat Dizisi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
GÖREN, A. (1988). 50.Yılında Akbank Resim Koleksiyonu. İstanbul: Akbank Kültür ve Sanat Kitapları 66.
İÇMELİ, M. (1987). Türkiye'de ve Almanya'da Baskı Sanatı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
SANAL KAYNAKDOLMACI, S. (2016), Ergin İnan eserlerini anlatıyor, Röportaj
Erişim: 07 Haziran 2018 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=DjuzcjTzigg adresinden alındı.
YALÇINKAYA, F. ( 2013) , Kültür Sanat Haberleri, Sabah, Röportaj
Erişim 28 Mayıs 2018 tarihinde https://www.sabah.com.tr/kultur-sanat/2012/01/13/sakli-kimligini-acikladi adresinden alındı.
YILMAZ, İ. (2017), Ergin İnan’ın 50 yılı, Hürriyet, Röportaj
Erişim: 29 Mayıs 2018 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/kitap-sanat/ergin-inanin-50-yili-40553041adresinden alındı.
ŞAFAK, Y. Yrd. Doç. (2018), Mevlana Celaleddin Rumi’nin eserleri
Selçuk Ün. Fen-Edebiyat Fakültesi Öğretim Üyesi
Erişim: 29 Mayıs 2018 tarihinde http://www.konya.bel.tr/sayfadetay.php?sayfaID=125 adresinden alındı.
GÖRSEL
Resim: 1 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1392
Resim: 2 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1228
Resim: 3 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1230
Resim: 4 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1199
Resim: 5 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1198
Resim:6 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1195