ÇAĞDAŞ SANATTA BELGELEMENİN YERİ

Sanatların özünde, kaydetme, çoğaltma, aktarma ve yaratma bulunmaktadır. Tek, biricik dediğimiz eserler bile aslında sanatçısının zihnindeki düşüncenin/imgenin kopyalanarak bir tuvale, notaya, mermere veya sözcüğe dökülmüş halidir. Bu aynı anda sanatçının, zihnindeki düşünceyi başka zihinlerle paylaşarak çoğaltmasıdır. Bu da sanatın iletişim yönünü ortaya koymaktadır. Sanatın, gelecek zamanlara aktarıldığı gerçeği göz önünde bulundurulduğunda, sanatın belgeleme yönü ortaya çıkar. Bu araştırmada, çağdaş sanatta belgelemenin iki yönüne dikkat çekilmiştir. Bunlardan biri, çağdaş sanatın kendi pratiklerini belgelemesi iken, diğeri, her dönemin sanatında olduğu gibi günümüzde de toplumsal olayları belgeleme ve o belgeleri zaman ve mekanda gezintiye çıkarma görevidir. Sanat belirli bir “an”ı dondurarak, onu zamandan çıkarıp alır ve izleyicinin karşısına getirir. Erden Kosova’nın (2008) da belirttiği gibi, “Pek çok güncel sanat yapıtının öncelikli amacı zaman içinde bir parantez açmak; izleyiciyi gündelik ritmin hızın dışına çıkarmak; onu belirli bir konu üzerinde daha derinlikli biçimde düşündürmeye zorlamak”.

___

  • ANTMEN, Ahu, 2008, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • BENJAMIN, Walter, 2008, Hikâye Anlatıcısı, Walter Benjamin Son Bakışta Aşk, Sunuş ve Hazırlayan; Nurdan Gürbilek, İstanbul: Metis Yayınları, 5. Basım.
  • BENJAMIN, Walter, 2011, Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı, Pasajlar, Çev; Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 8. Baskı.
  • BERGER, John, 2009, Görme Biçimleri, İstanbul: Metis yayınları.
  • FOSTER, Hal, 1996, Gerçeğin Geri Dönüşü Yüzyılın Sonunda Avangard, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • HEPDİNÇLER, Tolga. Teknolojik Gelişmeler ile Dönüşen Fotoğraf Kavramı, Erişim Adresi; http://tolgason.tripod.com/digital.htm), (Erişim Tarihi, 10.02.2010)
  • JOHNSON, Ken, 2000, http://www.nytimes.com/2000/02/18/arts/art-in-review-sergei- bugaev-afrika-mir-made-in-the-xx-century.html), (Erişim Tarihi, 10.02.2010).
  • KILINÇARSLAN, R. Özgül, 2007, “Günümüz Sanatında Zaman ve Bellek Kavramlarının Görsel Açılımları”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, İzmir.
  • KOSOVA, Erden, 2008, “10. İstanbul Bienali”, Art-ist Güncel Sanat Dergisi, Sayı; 7, İstanbul.
  • ÖZGÜR, Ferhat, 2009, “Fotoğrafın Gücü”, Yayımlanmamış Ders Notu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü, Ankara.
  • STALLABRASS, Julian, 2004, Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienalleri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • TUNCER, Danabaş Nalan, 1998, “Geçmişten Günümüze Land Art Sanat Akımı ve Diğer Disiplinler ile İlişkisi”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Seramik Cam Anasanat Dalı, İstanbul.
  • http://www.jimdenevan.com/sand.htm#sand_images/05_18Dks_2.jpg, (Erişim Tarihi: 07.04.2012).
  • http://www.simonnorfolk.com, (Erişim Tarihi: 07.04.2012).