BİLİM, AHLAK, SANAT

Bundan yüzyıl önce E. Durkheim, Fransız düşünce yapısının en belirgin özelliklerinden biri olarak gördüğü Kartezyen düşüncenin basitleştirici mantığını radIkal bir şekilde eleştirmiş ve şunları söylemiştir: Dayanışma duygularının oluşmasını engelleyen ve bilimsel eğitim aracılığıyla mücadele edebileceğimiz çok ciddi bir sorun varsa o da çocuğa kazandırılan bakışaçısıdır. Bu bilimsel eğitime: basitleştirici rasyonalizm diyoruz. Böyle bir düşünce yapısının en önemli özelliği yalnızca kendini gerçek sanması ve bu yüzden de dünyayıbasit, nitelik ve özgünlük yoksunu bir yer olarak algılayarak bir bakışta onu kavrayabileceğini, matematiksel işlemlerde olduğu gibi onu anında çözebileceğini düşünmesidir. Bu bakış açısı doğrultusunda düşünüldüğünde gerçekliğe özgü bir unsur ancak hiçbir kuşkuya yer bırakmayacakkadar açık bir şekilde kavradığında açıklanabilmektedir. Örneğin bedenimizde gerçek olan tek şey: atomdur.
Anahtar Kelimeler:

Bilim, Ahlak, Sanat

SCIENCE. ETHICS. ART

A hundred year ago. E. Durkhelm. who thought that the most specific characterlstics of French philosophy was Cartesian phllosophy. He crlticired this philosophy and said that the most serious problem that prevents solidarlty pereeption Is the polnt of view which is gained by the children andı If we want to fight with this problem we should use scientific educationaJ methods. We called this scientific education "simpllfied ratlonalism". The most important characteristics of this type of phllosophy is lt thinks that the only truth ls ltself. Because of that it c1aims that the world is a simple place. It is very easy to conceive it, and it can be solved wlth mathematica! operations. In last 30 or 40 years most part of the scientilk ideas in modem socleties. especlally in social sciences. carrled away by the maglc of technology and we can say that it is not free from this magic. From this polnt ofview Lt will not be wrong if we agree on Baudrillard's simulation universe is at the same time modem socleties scientific hesitatlon period. It is the most appropriate time for Turkish and similar societies' Lesearchers to partIclpate in universal knowledge production personalıyorcollectlvely.
Keywords:

Sdence, ethics, art,