Tahta ve Bakır Üflemeli Çalgı Çalan Müzisyenlerde Nefes Kontrolü

Bu çalışmada, tahta ve bakır üflemeli çalgı çalan müzisyenlerde nefes kontrolü ve bu kontrolün çalgının performansı üzerindeki etkileri incelenmektedir. Nefes kontrolünün amacı, nefes alma, verme ve kontrol edebilme becerisinin edinilmesidir. Bu kontrol, bedendeki bazı organ, yapı ve kas gruplarının bilinçli olarak kullanımıyla sağlanabilir. Çalgının her ses perdesi farklı oranlarda hava miktarına ve basıncına gereksinim duyar. Bu miktar ve basınç, insanın günlük hayatta bilinçsizce yaptığı solunum hareketinden farklı olarak, nefesin kontrollü olarak kullanılmasıyla elde edilebilir. İnsanın doğumuyla başlayıp otomatik olarak çalışan bu sisteme müdahale edilmesi, çoğu zaman bedende kasılmalar yaratarak çalgının esnek ve kontrollü çalınmasına engel olur. Nefes kontrolü, akıl ve bedenin ortak ürünüdür. Kazanılan bu irade, insanın çalgıyla arasındaki iletişimi güçlendirir 

Breath Control of Woodwind and Brass Instrument Players

In this study, breath control of woodwind and brass instrument players and the effects of this control on instrument’s performance are analyzed. The aim of breath control is to gain skills on inhaling, exhaling and controlling of the breath. This control can be gained by using some organs, features or muscle groups deliberatively. Every pitch of the instrument requires different measure of air and pressure. Differently than using involuntary aspiration in daily life, these measures and pressures can be obtained by using the breath controlledly. Intervening on this self-acting system, which starts working with the human birth may cause body spasms and disrupt flexible and controlled playing of the instrument. The breath control is the joint product of the mind and the body. This gained self-control improves the communication between the player and the instrument. 

___

  • BAYDAR A.Burak (2003). Bakır Üflemeli Çalgılarda Nefes Kontrolü, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Mü- zik Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • BOUHUYS Arend (1968). Pressure-low Events during during Wind Instrument Playing. Annals of the New York Aca- demy of Sciences, Sayı 155, Sayfa 264-274.
  • GAUNT Helena (2004). Breathing and oboe:playing, teaching and learning, British Journal of Music Education, Sayı 21, Sayfa 313-328.
  • HOPA Emre (2004). Fagot’ta Nefes ve Bedenin Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KEŞKEK Metin Mert (1992). Trompet ve Bakır Nefesli Çalgıların Nefes Sorunları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniver- sitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • MIDDLESWORTH Jane L.Van (1978). An Analysis of Selected Respiratory and Cardiovascular Characteristics of Wind Instrument Performers, Yüksek Lisans Tezi, Eastman School of Music of the University of Rochester. Yayımlanma- mış Yüksek Lisans Tezi.
  • MORRIS Matthew Blane (2005). The Teaching Methods of Lewis Hugh Cooper, Doktora Tezi, The Florida State Univer- sity School of Music. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • MULLER Lieut Jorgen Peter (1914). My Breathing System, Philadelphia David McKAY Publisher.
  • ÖZTUNÇ Aytuğ (2005). Üflemeli Çalgıcının Anatomisi, Bemol Müzik Yayınları: İstanbul.
  • SCARLETT William (1999). Breathe Like a Baby, Play Like an Angel, ITG Journal, Sayı 23, No 4, Sayfa 1-7.
  • SEHMANN Karin Harfst (2000). The Effects of Breath Management Instruction on the Performance of Elementary Brass Players, Journal of Research in Music Education, No 48, Sayfa 136-150.
  • THURMAN L. ve PRYOR A. ET AL. (2000). The Most Fundamental Voice Skill, L. Thurman & G. Welch, Bodymind and Voice: Foundations of Voice Education, Sayı 2, Sayfa 326–38. London/USA: The VoiceCare Network.
  • WILLS Geoff ve COOPER Cary L. (1988). Pressure Sensitive: Popular Musicians Under Stress, London:Sage.