Pruitt Igoe konutları 1972 yılında yıkıldığında, modern dönemin kapanmış olduğu simgesel bir anlatımla ifade edilmişti. Aradan geçen 41 yıl içinde, ilk başkaldırışını aşan postmodernizm kendi yolunu çizdi; özellikle de tasarım, mimari ve birey arasındaki ilişki çok farklı tonlara büründü. Seçkin kültür ve halkçı kültür arasındaki sınırların silinmeye başlaması ile sadece anı yaşamaya çalışan ve tarihle arasındaki gerçek referans noktalarını kaybetmeye başlayan toplumun dönüşen kültürel ortamında tasarımda da farklı bakışlar oluşmaya başladı. Bu çalışmanın amacı, oluşan bu kültürel dönüşümün birey ile ilişkisi bağlamında tasarım ile etkileşimini eleştirel bir bakış açısı ile ortaya koymaktır.
When The Pruitt Igoe housing complex was demolished in 1972, the closing of the modern period was implied with a symbolic expression. During the passing 41 years, postmodernism break its first rebellion, and went the way alone; especially design, architecture and their relationship with the individual strikes very different attitutes. With the obliteration of frontiers between the elitist culture and pop culture, different perspectives started to occur in the transformative cultural environment of the society, which only tries to seize the presence, and has lost the very essential and true reference points between the history. The aim of this study is to put forward this cultural change into consideration from a critical point of view in the context of design individual relationship.
___
Archer, John, Social Theory of Space: Architecture and the Production of Self, Culture, and Society, Journal of the Society of Architectural Historians, Vol. 64, No. 4, 2005, s. 430 433.
Arkaraprasertkul, Non, On Fredric Jameson: Marxism, Postmodernism, and Architecture, Architectural Theory, Nisan 1, 2009, s. 79 94.
Baudrillard, Jean, Simulations: Semiotext(e) Inc., New York, 1983.
Baudrillard, Jean, The System of Objects ( 1968), Design after Modernism, Haz. John Thackara, Thames and Hudson, Londra, 1988.
Baudrillard, Jean, La Societe de Consommation ( 1970), Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları, çev. Hazal Deliçaylı, Ferda Keskin, İstanbul, 1997.
Bourdieu, Pierre, The Logic of Practice, Polity Press, Cambridge, Çev. Richard Nice, 2003.
Bourdieu, Pierre, Wacquant, Loic, An Invitation to Reflexive Sociology, Chicago Press, 1992, Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar, İletişim Yayınları, çev: Nazlı Ökten, İstanbul, 2003.
Bristol, Katharine, The Pruitt-Igoe Myth, Journal of Architectural Education, Vol. 44. N. 3, 1984, s 163 -171.
Brown, Bill, The Dark Wood of Postmodernity ( Space, Faith, Allegory ), Modern Language Association, Vol. 120, No. 3, 2005, s. 734-750.
Chabot, Barry, The Problem of The Postmodern, New Literary History, Vol.20, No.1, 1988, s. 1-20.
Comerio, Mary, Pruitt Igoe and Other Stories, JAE, Vol. 34, No. 4, 1981, s. 26-31.
Falk, Richard, Ambazs, Emilio, Beeman, William, PostModernism: The Social Aspect, Performing Arts Journal, Vol. 5,No. 3, 1981, s. 54 -64.
Foster, Hal, (Post)Modern Polemics, New German Critique, No.33, Modernity and Postmodernity, 1984, s. 67-78.
Gartman, David, Postmodernism; or the Cultural Logic of PostFordism, The Sociological Quarterly, Vol.39, No.1,1998, s. 119-137.
Grudin, Robert, Design and Truth, Sheridan Books, Michigan, 2010.
Gutenschwager, Gerald, Architecture in a Changing World: The New Rhetoric of Form, Journal of Architectural Education, Vol. 49, No.4, 1996, s. 246-258
Huyssen, Andreas, Postmodernin Haritasını Yapmak, Vadi Yayınları, haz ve çev. Mehmet Küçük, Modernite Versus Postmodernite, Ankara, 1994. (Yazının orjinali New German Critiquede 1984te yayımlanmıştır.).
Jameson, Fredric, Postmodernism and Consumer Society, AntiAesthetic, haz. Hal Foster, Port Townsend, Washington, 1991.
Jencks, Charles, The Language of Postmodern Architecture ( 1977 ), Rizzoli, New York, 1991.
Jencks, Charles, Contextual Counterpoint, Architectural Design, Eylül 1, 2011,s. 62 67.
Julier, Guy, the Culture of Design, Sage Yayınları, Londra, 2012.
Martin, Reinhold, The Last War: Architecture and Postmodernism, Again, New German Critique, No.99, Modernism After Postmodernity, 2006, s. 63-82.
Sparke, Penny, An Introduction to Design and Culture, Routledge, New York, 2013.
Schumacher, Thomas, Façadism Returns, or the Advent of the Duck-orated Shed, Journal of Architectural Education, mart 1, 2010, s.128 137.
Veblen, Thorstein, The Theory of the Leisure Class, Oxford University Press, New York, 1970. ( Orjinal Basım: New York, Mac Millan, 1899).
Venturi, Robert, Complexity and Contradiction in Architecture, Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, çev. Serpil Merzi Özaloğlu, Ankara, 2005. ( Orjinal basımı New York, the Museum of Modern Art, 1966).
Venturi, Robert, Brown, Denise, Izenour, Steven, Learning From Las Vegas, Las Vegasın Öğrettikleri, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları çev. Serpil Merzi Özaloğlu, Ankara, 1993. ( Orjinal basımı Cambridge, MIT Press, 1972).
Whiteley, Nigel Pop, Consumerism and the Design Shift, Design Issues, Vol.2, No.2, 1985, s.31-45.