Bale Müziğindeki Büyük Evrim Igor Stravinski'nin Bahar Ayini İsimli Bale Eseri Üzerine Genel bir Analiz

İgor Stravinski 20. yüzyıl müziğinin lider bestecilerinden birisidir. Asimetrik ritmik yapı kulla- nımları, kuru ses tınısı, disonans kullanımı, yeni armonizasyon teknikleri, açık anlatım yöntemi ve orkestrasyondaki farklılıklarıyla, müzik literatürüne yenilikçi teknikler kazandırmıştır. Besteci döneminin süregelen müzik estetiği algısını kariyeri boyunca yeniden şekillendirmeyi başarmıştır. Le Sacre du Printémps, Türkçe başlığıyla Bahar Ayini, bestecinin 1913 yılındaki müzisyenlerin dikkatini üzerine çektiği eseridir. Kendi müzikal üslubunun başarısını bu eserin ününe borçludur. Bu çalışmada, Stravinski’ nin İlkelcilik Akımını yansıtan sahneyi oluşturabilmek için kullandığı müzik teknikleri yüzeysel olarak irdelenecektir. Bestecinin yirminci yüzyıl müziğinde oluşturduğu etki örneklerle gösterilecektir. 

Ultimate Evolution of the Ballet Music a General Analysis on the Rite of Spring a Ballet Work by Igor Stravinsky

Igor Stravinsky was the leading composer in the first decades of 20th Century. With his contribution to musical literature by his innovative technical usages as asymmetric rhythmic patterns, dry sound, dissonance usage, new harmonization techniques, direct expression and a different dimension on orchestration, Stravinsky redefined the understanding of music in an esthetical manner thorough his career. Le Sacre du Printémps, in English title the Rite of Spring is one of his works with whom he had been taken into consideration by classical music community in 1913. It is the work that he has built his musical brand with. In this work, the musical techniques which he used in the work in order to create a primitive scene will be discussed in a surface level. The impact that Stravinsky created will be shown by examples. 

___

  • Boucourechliev, A. (1987). Stravinsky. London: Victor Gollancz LTD.
  • Eren, O. (2014). Kırılma Anları. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
  • Palisca, C. V., & Burkholder, J. P. (2006). Norton Anthology of Western Music, Volume 2: Classic to Twentieth Century. New York: W. W. Norton & Company, Inc.
  • Taruskin, R. (2009). Aristocratic Maximalism. Music in the Early Twentieth Century (s. 170-190). içinde New York: Oxford University Press.
  • Toorn, V. d. (1987). Stravinsky and The Rite of Spring. New York: Oxford University Press.
  • Görsel Listesi
  • Görsel 1: Valentine Hugo Çizimi (Taruskin, 2009)
  • Görsel 2: İgor Stravinski, Bahar Ayini. “Introduction” bölümünün ilk dört ölçüsündeki fagotun seslendirdiği tema http:// imslp.us/php/linkhandler.php?path=/scores/Stravinsky_Igor_1971/Stravinsky_-_RiteOfSpring_OrchScore.pdf (day of re- ach: 15.10.2014)
  • Görsel 3: Henri Rousseau - In a Tropical Forest. Struggle between Tiger and Bull -1909 http://www.arthermitage.org/ Henri-Rousseau/In-a-Tropical-Forest-Struggle-between-Tiger-and-Bull.html (day of reach: 15.10.2014)
  • Görsel 4: İgor Stravinski, Bahar Ayini. Vaslav Ninjinsky’ nin Koreografisi http://igorandmore.blogspot.com.tr/2010/05/ variations-on-le-sacre-du-printemps.html (day of reach: 15.10.2014)
  • Görsel 5: Tevuselu Manu! (Anton Juszkiewicz, Melodje ludowe litewskie, no. 142) (Taruskin, 2009)
  • Görsel 6: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. (Dört el Piyano düzenlemesi), “Jeu du rapt.” 1. ve 6. ölçüler arası (Tarus- kin, 2009)
  • Görsel 7a: Fagotun kullanılabilen ses yüksekliği http://www.scorecorner.com/woodwinds.html
  • Görsel 7b: İgor Stravinski, Bahar Ayini. Fagot temasındaki ses yüksekliği kullanımı. “Introduction” (Taruskin, 2009)
  • Görsel 8: Oktatonik dizinin dört tetrakorda bölünmesi (Taruskin, 2009)
  • Görsel 9: Kuğu Gölü Balesi - Tchaikovsky – American Ballet Theatre –
  • Fotoğraf: Tristram Kenton http://www.theguardian. com/stage/gallery/2009/mar/26/swan-lake-bolshoi-bourne (day of reach: 15.10.2014)
  • Görsel 10: The Rite of Spring –Thurust Company -2010 http://theredlist.com/media/database/settings/performing-art/ ballet/The-rite-of-spring/004_the-rite-of-spring_theredlist.jpg (day of reach: 15.10.2014)
  • Görsel 11: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Les Augures printaniers” Blok fikirlerin nasıl kullanıldığını göstermek için bir motif analizi. 1. ve 71. ölçüler arası
  • Görsel 12: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Glorification de l’elue”. 114. ve115. ölçüler. (Taruskin, 2009)
  • Görsel 13: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Les Augures printaniers”. 1. ve 3. ölçüler arası.
  • Görsel 14 -Görsel 8ile aynı: Bir oktatonik dizinin dört tetrakorda bölünmesi (Taruskin, 2009)
  • Görsel 15: Tetrakord özellikli Rus Halk Şarkısı, Oy vir vir kolodez, Agregena Glinkina,’ nın şarkılamasından, Smolensk, Rusya (Taruskin, 2009)
  • Görsel 16: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Action rituelle des ancêstres” (Taruskin, 2009)
  • Görsel 17: Ayin Akoru, “Les Augures printaniers” (Taruskin, 2009)
  • Görsel 18: Ayin Akoru, “Glorification de l’élue” bölümü için skeçler (Taruskin, 2009)
  • Görsel 19: Ayin Akoru, “Glorification de l’élue” bölümüne hazırlık ölçüsü (Taruskin, 2009)
  • Görsel 20: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps.“Danse de la terre” Bölümün son beş ölçüsündeki fagot partisi