Akıl ve Saçmalığın Sınırlarında Bir Muamma: Goya'nın Baskıresimleri

Goya'nın olgunluk döneminin ürünleri olan baskı dizileri, onun aynı zamanda olgunlaşmış düşüncelerinin de yansımalarıdır. Bu düşüncelerini, Kaprisler ve Atasözleri'nde İspanyol halkının angaje olduğu gelenekleri, bunlardaki akıldışı saçmalıkları, saray yaşamını ve aristokrasiyi; Savaşın Felaketleri'nde, Napolyon işgalinin yol açtığı vahşeti; Boğa Güreşleri'nde ise çatışma, şiddet ve İspanyol halkının eğlence alışkanlığını ayrıntılarıyla irdeleme olanağını bulur. Goya bu dizilerdeki düşüncelerini, daha doğrusu eleştirel bakışını, aydınlanma taraftarı bir birey, yenilikçi, politik ve modern bir sanatçı kimliğiyle yapıtlarına yansıtmıştır. Onun tüm bu olay ve olguları, keskin bir doğa gözlemciliği, güçlü bir yorum yetisi ve zekice ilişkilendirilmeler ile satirik kurgulara dönüştürebilmesi yapıtların bugün de etkisini sürdürmesinin nedenidir.

___

  • RAPELLI, Paola, 2001 Artbook Tutkulu bir ironi Ustasý: Goya,(Çev.Aykut Hakverdi), Ýstanbul:Dost Kitabevi.
  • GOMBRICH, E.H. 1980 Sanatýn Öyküsü. (Çev. Bedretin Cömert) Ýstanbul: Remzi.
  • KRAUSSE, Anna-Carola, 2005 Rönesans'tan Günümüze Resim Sanatýnýn Öyküsü. (Çev.Dilek Zaptçýoðlu), Almanya: Literatür.
  • MELOT, Michel-Griffiths, Antony ve diðerleri, 1981 History of an art Prints. Switzerland: Skira.
  • LEPPERT, Richard 2002 Sanatta Anlamýn Görüntüsü-Ýmgelerin Toplumsal Ýþlevi. (Çev.Ýsmail Türkmen), Ýstanbul: Ayrýntý. HULTS, Linda C., 1996 An Introductory History The Print in The Western World, The University of Wisconsin Pres.
  • HUXLEY, Aldous, 1943 The Complete Etchings of Goya. New York: Crown Publishers. GUDIOL, José, 1977 Goya. Köln: DuMont Buchverlag.
  • HOFER, Philip, 1969 La Tauromaquia and The Bulls of Bordeaux. New York: Dover Publiations.
  • BERGER, John. Picasso'nun Baþarýsý ve Baþarýsýzlýðý, (Çev. Yurdanur Salman, Müge Gürsoy) Ýstanbul: Metis,1992