1950 Sonrası sanat akımlarının gelişiminde robert rauschenberg'in etkileri

Bu araştırmada Robert Rauschenbergin sanat yaşamı süresince resim, baskı resim, kolaj, heykel, tiyatro, dans, asamblaj, ready-made, enstalasyon, performans sanatı gibi sanat disiplinlerinde ürettiği eserler, tarihsel süreç, sanat akımları ve sanat manifestoları gözönünde tutularak irdelenecektir. Rauschenberg; sanatın biçim ve içerik dualitesinin ötesinde, gerek kullandığı malzemeler, gerekse eserlerini ürettiği sanat disiplinleriyle sanatın yaşamın içerisinde konumlanabilmesini önemsemiştir. Rauschenberg eserleriyle, denediği tekniklerle, üzerinde çalıştığı ve işler ürettiği kavramlarla farklı sorular, sorunlar oluşturmuş, yeni sanat dallarının, sanat anlayışlarının, yeni eğilimlerin oluşmasında öncü sanatçılardan biri olmuştur.

Robert rauschenberg's influence over the development of art novements in post-1950 period

This study examines Robert Rauschenberg s works in variety of art disciplines such as painting, printmaking, collage, sculpture, theatre, dance, assemblage, ready-made, installation and performance art with respect to the historical process, art movements and art manifests within which he produced these works. Rauschenberg prioritize the possibility of positioning art in real life both for the art disciplines he produced through and the materials he utilized for his works above all concerns related to the form and content of art. With the help of his works, the techniques he tried, the concepts he worked on and produced artworks, Rauschenberg raised different questions and issues as well as being a pioneer artist establishing new fields, senses and directions of art.

___

  • Antmen, Ahu, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 2. Baskı, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2008.
  • Branden, J. Joseph, Random Order, Robert Rauschenberg and The Neo-Avant-Garde, An October Book, The Mit Press, London, England, 2007.
  • Cima, Gay Gibson, Shifting Perpectives:Combining Shepard and Rauschenberg, Theatre Journal, 38, March 1986.
  • Crimp, Douglas, On the Museum’s Ruins, Fourth Printing, Massachusetts Institute of Technology, USA.
  • Foster, Hal, 2009 Gerçeğin Geri Dönüşü, Sanat ve Kuram Ayrıntı Yayınları, çev. Esin Hoşsucu, İstanbul.
  • Francis, Mark (Edited by) Pop, Survey by Hal Foster, Phaidon Press Inc., UK. 2000.
  • Kuspit, Donald, Sanatın Sonu, 2006 Metis Yayınları,İstanbul.
  • Mayer, James, (Edited by) Minimalism, Phaidon Press Inc., London, UK, 2000.
  • O' Doherty, Brian, Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space, Berkeley University of California Press, USA, 1999.
  • Potter, Michelle, A License to Do Anything: Robert Rauschenberg and the Merce Cunningham Dance Company” 1993.
  • Shiff, Richard. “Art and Life: A Metaphoric Relationship”, Critical Inquiry, Vol. 5, No. 1, Special Issue on Metaphor (Autumn, 1978), pp. 107-122 (article consists of 16 pages) The University of Chicago Press.
  • Steinberg, Leo. Encounters with Rauschenberg, The University of Chicago Press, 2000, NY.
  • Cage, John, On Robert Rauschenberg, Artist and His Work, Metro 1-2, 37, 1961, http://www.ayearfrommonday.com/2012/01/onrobert- rauschenberg-artist-and-his.html
  • Seckler, Doroty, “Oral history interview with Robert Rauschenberg”, by 1965 Dec 21, for the Archives of American Art, http://www.aaa.si.edu/collections/interviews/oral-history-interviewrobert- rauschenberg-12870
Sanat ve Tasarım Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-2264
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi