ZAMANIN VARLIK OLARAK FOTOĞRAFA YANSIMASI

ÖzFotoğrafın üzerine yansıyan zaman algısı onun gerçeklikle kurduğu bağıgüçlendirir. Genel fotoğraf algısı, fotoğrafın bir kanıt niteliği taşıması vegerçeğin bir kesitini yansıtması yönündedir. Fotoğrafta zamanın izininsekteye uğratılması (varlığı ve izi fotoğrafta mevcut olsa bile, alımlamadabelirleyici etkin bir özelliği olmaması durumu) ile fotoğrafın gerçeklik algısıkırılma yaşar ve fotoğraf resimselleşir. Fotoğrafın okunmasında başatöneme sahip olan zaman ve mekan algısı silikleşip, alımlamada içeriğinbaskınlığı azaldığı ve yerini estetik bir deneyime bıraktığı zaman fotoğrafözgürleşir ve kendine yeni alanlar açar.Anahtar kelimeler: TFotoğraf, zaman, mekan, gerçeklik algısı, Henri Bergson,mekansallaşmış zaman, süre.

___

  • • Aziz Augustinus; 2010, İtiraflar, İstanbul: Kabalcı.
  • • Bergson, Henri; 2002, Key writings, Londra: Continuum.
  • • Barthes, Roland; 2000, Camera Lucida, İstanbul: Altıkırkbeş.
  • • Berger, John; 2002, Görme Biçimleri, İstanbul: Metis.
  • • Ritchin, Fred; 2012, Fotoğraftan Sonra, İstanbul: Espas.
  • • Aristoteles; 2014, Fizik, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Benjamin, Walter; 2014, Fotografinin Küçük Tarihi. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • • Bergson, Henri; 2005, Creative Evolution, Cosimo Classics.
  • • Bergson, Henri; 1999, Duration and Simultaneity: Bergson and the Einsteinian Universe
  • (Philosophy of Science), Clinamen Press.
  • • Bresson, Henri Cartier; 2006, Karar Anı, İstanbul: YGS Yayınları.
  • • Burgin, Victor; 2013, Fotoğrafı Düşünmek, İstanbul: Espas Yayınları.
  • • Dohrn-van Rossum, G.; 1996, History of the Hour, Chicago: University of Chicago Press.
  • • Gernsheim, H. & Gernsheim, A.; 1969, The History of Photography: From the Camera
  • Obscura to the Beginning of the Modern Era. McGraw-Hill.
  • • Gilbert-Walsh, James; 2010, Revisiting the Concept of Time: Archaic Perplexity in
  • Bergson and Heidegger, Human Studies, 33; 2-3, 173-190.
  • • Lombardi, M.; 2007, http://www.scientificamerican.com/article/experts-time-divisiondays-
  • hours-minutes. Erişim tarihi: 11.06.2015.
  • • Loos, Amanda; 2002, Symbolic, real, imaginary. http://csmt.uchicago.edu/glossary2004/
  • symbolicrealimaginary.htm Erişim tarihi: 11.08.2015
  • • Ergüven, Mehmet; 1998, Görmece. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Florensky, Pavel; 2013, Tersten Perspektif. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Newton, Isaac; 2011, Doğal Felsefenin Matematiksel İlkeleri (Philosophiae Naturalis
  • Principia Mathematica). İstanbul: İdea.
  • • Sayın, Zeynep; 2013, Sunuş. İçinde: Florensky, Pavel; 2013, Tersten Perspektif. İstanbul:
  • Metis Yayınları.
  • • Sontag, Susan; 2005, Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Sontag, Susan; 1998, Sanatçı: Örnek Bir Çilekeş. İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Sontag, Susan; 2004, Başkalarının Acısına Bakmak. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Tresch, J.; 2007, The daguerreotype’s first frame: François Arago’s moral economy of
  • instruments. Studies in History and Philosophy of Science, 38; 445–476.
  • • Turgut, Sadi; 2005, “Genel Görelilik”, Bilim ve Teknik Dergisi. Erişim adresi: http://biltek.
  • tubitak.gov.tr/pdf/genelgorelilik.pdf. Erişim tarihi: 16.06.2015
  • • Zizek, Slavoj; 2000, Welcome to the Desert of the Real. London: Verso.