BANKSY’NİN SOTHEBY’S GALERİSİ’NDE GERÇEKLEŞTİRDİĞİ PERFORMANSIN BİR OLGU OLARAK SANAT TARİHİ SÜRECİNDEKİ YERİ

Bu makalede sanat tarihi süreci içinde gerçekleşen gelişmelerde belirleyici olankimi sanatçıların ortaya koydukları sanat yaklaşımları ile elde ettikleri konum Banksy’ninkonu olan performansını konumlandırmamıza temel oluşturacak şekilde kısaca irdelenmiş;Banksy’nin dayandığı düşünsel zemin, bazı düşünürlerin sanata ilişkin fikirleriyledesteklenmiştir. Makale Banksy’nin tanınan bir tablosu üzerinden gerçekleştirdiğiperformansıyla süreç içinde gerçekleşen gelişmeler, tepkiler ve sanat yapıtının ele alınışbiçiminin ortaya çıkardığı sürecin kuramsal bir değerlendirmesini içermektedir. Böylecesanat yapıtının oluşma süreci, yapıtın sanatçı, sanat eleştirmeni ve izleyici açısındandeğişkenliği ile yapıtla birlikte ortaya konan performansın sanat tarihi süreci içindekiyeri belirlenmeye çalışılmaktadır. Banksy, yapıtlarında genellikle dünyada gerçekleşensiyasal ve sosyal olayların ortaya çıkardığı sonuçları eleştirel bir dil ile ele alan, protestkimliğe sahip bir sanatçıdır. Başlangıçta seçkin sanat çevrelerinde dikkate değer bulunmasada halkın önemli bir kesiminde adeta modern Robin Hood’a dönüşen tavrı ile sempatikazanmıştır. Sanatçı bir müzayedede satışa sunduğu Balonlu Kız yapıtıyla gerçekleştirdiğiperformansla ilgi odağı olmuş, sanat çevrelerinde geniş yankı uyandırmıştır. Banksy’nin buperformansı postmodern dönemin sanat anlayışındaki kırılganlık, değişkenlik ve sürekliliknedeniyle sanat eleştirmenleri, izleyiciler ve medyanın yanı sıra bizatihi sanatçının dahilolduğu bakış ile düşünce zeminini yaratmıştır. Banksy’nin Balonlu Kız adlı ilk grafitiçalışması bir köprünün ayağını oluşturan duvara şablonla çizilen bir yapıt iken onu birtabloya, ardından müzayedenin gözde bir nesnesine, oradan da seçkin sanat çevrelerindekitartışmanın merkezine götüren şey bu performansın bir olgu olarak sanat sürecindekiyerini ve önemini sorgulatmıştır. Gerçekleştirdiği performansın ortaya çıkardığı süreç birdüşünceyi yeni bir perspektifle ifade etmeyi amaçlamış olsa da sanatçının umduğundanfarklı gelişmeler, amaçladığının ötesinde yeni bir durum ortaya çıkarmıştır.

PLACE OF BANKSY’S PERFORMENCE IN SOTHEBY’S GALLERY AS A CASE IN ART HISTORY PROCESS

Bansky is a protesting artist whose works’ themes are usually about the results of political and social incidents in the world and his way of expressing them in his works is through a critical evaluation of these incidents’ results. In the beginning, he was not considered as a remarkable artist, however, for a large part of the society, he was perceived as ‘Robin Hood’ and he earned public affinity. He was the center of attraction with his performance and his work named ‘Girl with baloon’ in an auction and with the debates about it, he was heard widely by arts society. “The Girl with baloon” expresses an innocent girl with her lovely looking eyes, her hope spreading by the wind, and her dreams despite of citizens’ lost innocence, peoples’ lone identity and their distant relations in lost, air polluted and skyscraper invaded cities in a simple way. This expressions’ highlighted emotions are not things a citizen can ignore. The work touched any citizens’ emotions even just for a second. Bansky’s this performance- although not everything happened as planned- created a ground of thought which includes the audience, the media, the critics and the artist himself due to changes of the new era art understanding, fragility, variability and continuity. This article is about Bansky’s emergence of performance over a known paint, developments, reactions and finally an institutional evaluation of this new situation. Bansky’s first graffiti work ‘Girl with baloon’ was painted by getting help from a stencil on a bridge pier wall. It turned out to be a paint first, then a popular subject of the auction and later on, it became the center of discussions in conceptual art societies. Thus, these phases led one to analyse his performance’s place in art process and its importance. By this evaluation, it may be seen that Bansky’s performance is within the framework of specific measurements of describing the previous art eras. The process that Bansky’s performance created, is because of the aim to express a new idea through a new perspective. However, the developments occurred different than the artist expected caused a new situation beyond the artist’s aim. Therefore, this is the proof that artists cannot be independent from society, art’s measure of worthiness can only be conducted by the society, and artists created identities will always be ahead of their names. Bansky is an artist who increases his influence in change, transformation and development occur in society. This is because Bansky is a good observer and he performs social emotions in a simple, unconcerned and critical way. His works are products of deep thoughts and this causes him to create a synthesis without being in articulation. Also, Banksy’s effort to transform idea into production takes precedence over the concrete presence of work. This is the approach that keeps Banksy different than many other artists who try to find echo and retribution whilst exhibiting extraordinary works without having convol

___

  • Anderson, P. (2011). Postmodernitenin Kökenleri, (Çev: Elçin Gen). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Banksy. (2005). Wall of Piece. United Kıngdom: Century Publish.
  • Banksy. (2018). Works by Banksy at Sotheby’s. (https://www.sothebys.com/en/ artists/banksy) Erişim tarihi: 1.01.2019
  • Banksy. (2018a). Kişisel sosyal medya hesabı: https://www.instagram. c o m / p / B o m X i j J h A r X / ? u t m _ s o u r c e = i g _ s h a r e _ sheet&igshid=1b93quyodsw49 Erişim Tarihi: 08/10/2018
  • Banksy. (2018b). Outside graffiti: http://www.banksy.co.uk/out.asp erişim tarihi: 10.10.2018
  • Baranseli, S. E. Bir Protesto Aracı Olarak Sanat, Yeni Medya Etkisi ve Banksy Örneği, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7/16, 264- 280.
  • Danto, A. C. (2014). Sanatın Sonundan Sonra, (Çev: Zeynep Demirsü), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Danto, A. C. (2015). Sanat Nedir?, (Çev: Zeynep Baransel), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Freeland, C. (2008). Sanat Kuramı, (Çev: Fisun Demir), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (1998). Aesthetics: Lectures on Fine Arts (Vol.2), (Trans.: T. M. Konx), New York: Oxford University Press.
  • Hughes, M, (2017). Banksy Was Here: State Strategy Versus Individiul Tactics in the Form of Urban Art, The Journal of Historical Studies, Vol. 1, No. 1, 1-10.
  • Kant, I. (2005). Critique of Judgement. Trans.: J. H. Bernard. New York: Barnes and Noble Books.
  • Kuspit, D, (2014). Sanatın Sonu, (Çev: Yasemin Tezgiden), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ranciere, J, (2016). Estetiğin Huzursuzluğu, (Çev: Aziz Ufuk Kılıç), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Saka, Y, (2012). Politik Sanatın Uzlaşmacı Yüzü, Skopbülten. (http://www.e-skop. com/skopbulten/banksy-politik-sanatin-uzlasmaci-yuzu/994), Erişim Tarihi: 19/11/2018.
  • Selvi, Y., Koca, B. (2016). Banksy’yi Anlamak, SDÜ Art-E, 9/18, 278-306.
  • Shiner, L, (2013). Sanatın İcadı, (Çev: İsmail Türkmen), İstanbul: Saat ve Kuram.
  • Shepherd, J. & Stolworthy, J. (2019). Banksy: The best artworks from the mysterious guerrilla artist, (Haber Videosu), INDEPENDENT, (https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/news/ banksy-art-work-street-artist-who-is-gallery-graffiti-a8593666. html) Erişim Tarihi: 18/01/2019
  • Skopbülten, (2014). Banksy Muraline Sansür. (http://www.e-skop.com/skopbulten/ banksy-muraline-sansur/2138) (Erişim Tarihi: 10/01/2019)
  • Skopbülten, (2015). Grafitinin Tarihsel Gelişimi: Protesto Aracından Yatırım Aracına. (http://www.e-skop.com/skopbulten/graffitinin-tarihselgelisimi- protesto-aracindan-yatirim-aracina/2301) (Erişim Tarihi: 10/01/2019)
  • Thompson, A, (2013). Romantizmin Yankısı: Eylemci Sanat ve Burjuva Hayat Deneyiminin Sınırları, (Çev.: Elçin Gen), Skopdergi, S.5. (http:// www.e-skop.com/skopdergi/romantizmin-yankisi-eylemci-sanatve- burjuva-hayat-deneyiminin-sinirlari/1588) (Erişim Tarihi: 10/01/2019)