OSMANLIDA HUZUR DERSİ ÖRNEKLERİ  TAHLİL ve TENKİTLİ TEFSİR METNİ NEŞİRLERİ II 

Osmanlı padişahlarının huzurunda Ramazan ayında Kurân-ı Kerîm tefsirine dair yapılan dersler,Huzur-i Hümâyûn Dersleri adıyla anılagelmiştir. Sultan II. Abdülhamit huzurunda, Yanyalı el- Hâc Ömer Lütfi Efendi isimli mukarrir tarafından takdim edilen ve A râf suresinin 35 ve 36.ayetlerini konu alan tefsir dersi, bu derslerin güzel bir örneğini oluşturmaktadır. Hicrî 1294yılının Ramazan ayında icra edilen bu derste, Ömer Lütfi Efendi dersi takrîr/tefsir ettikten sonrakendisine otuz iki tane soru yöneltilmiştir. Bu soruların neredeyse tamamı, Arap Dili ve Belaga- tine ait konularla ilgilidir.

Examples Of Lessons Of Huzur-i Humaayuun In The Ottoman Critical Edition Of Commentary Text With Dissection And Criticizing II

The lessons, which have been performed in Ramadan in the presence of the Ottoman sultans onthe exegesis of the Quran, called Lessons of Huzur-i Humaayuun. One of the good examples ofthese lessons was the commentary on the 35th and 36th verses of Sura al-A raf, which presen- ted by al-Hajj Umar Lutfi Efendi in the presence of the Sultan Abdul-Hamid, the Second, in themonth of Ramadan in 1294 AH. After the presentation, thirty-two questions were directed toUmar Lutfi Efendi, and nearly all of these questions were related to the nature of Arabic langu- age.

___

  • Abdülazîz Buhârî, Alâüddin Abdülazîz b. Ahmed b. Muhammed (ö. 730/1330), Keş‐ fü’l‐esrâr  an  Usûli fahri’l‐İslam  Pezdevî,  (zabt,  tlk.  ve  thrc.  Muhammed  Mu‘tasım‐Billah Bağdâdî), Beyrut: Dâru’l‐kitâbi’l‐Arabî 1997. 
  • Âmidî,  Ebu’l‐Hasen  Seyfeddin Ali b. Muhammed b.  Salim (ö.  631/1233), İhkâm fî  usûli’l‐ahkâm, (thk. Abdürrezzak Afîfî), Beyrut: el‐Mektebü’l‐İslamî ty. 
  • Beyhakî, Ebû Bekr Ahmed b. Hüseyin b. Ali (ö. 458/1066), es‐Sünenü’l‐kübrâ, Hayda‐ rabad: Dâiretüʹl‐maârifi’l‐Osmaniyye 1925. 
  • ______, Şu‘abü’l‐îmân, (thk. Ebû Hacer Muhammed Zaglûl), Beyrut: Dâru’l‐kütübi’l‐ ilmiyye 1990. 
  • Beydâvî,  Ebû  Saîd  Nâsırüddin  Abdullah  b.  Ömer  b.  Muhammed  (ö.  685/1286),  Tefsîru’l‐Beydâvî=Envârü’t‐tenzîl ve esrâru’t‐te’vîl, Beyrut: Müessesetü’l‐a‘lâ li’l‐ matbûât 1990. 
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail (ö. 256/870), Sahîhu’l‐Buhârî, (thk. Musta‐ fa Dîb Bugâ), Beyrut: Yemâme 1990. 
  • ______, el‐Edebü’l‐müfred, Beyrut: Dâru’l‐kütübi’l‐ilmiyye 1985. 
  • Bulut, Ali, Belâgat=Meânî, Beyân, Bedî‘, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakül‐ tesi Vakfı Yayınları 2013. 
  • Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lügat, (yay. hz. Aydın Sami Güney‐ çal), Ankara: Aydın Kitabevi 2007. 
  • Durmuş, İsmail, “İhtibâk”, DİA (Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi), İstanbul 2000, XXI,  553. 
  • Ebû Hayyân, Esirüddin Muhammed b. Yusuf Ceyyânî Endelûsî (ö. 745/1344), Tefsi‐ rü’l‐bahri’l‐muhît, 2. bs. Beyrut: Dâru’l‐kütübi’l‐ilmiyye 2007. 
  • Hayâlî, Şemseddin  Ahmed  b.  Musa (ö.  870/1465), Hâşiye alâ Şerhi Akâidi’n‐Nesefî,  İstanbul: Hacı Muharrem Efendi Matbaası 1862. 
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir b. Muhammed b. Muhammed Tûnûsî, Tefsîru’t‐tahrîr  ve’t‐tenvîr, Tunus 1984. 
  • İbn Ebi’l‐ Hadîd, Ebû Hâmid İzzeddin Abdülhamid b. Hibetullah (ö. 655/1257), Şerhu  nehci’l‐belâga,  (thk.  Muhammed  Ebu’l‐Fadl İbrahim),  Beyrut:  Dâru  ihyai’t‐ türâsi’l‐Arabî 1967. 
  • Kuşeyrî, Abdülkerim b. Hevazin (ö. 465/1072), Kuşeyri Risalesi (Sufilerin İnanç ve Ah‐ lakları), (trc. Dilaver Selvi), 2. bs. İstanbul 2005. 
  • Müttakî Hindî, Alâüddin Ali b. Abdülmelik b. Kadı Han (ö. 975/1567), Kenzü’l‐ummâl  fî süneni’l‐akvâl ve’l‐ef’âl,  (nşr. ve tsh. Bekri Hayyani, Saffet Sakka), Beyrut:  Müessesetü’r‐risâle 1985. 
  • Radî, Radıyyüddin Necmeddin Muhammed b. Hasen Esterabadi (ö. 686/1287), Şer‐ hu’r‐Radî ale’l‐Kâfiye,  (tsh.  Yusuf  Hasen  Ömer),  Tahran:  Müessesetü’s‐sadık  1978. 
  • Râzî,  Ebû Abdullah  Fahreddin  Muhammed b.  Ömer  Fahreddin  (ö.  606/1209), et‐ Tefsirü’l‐kebir=Mefâtîhu’l‐gayb, Beyrut: Dâru’l‐kütübi’l‐ilmiyye 2000. 
  • Siyalkûtî, Abdülhakim b. Muhammed Hindi Pencabi (ö. 1067/1656), Hâşiyetü’l‐Kâdî  li‐Abdülhakim Siyalkûtî, İstanbul: Dâru’t‐tıbâati’l‐âmire 1853. 
  • Süyûtî, Ebu’l‐Fadl Celaleddin Abdurrahman b. Ebî Bekr (ö. 911/1505), İtkân fî ulûmi’l‐ Kur’ân, (tlk. Mustafa Dîb Bugâ), Dimaşk: Dâru İbn Kesîr, 1987. 
  • Şeyhzade, Muhyiddin Mehmed Kocevî (ö. 951/1544), Hâşiyetu Şeyhzade alâ Tefsiri’l‐ Kâdî Beydâvî, İstanbul: Hakikat Kitabevi 1988. 
  • Teftazânî,  Sadeddin  Mesud  b.  Ömer  b.  Abdullah  (ö.  792/1390),  Şerhu’l‐akâidi’n‐ Nesefiyye, (thk. Muhammed Adnan Derviş), yy. ty. 
  • Temizer, Aydın, “Osmanlıda Huzur Dersi Örnekleri, Tahlil ve Tenkitli Tefsir Metni  Neşirleri I”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sakarya: 2013, cilt:  XV, sayı: 28, s. 65‐92. 
  • ______, Kur’ân Tefsirinde Karine, İstanbul: Pasifik Ofset 2014. 
  • Yanyalı, Hacı Ömer Lütfi Efendi, Huzur Dersleri, Topkapı Sarayı Kütüphanesi, III.  Ahmed Kitaplığı, nr. 3525, vr. 7b‐15a. 
  • Zehebî, Ebû Abdullah Şemseddin Muhammed b. Ahmed b. Osman (ö. 748/1348),  Tarihu’l‐İslâm ve vefeyâtü’l‐meşâhîr ve’l‐a‘lâm, (thk. Ömer Abdüsselam Tedmu‐ ri), Beyrut: Dâru’l‐kitâbi’l‐Arabî 1991. 
  • Zemahşerî, Ebu’l‐Kâsım Cârullah Mahmud b. Ömer b. Muhammed  (ö. 538/1144),  Keşşâf an hakâiki gavamidi’t‐Tenzîl ve uyûni’l‐ekâvil fî vucûhi’t‐te’vîl, (tsh. Mu‐ hammed Abdüsselam Şahin), Beyrut 2003.