KUR’ÂN’A GÖRE HAKİKATİ ALGILAMADA ÖMRÜN YETERLİLİĞİ VE BUNUN ÖNÜNDEKİ ENGELLER

Bu makalede hakikat kavramının içeriği olarak “Doğrusu biz Allah'a aidiz ve muhakkak O'na döneceğiz”(el-Bakara 2/156) ayeti esas alınmıştır. Girişte insan-zaman ilişkisine değinilmiş, daha sonra ömür ve hakikat kavramları irdelenmiştir. Kur'an'ın hakikatin anlaşılması için insana yeterli olacak bir ömür verildiğine dair ayetleri incelenmiştir. Kur'an'a göre hakikatin anlaşılmasında ömür yeterlidir. Ancak buna bazı engeller vardır. Bu engellerin bir kısmı şunlardır: Allah'ı tanımamak,insanın kendini tanımaması, hevaya uymak, kalpteki maraz, uzun yaşama hırsı, kötü arkadaş, dünya hayatının zahirine takılmak, dünya hayatını tercih etmek, tembellik, eğlence oyalanma,düşünmemek, çoğunluğa uymak, lüzumsuz işler ve gaflet.

The Adequacy of Life in Understanding the Truth According to the Qur’an and Obstacles which Face It

In this article we take as the concept of truth the verse “In fact we belong to Allah and we actually turn to Him” (al-Baqarah 2/156.) In the introduction we touch upon the topic of man and timeand later explore the concept of life and truth. Verses in the Qur’an state that man has been given sufficient time of life to understand and find truth. According to the Qur’an a lifetime is sufficient enough time to find and understand truth. However there are some obstacles. These obstacles consist of not knowing Allah (God), not knowing one’s self, surrendering to desires, sickness of the heart, the ambition of longer life, bad friends, becoming tangled to the beauty of the surface of the world, preferring the worldly life, laziness, being distracted by entertainment, not thinking, following the majority / peer pressure, wasting time with unnecessary things and heedlessness. 

___

  • Albayrak, Halis, Tefsir Usûlü, İstanbul: Şule Yay., 2009.
  • Beyzavî, Abdullah b. Ömer b. Muhammed, Envârü’t-tenzil ve esrârü’t-te’vîl, İstanbul: Dersaadet, ts.
  • Kurt, Hasan, “Semantik Açıdan Dehrî Kavramı ve Kelamcıların Dehrîlere Bakışı”, SAÜİFD, Sayı: 14, Sakarya 2006, s.111-139.
  • Kurtubî, Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-Câmi’ li-ahkâmi’l-Kur’ân, Beyrut: Müessetü’r Risale, 2006.
  • Kuşeyrî, Abdülkerim, Kuşeyrî Risalesi, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergâh Yay., 1999.
  • Kutub, Seyyid, Fî Zilâli’l Kur’ân, Beyrut: Darü’l Arabiyye, ts.
  • Mahallî, Celâleddin Muhammed b. Ahmed b. Muhammed - es-Suyûtî, Celâleddin Abdurrahman b. Ebû Bekr, Tefsîrü’l-Celâleyn, Darü İbn Kesir, ts.
  • Merâğî, Ahmed Mustafa, Tefsîrü’l-Merâğî, 1. baskı, 1946.
  • Müneccid, Muhammed Nureddin, el-İştirâkü’l-lafzî fi’l-Kur’âni’l-Kerîm, Dımeşk: Darü’l-Fikr, 1999.
  • Öztürk, Mustafa, “Kur’ân’da ve İslam Öncesi Arap Düşüncesinde “Dehr” Kavramı”, OMÜİFD, Sayı: 16, Samsun 2003, s. 251–270.
  • Pascal, Blaise, Düşünceler, çev. Metin Karabaşoğlu, İstanbul: Kaknüs Yay., 3. baskı, 2000.
  • Râzî, Fahrüddîn İbn Allâme Ziyâuddîn Ömer, Tefsîrü’l-Fahri’r-Râzî, Darü’l Fikr,1981.
  • Seâlibî, Abdurrahman b. Muhammed, Cevâhirü’l-hisân fî Tefsîri’l-Kur’an, Darü İhyai’t- Türasi’l-Arabî, Beyrut ts.
  • Stor, Anthony, (Derleyen), Jung’dan Seçme Yazılar, çev. Levent Özşar, Ankara: Dost Kitabevi Yay., 1. baskı, 2006.
  • Şeker, Suna, Kurân’ı-Kerim’de Hak Kavramı, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Fı- rat Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ 2009.
  • Taberî, Ebû Cafer Muhammed b. Cerîr, Câmiu’l-beyân an tevîli âyil-Kur’ân, Kahire 2001.
  • TDK Türkçe Sözlük, 10. baskı, Ankara 2005.
  • Türkyılmaz, Çetin, “Hegel’de Gerçekleşme Kavramı”, HÜEFD, Ankara 2011, Sayı: 1.
  • Uygur, Mermi, Yaşama Felsefesi, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 4. baskı, 1993.
  • Yurtbaşı, Metin, Sınıflandırılmış Türk Atasözleri, İstanbul: Bilge Matbaası, 2003.
  • Zebîdî, Seyyid Muhammed Murtaza el Hüseynî, Tâcül-arûs, thk. Mustafa Hicazî, Ku- veyt 1989.
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kasım Mahmûd b. Ömer, Esâsü’l-Belâğa, Beyrut: Darü’l-Kütübi’l- İlmiyye, 1998.
  • Zin, Muhammed Bestam Rüşdi, el-Mu’cemü’l-Müfehres li-maâni’l-Kur’âni’l-Azîm, Dımeşk: Darü’l-Fikr, 1995.