Şarkı eğitiminde iletişim, dil ve kültür

Bu araştırmada ses eğitimcilerinin iletişim bilgi ve becerileri ile estetik ve artistik tutumları incelenerek, dil ve kültür bilgilerini, duygu ve düşüncelerini öğrenciye sunma şekillerinde derin bir anlayışa yönelebilmesi için bir bakış açısı oluşturmak amaçlanmaktadır. Şarkı eğitiminde iletişimin gerekliliği hangi boyutta olmalıdır? Şarkıda kullanılan dilin fonetik, semantik ve morfolojik özelliklerinin bilinmesi icra kalitesini artırır mı? Şarkı eğitimde kültür, kültürleme, kültürlenme ve kültürleşme hangi yönde gerçekleşir? soruları, araştırmanın problem durumunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada “nitel” yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın modeli; “betimsel analiz” ve “içerik analizi modeli” dir. İçerik analizinde verilerin elde edilebilmesi için; “kaynak tarama” ve “yarı yapılanmış görüşme” yöntemleri kullanılmıştır. Şarkı eğitiminde öğretimsel iletişimin kullanılması ile duygu, bilgi ve becerileri paylaşarak davranış değişikliği meydana getirebilmek için kültür, dil ve iletişim becerileri, empati (duygudaşlık), sempati, özgecilik ve psikolojik sağlamlık konularının değerlendirilmesi, çalışmanın önemini göstermektedir. İletişim, davranış değişikliği meydana getirmek üzere fikir, bilgi, haber, tutum ve becerilerin paylaşılması sürecidir. İletişim becerilerine sahip olan kişiler yaşantılarında karşılaştıkları tüm olumsuz ve engelleyici durumları daha kolay ve sağlıklı şekilde atlatabilmektedirler. Diğer insanlarla olan ilişkileri daha tatmin edicidir ve meslek hayatları daha başarılı olmaktadır. Empati, sempati ve özgecilik kavramlarını çok iyi kullanabilmelidir. Psikolojik sağlamlıkla da risk, olumsuzluklarla mücadele etme yeteneği ve kişinin olumsuz olay sonrası yeni duruma adaptasyonu gibi faktörler ön plandadır. Çalışmada ses eğitimi ve şan eğitiminde kullanılan 2 örnek şarkının dil ve kültür özellikleri de incelenmiştir. Elde edilen tüm veriler analiz edilmiş ve çözümlenmiştir. Sonuç olarak, şarkı eğitiminde iletişimin önemli olduğu, şarkıların yazıldığı dil ve kültür özelliklerinin iç içe kullanılarak çok kapsamlı bir şarkı çalışması yapılması ile icranın etkili yönde artacağı önemli sonuçlar arasındadır. Şarkı eğitiminde tüm tekniklerin üst seviyede kullanılması ile birlikte geliştirilecek özgün, kültürel ve estetik anlayışın şarkı icrasına olumlu katkılar sağlayacağı öneriler arasındadır.

___

  • Akarsu, S. (2017). Türkiye’de Günümüz Müzik Kültürü Üzerine Bir İnceleme, Journal Of Social And Humanities Sciences Research Dergisi, Kastamonu Üniversitesi: Cilt: 4, 883-890.
  • Akarsu, B. (1998). Dil-Kültür Bağlantısı, İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Açıköz, K. Ü. (1996). Etkili Öğrenme ve Öğretme, İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pegem Akademi.
  • Baymur, F. (1978). Genel Psikoloji, 4. Baskı, İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Çelebioğlu, E. (1986). Tarihsel Açıdan Evrensel Müziğe Giriş, İstanbul: Akademik Kitap Serisi: 42.
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim, Geliştirilmiş 4. Baskı, Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Dökmen, Ü. (1994). Sanatta ve Gümlük Yaşamda İletişim Çalışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık ve MAT. SAN. TİC. A.Ş.
  • Durak, M., Şenol, E., Kocatepe, U. (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji, İkinci Basımdan Çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Gerrig, R. J., Zimbardo, P.G. (2015). Psikolojiye Giriş Psikoloji ve Yaşam, 19. Basımdan Çeviri, Çeviren: Yrd. Doç. Dr. Gamze Sart, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Göçgün, Ö. (2012). İnsanın Dünyası, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 28. Basım, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Komisyon. (2017). Pedagojik Formasyon için Öğretim İlk eve Yöntemleri, 3. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kumcağız, H., Yılmaz, M. Çelik, S. B., Avcı, İ. A., (2011). Hemşirelerin İletişim Becerileri, Samsun İl Örneği, Dicle Tıp Dergisi, 38 (1).
  • MacDonald, R. A., Miell, D. (2000). Creativity and music education: The impact of social variables, International Journal of Music Education, (1).
  • Moğulbay, D. (2010). Çoksesli Koro Müziğinde Kullanılan İtalyanca Yapıtlardan Seçilen Örneklerin Telaffuzları Ve Türkçe Tercümeleri İle İtalyan Dilinin Fonetik Özellikleri, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Moğulbay, D. (2020). Ortaçağdan 21. Yüzyıla Oratoryo Örnekleri Üzerine Bir Çalışma, INIJOSS Uluslararsı Hakemli Dergisi, Malatya: Aralık Ayı, Sayı: 2, Cilt: 9.
  • Moğulbay, D. (2021). Çoksesli Koro İçin Bestelenen Orhan Kemal Şiirlerinin Sosyo-Kültürel ve Müziksel Olarak İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Malatya İnönü Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Moğulbay, D. (2021). An Analysis Of The Pronunciation And Translation Of Arie Antiche, Aria, And Neapolitan Pieces Included In The Repertoire Album Used For Voice Training In The Company Of Piano Tunes, Epitome: International Journal of Multidisciplinary Research, The journal has been uploaded in UGC CARE PORTAL. (RTI) Page No. 40, http: //www. epitomejournals.com Vol. 7, Issue 9, September 2021, ISSN: 2395-6968.
  • Moğulbay, D. (2021). “Assessment of songs used as repertoire in vocal education in accordance with poetry, culture and language”, (pp. 394-414), “Ses eğitiminde repertuvar olarak kullanılan şarkıların şiir, kültür ve dil açılarından değerlendirilmesi”, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (25), 394-414, DOI: 10. 29000/rumelide. 1038668.
  • Say, A. (1985). Müzik Ansiklopedisi, Cilt:4, Ankara: Başkent Yayınevi, Sanem Matbaası.
  • Say, A. (2009). Müzik Sözlüğü, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Omrod, J. E. 82013). Öğrenme psikolojisi (Çev. M. Baloğlu), Ankara: Nobel Yayıncıclık.
  • Özer, A. K. 82001). İletişimsizlik Becerisi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Polat, S. (2016). Türkiye’deki Ses ve Şan Eğitiminin Köken Kaynaklı Algıda Yarattığı Kavram Karmaşası Üzerine Bir Değerlendirme ve Yaklaşım Önerileri, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 2 (1).
  • Say, A. (2012). Müzik Sözlüğü, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Tarhan, N. (2017). Toplum Psikolojisi ve Empati, 10. Baskı, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Töreyin, M, A. (2008). Ses Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yöntemler, Ankara: Sözkesen Matbaacılık Tic. Ltd. Şti.,1. Baskı.
  • Yalın, İ. H. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme, İzmir: Nobel Basımevi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurga, C. (2005). Dünya Coğrafyasında Uluslararası Sanat Müziği, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Erişim adresi: https://lyricstranslate.com (Erişim tarihi: 10. 05. 2023).
  • Erişim adresi: https://www.turkedebiyati.org/a_kadir.html (Erişim tarihi: 17.06.2023).
  • Erişim adresi: https://www.turkedebiyati.org/omer-hayyam/ (Erişim tarihi: 16.06.2023).
  • Erişim adresi: https://www.nedir.com/rubai (Erişim tarihi: 17.06.2023).
  • Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Francesco_Gasparini (Erişim tarihi: 18.06.2023).