ZEKATIN GELİŞİMİ ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI

İlahi Kanun'un birliği, kökenleri Hz. İbrahim (as)'e dayanan fakat daha sonra Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam şeklinde üç büyük dine ayrılan monoteist dinlerde görülür. Bu tek tanrılı dinler arasında çeşitli alanlarda uygulama birliği vardır. Böyle bir alan İslam geleneğinde zekattır ve genellikle Hıristiyanlık ve Yahudilikte "fakirin hakkı" olarak nitelendirilir. Adı her ne olursa olsun Zekat ya da "fakirin hakkı" her üç semavî dinde önemli bir İlahi kurumdur. Bu makalenin amacı o dinlerde Zekat kurumunun gelişimini ve Zekat'ın kapsamını incelemek ve dikkatle gözden geçirmektir. Çağdaş Müslüman ülkelerde zekatın yönetimi ve dağıtım süreci o toplumdaki en yaygın İslâmî düşünce ekolüne ve bu toplumlardaki hükümetin teokratik bağlılık düzeyine göre değişir

Development of Zakah and Zakah coverage in monotheistic faiths

The unity of Divine Law is reflected in monotheistic faiths having their origin with Prophet Abraham (pbuh), but later divided into three major religions: Judaism, Christianity, and Islam. There is a unity of Divine practice in a variety of areas among these monotheistic faiths. One such area is Zakah, in Islamic tradition, and often characterized as “the poor due” in Christianity and Judaism. By whatever name, Zakah or “the poor due,” is an important Divine institution in all three monotheistic faiths. The purpose of this paper is to trace and examine the development of the Zakah institution and Zakah type coverage in those faiths. The administration and process for distribution of Zakah in contemporary Muslim states varies depending on the school of Islamic thought most prevalent in that society and the level of theocratic involvement of the government in those societies

___

  • Ebû Ubeyd, A.Q.I.S. (1969/1353 H.), Kitab el-Emval (The Book of We-alth), Maktabat el Kulliyat, el-Ezheriyeh, Kahire. Ahmed, Z. (1989), “Public finance in Islam”, IMF Working Paper No. WP/89/68, IMF, Washington, DC. El- Kattânî, A.A.H. (n.d.), e't- Tarâtibü'l- İdâriyye, C. 1, Hasan Ju’na and M. Emin Damaj, Beyrut. El-Mâverdî, A.H.A. (1966), El-Ahkâm's- Sultâniyeh ve'l- Vilâyatü'- Dîniyye (The Principles of Government), Mektebât el- Kulliyât el-Ezheriyeh, Kahire. El-Kardâvî, Y. (1973), Fıkhü'z- Zekah, 2. baskı, Müessesâtü'r- Risâleh, Beyrut. Chowdhury, M.A. (1980), “The role of Az-Zakah in resource alloca-tion”, Rakîbu'z Zamân içerisinde, M. (bsk.), Some Aspects of the Economics of Zakah, Müslüman Sosyal Bilimciler Derneği, Plainfi-eld, IN, s. 159-69. Chowdhury, N. (1983), “Aggregate demand and Al-Zakah”, Thoughts on Economics, C. 4, No. 9, s. 1-8. El-Dîn, S.I.T. (1986), “Allocative and stabilizing functions of Zakah in an Islamic economy”, makale, İslam Devleti'nde Maliye Politikası ve Kalkınma Planlaması üzerine Uluslararası Seminer'de sunul-muştur, İslâmabat. Kahf, M. (1986), “Comments on S.I. Tag El-Din’s ‘allocative and stabi-lizing function of Zakah in an Islamic economy’”, makale İslâmî bir Devlet'te Maliye Politikası ve Kalkınma üzerine Uluslararası Seminer'de sunulmuştur. Kahf, M. (1993/1413 H.), Zakah Management in Some Muslim Socie-ties, İslâmî Araştırma ve Eğitim Enstitüsü, Cidde. Khan, M.F. (1985), “Macro consumption function in Islamic fra-mework”, Journal of Research in Islamic Economics, C. 1, No. 2, s. 1-24.