Kültürel Melezleşme Olgusunun Karadeniz Popüler Müziği Üzerindeki Görünümü

Bu çalışmada 90’lı yıllarla birlikte popüler anlamda etkisini göstermeye başlayan Karadeniz müziğinin, kültürel melezleşme bağlamındaki değişim ve dönüşümü incelenmiştir. Müzikal bir temsil tarzı olarak popüler Karadeniz müziğinin hangi türlerle etkileşim gösterdiği ve öne çıkan biçimlerin neler olduğu bu çalışmanın temel konusunu oluşturmaktadır. Kültürün değişebilir özelliğinin bir yansıması olarak, müzik pratikleri de melezleşmeye açıktır. Günümüzde farklı müzik kültürlerinin bir arada kullanımı yaygınlık kazanmış, bu yaygınlık, yerel müzik pratiklerine de yansımıştır. Popüler bir eğilim olarak, yerel müzik pratiklerini de içerecek şekilde melez müzik kavramının hangi koşullarda oluştuğu konusu, Karadeniz müzikleri örneklemi ile açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmada yöntem olarak literatür ve albüm taraması yapılmıştır. Dolayısıyla kültürel melezleşme konusu müzik bağlamında ele alınırken, Fuat Saka ve Kazım Koyuncu albümlerinin bazı eserleri veri olarak değerlendirilmiştir. Buna göre özellikle Karadeniz’in doğu bölgelerine ait halk müziği türlerinin, Fuat Saka yorumu ile caz armonisi kazanarak şekillendiği, Kazım Koyuncu özelinde ise zaten Anadolu Rock adıyla geçerlilik kazanmış olan türün, Karadeniz Rock ismini alarak melezleştiği ortaya çıkarılmıştır
Anahtar Kelimeler:

Melezleşme, Karadeniz Müziği

The View Of The Cultural Miscegenation Fact On The Black Sea Popular Music

In this study, the change and transformation of the Black Sea music, which started to Show its effect in the 90s, in the context of cultural hybridization was examined. As a musical representation style, which genres of popular Black Sea music interact and what are the prominent forms constitute the main subject of this study.As a reflection of the changeable feature of the culture, music practices are also open to hybridization. Nowadays the combination of different music cultures has become widespread and this prevalence is also reflected in local music practices. As a popular trend, the subject of hybrid music concept, including local music practices, was tried to be explained with the Black Sea music sample.In the study, literature and album scanning were done as a method. Therefore, while the subject of cultural hybridization is dealt with in the context of music, some works of Fuat Saka and Kazım Koyuncu albums are evaluated as data. Accordingly, it was revealed that folk music genres, especially in the eastern regions of the Black Sea, were shaped by gaining jazz harmony with the interpretation of Fuat Saka. In the case of Kazım Koyuncu, the genre that was already valid under the name of Anatolian Rock became hybridized under the name of Black Sea Rock

___

  • Akkaş, S. (2013). Senkretizm Bağlamında Karadeniz Rock Olgusu: Grup Marsis Örneği. Dokuz
  • Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir. Bauman, Z. (2014). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. (Beşinci Basım). (Çev. Abdullah Yılmaz). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bhabha, H. K. (2016). Cultural Diversity and Cultural Differences,
  • Blacking, J. (1973). How Musical is Man. University of Washington Press, United States of America.
  • Bourse, M. (2009). Melezliğe Özgü. (çev. Işık Ergüden). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Burke, P. (2011). Kültürel Melezlik. (çev. Mustafa Topal). Asur Yayınları, İstanbul.
  • Çayan, E. (___). Denizin Çocukları Karadeniz’in Asi Sesi Zuğaşi Berepe. Hurdacı Dergisi. Dönmez, B.M. (2019). Etnomüzikolojinin Temel Kavramları. (Birinci Basım). Bağlam Yayınları,, İstanbul.
  • Feld, S. (2000). A Sweet Lullaby for World Music: Public Culture. Cilt 12, s. 145-171.
  • Girgin, G. (2015). 9 / 8 Roman Dansı: Kültür, Kimlik Dönüşüm ve Yeniden İnşa. Kolektif Yayınları, İstanbul.
  • Göle, N. (2000). Melez Desenler. Metis Yayınları, İstanbul.
  • Güvenç, B. (2010). İnsan ve Kültür. Boyut Yayın Grubu, İstanbul.
  • Hall, S. (2014). Yerel ve Küresel: Küreselleşme ve Etniklik. (Çev. Hakan Tuncel). Mülkiye Dergisi, Cilt 38, Sayı 2.
  • Hannerz, U. (1998). Çevre Kültür Senaryoları, Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi: Kimlik
  • Temsilinin Çağdaş Koşulları. (Çev. Gürcan Seçkin, Ümit Hüsrev Yolsal). Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi: Kültürel Psikoloji. Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Kahveci, O. (2018). Laz Müziği: Yerel Pratikler, Yeniden İnşa. Bitirme Çalışması, İstanbul
  • Teknik Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuvarı, İstanbul. Lull, J. (2000). Popüler Müzik ve İletişim. Çivi Yazıları Yayınları, İstanbul.
  • Makas, M, Bila, B, Alparslan, P. (2017). Evrenselliğin Karesi Olan Karadeniz Asi Havasından
  • Müziğine Yolculuk. Zamazingo Dergisi, 1. Sayı, s. 13. Millet, J. (2013). Understanding American Culture From Melting Pot to Salat Bowl, Cultural Savvy.
  • Mudge, K, Janic, J, Scofield, S, Goldschmidt, E. (2009). A History of Grafting, Horticultural Revievs, 35.
  • Mutlu, K. (2015). Kültürel Melezlik Bağlamında Tepecik Filarmoni Orkestrası. E. Ü. Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, Sayı 6. Satır, Ö. C. (2016).
  • Müzikolojide İki Yeni Kavram: Scene ve Yerel Sound. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 9, Sayı 1. Smith, P. (2007). Kültürel Kuram. (İkinci Basım). (Çev. Güzelsarı ve Gündoğdu). Babil Yayınları, İstanbul.
  • Tomlinson, J. (2013). Küreselleşme ve Kültür. (İkinci Baskı). (Çev. Arzu Eker). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Uluç, G, Süslü, B. (20, I17). Kültürel Karşılaşmalar Melez Müzikler. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, TOJDAC July Volume 7, Issue 3. www.kimkimdir.gen.tr, Fuat Saka (1952, __), 13.03.2020 tarihinde erişim sağlandı.