Hz. Peygamberin Mekke Dönemi Mücadelesine Panoramik Bir Bakış

Hz. Muhammed’in (a.s) mücadelesi hakkı tebliği ile eş zamanlı olarak başlamıştır. Allah Rasulü ilk dönemde insanları İslam’a tek tek davet etmiş (gizli davet dönemi) bir süre sonra gelen ilahi emirle kitlesel olarak davet faaliyetini sürdürmüştür (açık davet dönemi). Müşrikler başlangıçta bu yeni dini ciddiye almamış, tahkir etmişlerdir. Zamanla müntesiplerinin arttığını, kendi yaşam tarzlarının tehlikeye gireceğini görünce, Hz. Peygamberi uzlaşma, iftira, meydan okuma yolu ile etkisiz hale getirmeye çalışmışlardır. Hz. Peygamber’in ve Müslümanların aldırış etmediğini görünce baskı, zulüm ve işkence ile sindirme politikası uygulamışlardır (mücadele dönemi). Bu çerçevede dayak, hapis, ekonomik ve sosyal ambargo, (Yasir ve Sümeyye örneklerinden olduğu gibi) ölümle sonuçlanan işkenceler de dahil her türlü zulmü icra etmişlerdir. Bu zorlu süreçte Kur’an, iman edenlerin yılmaması yollarından dönmemesi için Hz. Peygamber’e ve onun şahsında Müslümanlara bu şartlarda ne yapmaları gerektiğini belirtmiştir. Bu minvalde Allah Rasulü’ne müşriklerin yaptıklarına aldırış etmeyip davetten ve mücadelesinden asla vazgeçmemesi, haddi aşanlara karşı yardımlaşılması ve insanlara zulmeden ve yeryüzünde haksızlık yapanlara karşı durulması emredilmiştir. İndirilen vahyin dosdoğru bir şekilde anlatılıp emredildiği tarzda yaşanılması gerektiği ilan edilmiştir

___

  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî. el-Müsned. nşr. Ebû Hâcir Muhammed Saîd Besyûnî. Beyrut: y.y., 1405/1985.
  • Ateş, Süleyman. Yüce Kur’an’ın Çadaş Tefsiri. ys.: Yeni Ufuklar Neşriyat, ts.
  • Belazuri, Ahmed b. Yahya el-. Ensabü’l-eşraf. Beyrut: Daru’l-fikir, 1996.
  • Beyhaki, Ahmed b. el-Hüseyn el-. Delailü’n-nübüvve. Beyrut: Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1405.
  • Beyhaki, Ahmed b. el-Hüseyn el-. Şuabu’l-iman. ys.: Mektebetü’r-rüşt, 2003.
  • Buhari, Muhammed bin İsmail el-. el-Camiʿu’l-müsnedü’ṣ-ṣaḥiḥu’l-muḫtasar min umuri Resulillah ṣallallahü ʿaleyhi ve sellem ve sünenihi ve eyyamih. ys.: Daru tavki’n-necat, 1422.
  • Cevzi, Ebu’l-Ferec ibnü’l-. Zadü’l-mesir fi ilmi’t-tefsir. Beyrut: Daru’l-kütübi’l-arabi, 1422.
  • Diyarbekri, Hüseyin b. Muhammed ed-. Tarihu’l-hamis fi ahvali enfusi’n-nefis. Beyrut: Daru Sadr, ts.
  • Ebu Şehbe, Muhammed b. Muhammed Ebu. es-Siretü’n-nebeviyye ale davi’l-Kuran ve’s-sünne. Dımeşk: Daru’l-kalem, 1427.
  • Halebi, Nureddin el-. es-Siretü’l-halebiyye, İnsanu’l-uyun fi Ssreti’l-emini’l-me’mun. Beyrut: Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1427.
  • İbn Abdilber, en-Nemeri. el-İstiab fi ma’rifeti’l-Ashab. Beyrut: Daru’l-cil, 1992.
  • İbn Aşur, Muhammed b. Tahir İbn. et-Tahrir ve’t-tenvir- tahrirü’l-ma’ne’s-sedid ve tenviri’l-akli’l-cedid min tefsiri’l-kitabi’l-mecid. Tunus: Daru’t-tunusiyye, 1984.
  • İbn Atıyye, Ebu Muhammed İbn. el-Muharrerü’l-veciz fi tefsiri’l-kitabi’l-aziz. Beyrut: Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1422.
  • İbn Hibban. es-Siretü’n-nebeviyye ve ahbari’l-hülefa. Beyrut: Kütübü’s-sikafiyye, 1417.
  • İbn Hişam, Ebu Muhammed İbn. es-Siretü’n-Nebeviyye. ys.: Mustafa el-Babi el-Halebi, 1955.
  • İbn İshak, Ebu Abdullah İbn. es-Sire ve’ş-şemail. Beyrut: Daru’l-fikr, 1978.
  • İbn Kesir, Ebu’l-Fida İbn. es-Siretü’n-nebeviyye, (min bidaye ve’n-nihaye). Beyrut: Daru’l-ma’rife, 1976.