MÜZİK ÖĞRETMENİ YETİŞTİREN KURUMLARDA PİYANO İLE EŞLİKLEME BECERİLERİ ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME ÇALIŞMASI
Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda, müzik öğretmeni adaylarına eşlik yapabilme becerileri kazandırmaya yönelik dersler, eşlikte kullanacakları temel çalgı olan ve sekiz dönem boyunca devam eden piyano derslerinin yanı sıra üçüncü dönemden itibaren başlayan ve dört dönem boyunca süren armoni -kontrpuan-eşlik dersi ile başlamaktadır. Daha sonra dördüncü dönemde okutulan elektronik org eğitimi ve beşinci yarıyılda eşlik çalma dersleri ile de pekiştirilmektedir. Ancak ilgili araştırmalarda da sıkça belirtildiği gibi öğrencilerin piyano dersi ile ilgili çalışmaları gerek lisans öğretim programı içeriği gerekse öğretim elemanlarının farklı şekilde yönlendirmesi sonucunda eşlik çalmayla ilgili çalışmalardan farklı bir boyutta yürütülmektedir. Konuyla ilgili yapılan çalışmalar incelendiğinde Müzik öğretmenliği Lisans Öğretim Programında eşlik çalabilme becerisini kazandırmaya yönelik hedeflere ulaşmakta çeşitli güçlükler yaşandığı tespit edilmiştir. Bu güçlüklerin, gerek ders içerikleri gerekse derslerin uygulanma biçimleri nedeniyle ortaya çıkması, tüm bu çalışmaların genel değerlendirilmesi ve ana temalarına vurgu yapan böyle bir çalışmanın yapılmasının gerekliliğini oluşturmuştur. Bu bağlamda araştırmanın amacı, eşlik yapabilme becerisi ile ilgili derslerin işleyişindeki aksaklıkların ve nedenlerinin sistematik derleme metodu ile ortaya konması ve bu sorunlara çözüm önerileri getirilmesidir. Araştırma kapsamında "müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano ile eşlikleme becerilerinin kazandırılmasında karşılaşılan problemler nelerdir"? sorusuna yanıt aranmıştır. Bu problemleri tespit edebilmek için ilgili yayınlar sistematik derleme metoduna uygun olarak irdelenmiş ve tespit edilen sorunlar sınıflandırılıp analiz edilerek çözüm önerileri sunulmuştur
SYSTEMATIC COMPILATION RESEARCH ABOUT ACCOMPANİMENT SKILLS WITH PIANO IN MUSIC TEACHER TRAINING INSTITUTIONS
Lessons are given to gain the ability to accompany in music teacher training institutions start with piano continuing for eight semesters that is a main instrument in accompany. Also there are harmony – counterpoint – accompaniment lessons continuing for four semesters. It is also reinforced by electronic org education in the fourth semester and accompaniment lessons in the fifth semester. However, as mentioned frequently in the related researches, the studies about the students’ piano lessons are carried out on a different scale from the works related to the accompaniment play as a result of the instructional contents of the undergraduate curriculum. It has been determined that there are various difficulties in achieving the goals of giving the ability to play accompaniment in the music teacher education program. These difficulties arise because of the content of the course and the way in which the lessons are applied, the general evaluation of all these studies and the necessity of such an emphasis on the main themes. In this context, the aim of the research is to reveal the causes and causes of the failure of the courses related to the ability to companion by systematic compilation method and to suggest solutions for these problems. Within the scope of the research, what are the problems encountered in acquiring the ability to accompany the piano with the institutions that produce music education? The answer was searched. In order to identify these problems, related publications are examined in accordance with the systematic compilation method and problems identified are presented and analyzed and solution proposals are presented
___
- Batıbay D. ve Aydınoğlu O. (2006). Müzik Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan “Eşlik (Korepetisyon)” Dersinin Öğrenci Ve Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24, 1-26.
- Bilgin, S. (2006). “Müzik Eğitiminde Kullanılan Şarkıların Müzik Öğretmenleri Tarafından Piyano İle Eşliklenmesi”, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 26-28 Nisan 2006, 327-334, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Çevik, D. B. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının Eşlik Dersine Bakış Açıları İle Derste Zorlandıkları Konulara İlişkin Çözüm Önerileri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19/1, 345-360.
- Çevik, D. B. ve Güven, E. (2011). İlköğretim Müzik Öğretmenlerinin Okul Şarkılarına Piyanoda Eşlik Yapabilme Konusuna İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Çalışma, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14/25, 86-98.
- Dağdeviren, M. (2006). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Piyanoda Eşlik Öğretimi”, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 26-28 Nisan 2006, s. 311-315, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Demirtaş, S. (2011). İlköğretim 7. Sınıf Müzik Dersinde Şarkıların Piyano Eşlikli Öğretilmesinin Öğrenci Kazanımlarına Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Eroğlu, Ö. (2015). Eğitim Fakültesi Mezunu Müzik Öğretmenlerinin Armoni Bilgi ve Becerilerine İlişkin Görüşleri, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4/2, 319-330.
- Gün, E. ve Demirtaş, H. O. (2015). Müzik Öğretmeni Adaylarının Eğitim Müziği Dağarındaki Şarkılara Piyano İle Eşlik Yapabilme Becerileri, International Journal of Social Science, 40, 157-165.
- Görsev, A. (2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Son Sınıf Öğrencilerinin Piyano Eğitimi, Müzik Teorisi İşitme Eğitimi ve Eşlik (Koropetisyon) Dersleri İle Okul Şarkılarına Doğaçlama Eşlik Yapabilme Becerileri Arasındaki İlişkiler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Jelen, B. (2013). Türkiye’de Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sürecinde Piyano Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar, Rast Müzikoloji Dergisi, 1/1, 258-285.
- Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6/1, 26-33.
- Kardeş, B. (2013). Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Programlarında Kazandırılan Eşlik Yapabilme Becerisinin Program Hedeflerine Ulaşma Durumu, Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Özalp, U. ve Özdemir, G. (2015). Deşifre Eşlik Çalımında Akor Şifrelerinin Kullanımı, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 47-53.
- Piji Küçük, D. (2007). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano İle Eşlik Alanında Yeterlik Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi, Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 26/1, 111–132.
- Piji Küçük, D. (2014). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bakışı ile Eşlik Çalma Dersinin Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29/2, 198-214.
- Piji Küçük, D. (2015). Müzik Öğretmenliği Öğrencilerinin Piyano Eşliği Alanındaki Öz Yeterlik Algıları, The Journal of Academic Social Science, 3/16, 220-236.
- Sönmezöz, F. (2006). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin Eşlik Dersine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 26-28 Nisan 2006 (s.316-326), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Tecimer Kasap, B. (2005). İşlevsel Piyano Becerilerinin Müzik Öğretmenleri İçin Önemi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25/1, 149-154.
- Yücetoker, İ. (2015). The Proposed Model Of Writing With Accompaniment Of Music Education For Students And Its Prospect In Application, Educational Research and Reviews, 10/20, 2684-2687.