DAEMON VE AKADEMİ: AKADEMİ VE ENTELEKTÜEL ÇABA ÜZERİNE BİR TARTIŞMA

Bu makale, akademik ve entelektüel varoluşun “ne”liğine dair bir tartışma yürütmektedir. Pierre Bourdieu’nün alan kavramından ilhamla akademik ve entelektüel mantığın hüküm sürdüğü alanın karşılaştığı içsel ve dışsal tehditler, bu tehditlerin olası sonuçları ve alanın aktörlerinin bu sonuçlar karşısında yapabilecekleri ele alınmaktadır. Tartışma, akademik ve entelektüel alanın varoluşsal koşulu olarak daemonik tutkunun önemine değinmekte ve bu tutkunun yokluğunda alanın kendisi olmaktan çıktığına, tepkiselliğe gömüldüğüne ve piyasa mantığı gibi farklı mantıkların güdümüne girdiğine işaret etmektedir. Çalışma, son kertede, akademik ve entelektüel çabanın özünü ifade eden bu tutkunun kökenini, kökendeki kurucu momenti gündeme getirerek bu çabanın maruz bırakıldığı tepkiselliğin ötesine geçme noktasında yapılabileceklere dair kuramsal bir tartışma yürütmeyi hedeflemektedir.

___

  • Adorno, T. W. (2002). Minima Moralia, (Çev: A. Doğukan, O. Koçak), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, T. W. (2006). Eleştiri Toplum Üzerine Yazılar, (Çev: M. Y. Öner), Belge Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: E. Gen, N. Ülner, M. Tüzel), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, T. W. (2012). Sahicilik Jargonu, (Çev: Ş. Öztürk), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu, (Çev: B. S. Şener), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Benjamin, W. (2010). “Şiddetin Eleştirisi Üzerine”, Şiddetin Eleştirisi Üzerine, (Ed: A. Çelebi), (Çev: E. Göztepe, F. B. Aydar, Z. Direk), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Blanchot, M. (2015). Karanlık Thomas, (Çev: S. Dolanoğlu), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu, P. (2012). Bir Otoanaliz için Taslak, (Çev: M. Erşen), Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu, P. (1997a). Toplumbilim Sorunları, (Çev: I. Ergüden), Kesit. Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu, P. (1997b). Televizyon Üzerine, (Çev: T. Ilgaz), YKY, İstanbul.
  • Debord, G. (1996). Gösteri Toplumu, (Çev: A. Ekmekçi, O. Taşkent), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Derrida, J. (2006). “Kendime Karşı Savaştayım”, Cogito Dergisi, 47-48, 174-185.
  • Eliade, M. (2001). Mitlerin Özellikleri. (Çev: S. Rıfat), Om Yayınları, İstanbul.
  • Gramsci, A. (2012). “Sosyalizm ve Kültür”, Gramsci Kitabı, (Der: David Forgacs), (Çev: İ. Yıldız), Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Heidegger, M. (2013). Düşünmek Ne Demektir?, (Çev: R. Şentürk), Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • İnam, A. (2005). “Akademisyen mi, Ak-adam-İsyan mı?”, DoğuBatı Dergisi, 7(3), 147-161.
  • Kılıç, S. (2018). “ ‘Ben Yazarken Konuşan Kim?’: Üslup ve Söylemin Öznesi”, Cogito Dergisi, 91, 7-21.
  • Mardin, Ş. (1991). Türkiye’de Din ve Siyaset, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Nalbantoğlu, H. Ü. (2009). Arayışlar Bilim, Kültür, Üniversite, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Özbudun, S. (2014). “Sosyal Bilimler: Bir Şey Yapmalı!”, Mülkiye Dergisi, 38(2), 113-120.
  • Said, E. (1995). Entelektüel Sürgün, Marjinal, Yabancı, (Çev: T. Birkan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Soykan, Ö. N. (2006). Felsefe ve Dil Wittgenstein Üstüne Bir Araştırma, MVT Yayınları, İstanbul.
  • Spinoza, B. (2011). Etika, (Çev: H. Z. Ülken), Dost Yayınları, Ankara.
  • Spinoza, B. (2015). Kısa İnceleme, (Çev: E. Ayhan), Dost Yayınları, Ankara.
  • Vergin, N. (2005). “Bilim Camiası ve Tanınma İsteği”, DoğuBatı Dergisi, 7(3), 43-63.
  • Wittgenstein, L. (2017). Kesinlik Üstüne + Kültür ve Değer, (Çev: D. Şahiner), Metis Yayınları, İstanbul.