THE BEGINNINGS OF PRINTING IN THE OTTOMAN CAPITAL: BOOK PRODUCTION AND CIRCULATION IN EARLY MODERN ISTANBUL

Son yıllarda Doğu Akdeniz bölgesinde basma eserlerin üretimi ve yayımı, matbaa ve yayıncılık tarihi araştırmalarının önemli bir konusu haline geldi. On sekizinci ve on dokuzuncu yüzyıllarda Osmanlı topraklarında kurulan basımevleri hakkında kapsamlı araştırmalar yapılmış olmasına rağmen, İstanbul'da kurulan ilk matbaalar ve basılan ilk eserler hakkında yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu makale, Konstantinopolis'in 1453 yılında Osmanlılar tarafından fethinden sonra - ki bu tarih 'Gutenberg İncili'nin basımıyla aynı zamana denk gelmektedir - ve 1727 yılında İbrahim Müteferrika tarafından kurulan ilk resmi Osmanlı matbaasının faaliyete geçişinden önceki dönemde İstanbul'da basma eserlerin üretimini incelemektedir. Yahudi, Ermeni ve Rum matbaacılığının İstanbul'daki ilk örneklerinin ele alındığı bu çalışmada,Nikodemos Metaksas adlı Ortodoks rahibin İngiltere'den getirdiği matbaa ve Yunan harfleri ile bastığı risaleler de incelenmektedir.

Osmanlı'da matbaacılığın başlangıcı: Erken modern İstanbul'da basma eserlerin üretimi ve yayımı

Printing and circulation of printed texts in the Eastern Mediterranean have become central to the study of the history of the book in recent years. Despite the substantial research on Ottoman printing in the eighteenth and nineteenth centuries and in different locales, the beginnings of printing in Istanbul and the Ottoman practices concerning the circulation of printed books in the early modern period is an area that remains largely unexplored. This paper examines the appearance of the printed book in the city after the fall of the Byzantine Constantinople to the Ottomans in 1453, which coincided with the establishment of Gutenberg's press, and before the founding of the first 'official' Ottoman press in 1727. The paper investigates incunabula printing, book production and the first non-Muslim presses run by Jewish, Armenian and Greek publishers in Istanbul with a particular emphasis on the Orthodox monk Nikodemos Metaxas's printing activities.

___