BERNARDO STROZZİ RESİMLERİNDE DAVİD VE GOLYAT İKONOGRAFİSİ

İnsanoğlunun en güçlü ifade biçimlerinden biri olan sanat eserleri, yüzyıllardır inanca ait duyguların, düşüncelerin ve imgelerin yansıtılmasında çok önemli bir rol üstlenmiştir. Manevi dünyanın simge, imge ve görselleri her türlü materyal üzerinde yerini almıştır. İki dinin kutsal metinlerini içinde barındıran Kitab-ı Mukaddes’teki olaylar, mekânlar ve kişiler yüzyıllar boyunca ilgi çekici olmuştur. Üç semavi dinin ortak değer olarak kabul ettiği Hz. Davut’un hayatına ilişkin sahneler de bu ilginin odak noktalarından biridir. Kutsal metinler (Samuel 1-2 ve Krallar-1) ile tarihsel dokümanların verdiği bilgilere göre, bir çoban olarak tarih sahnesine çıkan Hz. Davut, İsrailoğullarının dağınık halde bulunan kabilelerini birleştirmiştir. İkiye bölünen Yahudi Krallığı’nı tek bir bayrak altında toplamayı başarması da Kral Peygamberin, birleştirici gücünün göstergelerinden biridir. Bu çalışmada, Hz. Davut’un Golyat ile mücadelesini resmeden eserlere odaklanılmıştır. İkonografiye göre, Filistli bir dev olarak adı geçen Golyat, İsrailoğullarına meydan okumuş bunun sonucunda da Hz. Davut elindeki sapanla Golyat’ı yenerek başını kesmiştir. Çalışmada odaklandığımız resimler, Barok dönemin önde gelen simalarından Bernardo Strozzi (1581-1644)’ye aittir. İncelenen eserler “Panofsky metodu” esas alınarak oluşturulmuştur. Monografik çalışmalar dışında hiçbir yayına konu olmayan resimleri, Barok dönem özellikleri içerisinde irdeleyerek, sanat tarihi dünyasındaki önemini vurgulamak çalışmanın amacıdır.
Anahtar Kelimeler:

Davut

___

  • Atasoy, Nurhan, (1985), 17. ve 18. Yüzyıllarda Avrupa Sanatı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Beksaç, Engin ve Akkaya, Tayfun, (1990), Avrupa Resim Sanatı, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Burckhardt, Jacop, (2018), İtalya’ da Rönesans Kültürü, (Çev.: Bekir Sıtkı Baykal), İstanbul: Okyanus Yayınları.