MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMLARINDAKİ MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA VE YAZMA DERSLERİNİN İÇERİK BAKIMINDAN KARŞILAŞTIRILMASI

Bu araştırmada, müzik öğretmenliği anabilim dallarında uygulanan lisans programlarındaki Müziksel İşitme Okuma ve Yazma (MİOY) derslerinin içerik bakımından karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni, müzik öğretmenliği anabilim dallarında uygulanan lisans programları olup, örneklemi ise 1998-1999 programı, 2012-2013 yılında YÖK tarafından hazırlanıp yürürlüğe konmuş program, aynı yıl Gazi Üniversitesi tarafından hazırlanıp uygulamaya koyulan program ve 2018-2019 öğretim yılında yeniden düzenlenen program olarak belirlenmiştir. Veriler doküman analizi ve görüşme yoluyla elde edilmiş, tablolar halinde sunulmuştur. 2018-2019 programında yer alan Batı Müziği Teori ve Uygulaması dersi ile ilgili veriler için beş üniversitede bu dersi yürüten dokuz öğretim elemanının görüşü ve önerileri alınmıştır. Araştırmanın sonucunda 2012-2013 yılında YÖK tarafından hazırlanan programda ve aynı yıl Gazi Üniversitesi tarafından hazırlanıp yürürlüğe konan programda yer alan MİOY derslerinin süre ve içerik bakımından aynı olduğu, incelenen diğer programlarda yer alan bu dersin süre ve içerik bakımından farklılıklar gösterdiği ortaya çıkmıştır. 2018 programında yer alan ders ile ilgili alınan uzman görüşleri doğrultusunda ise ders içeriği ve süresi ile ilgili yeniden yapılandırılması gereken durumlar tespit edilmiştir.  Elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

A COMPARISON OF CONTENTS OF THE UNDERGRADUATE MUSIC EDUCATION COURSE TITLED AURAL TRAINING, SOLFEGE AND DICTATION

This research was carried out to analyse in a comparative manner of the contents of Aural Training, Solfege and Dictation (ATSD) course taught in music education departments across Turkey at undergraduate level. The research population consisted of undergraduate curricula used in music education and the sample contained only some of them, which are the curriculum introduced by the YÖK (Turkish Council of Higher Education) in 1998-1999, another one introduced by the same organ in 2012-2013, the curriculum developed and implemented by Gazi University during 2012-2013, and the revised curriculum of 2018-2019. Data were collected by means of interviews and analysed by using document analysis and tabulated in the end. During data collection, opinions and recommendations were obtained from 9 lecturers teaching the course titled Theory and Practice of Western Music in music education departments of education faculties as a part of the 2018-2019 curriculum at 5 different universities. Data analysis revealed that ATSD course was covered by the YÖK’s curriculum of 2012-2013 and Gazi University’s curriculum with identical duration and contents, while the other two curricula in question offered the course with different duration and contents. Apart from this, a number of facts were spotted that need revising concerning the content and duration of the course contained under the 2018 curriculum, according to expert opinion.  Finally, several recommendations were proposed in line with the research findings.

___

  • Ataman Gençel, Ö. (2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müziksel İşitme Okuma Yazma Dersleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Balıkesir Üniversitesi Örneği). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), sf. 455-471.
  • Ertürk, Y. (2018). Müzik öğretmenliği lisans programındaki müziksel işitme okuma yazma eğitiminin piyano eğitimine etkisine ve öğrenci öğretim elemanı görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Hardal, B. (2018). Müziksel işitme okuma yazma dersi öğretiminde müzik teknolojisi uygulamalarının başarıya etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir
  • Işıldar, U. (2004). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda verilmekte olan müziksel işitme eğitiminin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karkın, A. M., & Baş, E. (2016). Başlangıç solfej ve dikte öğretiminde ezgi kalıpları modelinin uygulanması örneği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(13), 199-209.
  • Özçelik, S. (2010). Müzikal dikte ve solfej. Ankara: Başkent.
  • Özgür, Ü. & Aydoğan, S. (2015). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuram. Ankara: Sözkesen.
  • Sağer T., Gürpınar E. ve Zahal O. (2013). Müziksel İşitme-Okuma-Yazma Dersi ile Diğer Alan Dersleri Arasındaki İlişkilerin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. NWSA Fine Arts 8 (2), sf. 305-314.
  • Şendurur, B. İ. (2017). Müziksel işitme okuma yazma eğitiminin keman eğitimine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi. Ankara: Evrensel Müzikevi.