ERKEKLERİN TÜKETİCİ KİTLELER HALİNE GETİRİLMESİNDE ERKEK DERGİLERİNİN ROLÜ VE İÇERİK ANALİZİ

Sanayi kapitalizminin başlangıcında, toplumsal yaşamda kadın ev içinde tanımlanırken, erkeğin görevleri ve etkinlikleri evin dışındaydı. Tüketim arenası olan ev kadına aitti ve bu dönemde doğal olarak çok az miktarda reklâm erkeklere yöneliyordu. Oysa yaşadığımız tüketim toplumıında, erkekler gittikçe artan bir biçimde üreticilerin ve reklamcıların hedef kitlesi haline gelmektedir. Tüketim uygarlığının yasallaşmasında erkekleri ve erkek dergilerini inceleyen bu yazıda, öncelikle soluduğumuz, içinde yaşadığımız uygarlığı niteleyen bir kavram olarak tüketim uygarlığı kavramına değinilecek, daha sonra, erkeklerin bu uygarlığın müşterileri konumuna nasıl getirildiği konusu irdelenecektir. Son olarak, doğrudan erkeklere seslenen bir kitle iletişim aracı olan ve bu alanda çok az çalışmanın yapıldığı erkek dergileri, ülkemizde tirajı en yüksek 3 derginin (Boxer, Esquire, FHM) 2006 yılının Aralık sayıları bağlanımda içerik analizine tabii tutulacaktır.

___

  • [1] Jhally, S. (2002). Kıyametin Sınımda Reklamcılık. (Çev.: Aydoğan, F.). Birikim, (159), 77-86.
  • [2] Bocock, R. (1997). Tüketim. (Çev: Kutluk, î.). Ankara: Dost Yay.
  • [3] Ewen, S. (1976). Captains of Consciousness. New York: McGraw-Hill BookCompany.
  • [4] Hebdige D. (1995). Kitlelerin Ardından. Yeni Zamanlar. (Der.: Hail, S. & Jacques, M.). (Çev.: Yılmaz, A.). İstanbul: Ayrıntı Yayınlan.
  • [5] Baumann, Z. (2000). Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları. (Çev.: Türkmen, İ.). İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • [6] Klein, N. (2002). No Logo. (Çev.: Uysal, N). Ankara: Bilgi Yay.
  • [7] Ritzer, G, (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (Çev.: Kaya, Ş.S.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • [8] Baudrillard, J. (1995). Bir Tüketim Kuramı Üzerine. (Çev.: Kunal, O.O.). Cogito, (5), 89-102.
  • [9] Baudrillard, J. (1995). Kredi. (Çev.: Özdoğan, E.). Cogito, (5), 157- 161.
  • [10] Kellner, D. & Harms, J. Tov/ard A Critical Theory of Advertising. (http://www.uta.edu/huma/illuminations/ kell6.htm). [25.10.2003].
  • [11] Rutherford, P. (1996). Yeni İkonalar. Televizyonda Reklam Sanatı. (Çev.: Gerçeker, M.K.). İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • [12] Mort, F. (1995). Tüketim Politikası. Yeni Zamanlar. (Der.: Hail, S. & Jacques, M.). (Çev.: Yılmaz, A.). İstanbul: Aynntı Yay.
  • [13] Goldman, R. (1992). Reading Ads Socially. London: Routledge.
  • [14] Wemick, A. (1996). Promosyon Kültürü. (Çev.: Akınhay, O.). Ankara: Bilim ve Sanat Yay.
  • [15] Craine, D. (2003). Moda ve Gündemleri. (Çev.: Çelik, Ö.). İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • [16] Leiss, W.; Kleine, S. & Jhally, S. (1986). Social Communication in Advertising. New York: Meuthen Inc.
  • [17] Reisman, D. (1961). The Lonely Crowd. New York: Yale University Press.
  • [18] Kocabaş, F.E. & Elden, M. (2005). Reklamcılık Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. 8.Bası. İstanbul: İletişim Yay.
  • [19] Der, G. Erkeklerin Dergileri: Bencil, Gamsız, Keyfine Düşkün. (http://www.eski.bianet.Org/kadin/018/erkek dergi.htm). [ 16.03.2007],
  • [20] Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev.: İrvan, S.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • [21] (http://www.abcturkiye.org/index.asp?page=tiraj-dergi- detay&tip=3). [21.02.2007].
  • [22] (2006). Boxer, Aralık.
  • [23] Williamson, J. (1986). Coıısııming Passions, The Dynamics of Popular Culture. London: M. Boyar.
  • [24] (2006). Esquire, Aralık.
  • [25] (2006). FHM, Aralık.
  • [26] Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm. (Çev.: Zeybekoğlu, E.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.