SİDE MÜZESİ'NDEN BİR GEÇ ANTİK ÇAĞ ÇEŞMESİ

Antik Side kentinde 1947 yılında başlayan arkeolojik çalışmalar kesintilerle de olsa bugün hala devam etmektedir. Bu çalışmalar sırasında bulunan kent çeşmelerine ek olarak Side Belediyesi'nin 1990'lı yılların başında yaptığı alt yapı çalışmaları sırasında, bugün modern yerleşimin olduğu yarımadanın batı bölümünde bir kent çeşmesi daha bulunmuş ve Side Müzesi'ne taşınmıştır. Bu çalışmada konu edilen çeşmeye ait parçalar, toplam yedi bloktan oluşmaktadır. Kaliteli kireç taşından yapılmış olan blokların ön yüzlerinde yer alan bezeme kompozisyonları yüksek kabartma ve kısmen ajur tekniği ile yapılmıştır. Bloklardan üç tanesinin önlerinde birer kurna bulunmaktadır. Diğer dört blok ise kurnasız olup, koç başlı girland ve asma dalı+kantharos kompozisyonu barındırmaktadır.Kantharostan çıkan asma dalı kompozisyonu Roma Döneminden beri bilinen ve özellikle Hıristiyanlığın yayılımıyla birlikte Bizans Sanatı içinde oldukça çeşitli malzeme üzerinde uygulanan yaygın bir kompozisyondur. Ancak, girland bezeme Bizans Sanatı içinde uygulama alanı bulmuş bir kompozisyon değildir ve M.S. 3. yüzyılda yapımı son bulmuştur. Antik Döneme ait ve pagan bir bezeme unsuru olarak kalan koç başlı girland bezemenin çeşme blokları üzerinde haç motifiyle birlikte kullanılması ise ilgi çekici bir noktadır. Bu kompozisyonun Hıristiyanlığın hızla yayılmakta olduğu Geç Antik Çağ içinde kendisine uygulama alanı bulmuş olması, bir geleneğin devamı şeklinde mi algılanmalıdır ya da çeşmeyi yapan/yaptıran kişilerin beğenileri ve tercihleri sonucunda mı gerçekleşmiştir? Çeşmenin kurnalı diğer üç bloğunun, kentin girişindeki anıtsal nymphaiondan kopyalanmış olduğuna bakılırsa, çeşmenin yapıldığı dönemde Side'deki Roma Dönemi yapı ve bezemelerinin halen beğenildiği ve esin kaynağı oldukları düşünülebilir. Kentteki diğer çeşmelerin ana arterlerde bulunmuş olması, bu çeşmenin de buluntu yerinin bir başka ana artere işaret edebileceğini gösterir. Mansel döneminde hazırlanan ve kısmen restitüsyonu yapılan kent planında gösterilmemiş bir yol olarak, bugün tiyatrodan limana inen ana cadde, Antik Dönemde de kentin ana arterlerinden biri olmalıdır

A Late Antique Fountain from the Museum of Side

A Late Antique Fountain from the Museum of SideArchaeological excavations in the ancient city of Side which began in 1947 still continue, though resumed off and on. In addition to the city fountains found during these excavations, another fountain was detected in the west part of the peninsula, where the current town is located, whilst the substructure works undertaken by the Municipality of Side in the early 1990's, and was carried to the Museum of Side. The fragments of the fountain which are presented in this paper, consist of seven blocks. They are manufactured of good quality of limestone; and the compositions of adornments on their front faces are carved mostly in high relief and partly a-jour technique implemented. There are three basins situated in the front of three of these blocks. The other four appear without basins, containing a garland with a head of ram and a composition of vine scroll+cantharos. The vine scroll which comes out of a cantharos is a well-known composition since the Roman Era, and it was applied widely on various materials particularly in the Byzantine art with the spread of Christianity. However, the garland decoration was not applied as much in the Byzantine art, and discontinued in the 3rd century AD. The most interesting point on these fountain blocks is that the usage of a cross motif together with a decoration of a garland with a head of ram, which belongs to the Antiquity and solely survived as a paganish element. Must it be perceived that this composition found area of application as a continuity of a tradition in the Late Antique Period where Christianity was rapidly spreading, or was it materialized as a result of the persons' admirations and choices who built this fountain or have it built? When looking at the other three blocks with the basins which were duplicated from the monumental nymphaeum, it can be conceived that the Roman structures and ornaments in Side were still admired and they were a source of inspiration in the dates when the fountain was manufactured.The locations of the other fountains being in the city were on the main artery indicate that this fountain was originally located on another artery. The main street which goes from theatre to the port, that was not included in the restitutive city plan which was prepared during Mansel's works in the area, might be one of the main arteries of the city in the Antiquity